• Annica med A 03 och L 05

Tappa tänderna?

Hur gamla var era barn när de tappade sina första tänder? Min äldsta fyller 6 år idag och hennes mjölktänder sitter som berg. De flesta av hennes kompisar har haft en eller flera lösa tänder.

Jag är lite orolig eftersom jag själv inte kunde tappa tänder utan fick dra alla hos tandläkare, och genomgå flera besvärliga operationer för dubbla tandanlag mm. Det första tecknet hos mig var att jag aldrig tappade tänderna. Jag behöver kanske inte oroa mig än, men jag vill gärna höra när era tappade sina första tänder.

• Svar på tråden Tappa tänderna?
  • Tryfflan

Min dotter är 6 år (född i februari) och har tappat sina två första tänder för några månader sedan. Två eller tre andra är rejält lösa.

Det varierar nog mycket, hennes kusin som är född i april samma år, har inte en endaste lös..

• BabyJia

Sonen blir 6,5 år nu 2 juli å han tappade sina två första tänder i april. Dem va lösa ett bra tag innan. Nu e dem två nya tänderna pågång att växa...sen har han en tredje tand som e lite lite grann lös.

• Majsan70

Min minsta dotter var 4,5 år när hon tappade de första två tänderna. vid 5 tappade hon två till o sen vid 5,5 har hon tappat ytterligare två. Nu fyller hon snart 6 år och har några smålösa, men där händer nog inget på ett bra tag.

• 010306

Äldsta var nån månad innan 6 årsdagen när hon tappade den första. Har tappat 7 st nu ett år senare.Mellantjejen som blir 6 år i Aug har inte tappat nån än & har ingen lös heller.

• Elli47

Min äldste son tappade sin första när han var ganska exakt 6 år. Min yngste tappade sin första när han var ungefär 6½ år.

• Miffomorsan

Vår son blev 6 år i april och han tappade sin första tand för ett par veckor sedan. Hans tänder har också suttit som berg, men en dag bet han i en vetebulle och då fick han sin första lösa tand som han ett par dagar senare tappade helt.

• Busbellan

Min dotter var 7,5 år när hon tappade sin första tand.
    Nu är hon 9,5 år och har atppat 8 stycken

Mamma till Nora, August och Ella
  • ImseVimsig

barn nr 1: tappade första tanden strax innan sex år
    barn nr 2: fem år och tänderna sitter som berg

/I

• Norpan81

Älsdsta sonen var ca 5,5 år men så fick han tänderna tidigt också ( 4 mån). Jag vet inte om det stämmer, men jag tror att det kan ha ett samband. Att om man får tänderna tidigt så tappar man de tidigare också och tvärtom, men som sagt, jag vet inte om det stämmer?

• Lovali

Både jag och min dotter fick tänderna sent (första tanden runt 1 årsdagen) och tappar dem därmed sent. Hon tappade sin första i februari då hon var 6 år och9 månader, nu när hon är 7 år & snart 2 månader så är den andra jättelös. Jag tappade tänderna, men som sagt sent, de fick dra mina 6 sista tänder för att jag sedan skulle kunna få tandställning, det var inte kul alls jag hade tandrötter som var som på visdomständer! Jag fortfranade väldigt långa tandrötter säger dom, vilket ju bara är bra tror jag. Du tapoade dem alltså inte alls?! Har aldrig hört om någon som inte tappat någon tand alls av sig självt, vad skumt!

Svar på tråden Tappa tänderna?