• tru

pussel och åldrar

Har försökt googla lite men får inget vettigt svar. men hur många pusselbitar är normalt att kunna lägga vid olilka åldrar? var och kollade på pussel idag och det stod från 4 år på ett paket med pussel från 14 bitar till 24 bitars. är det vanligaste att barnen lägger mellan 14 till 24 bitars i den åldern. Eller skriver företagen de för att få sälja fler pussel. På andra peket stod det från 3 år på 16 bitarspussel. och vid vilken ålder börjar de lägga pussel som inte är knopppussel.

Jag är helt nybörjare på att lägga pussel med min dotter då vi inte har lagt nåt pussel sedan knopppussels åldern. och då var det endast någon enstaka gång.

• Svar på tråden pussel och åldrar
  • Cia o krabaten

Det beror nog på bilden på pusslet och storleken på bitarna osv också, inte bara antal bitar.
    Dottern har alltid varit en fena på pussel och har legat 1år "före" med sånt.
    Dvs när hon var 3 lade hon lätt pussel från 4 år.
    Men vad jag minns så var det runt 2 år som vanliga pussel blev aktuellt.
    Inte knopp eller såna med färdiga hål liksom.

• KlasStures mamma

Det handlar inte envart om antalet bitar. det beror även på bildens karaktär och bitarnas utformning. Det beror också på hur mycket ditt barn har lagt pussel. Fråga på förskolan hur myucket hon brukar lägga där eller köp ett bara och prova. det är ju inte så himla stor skillnad om pusslet är från 3 eller 4 år...

• tru

ok, vilka pussel la hon vid 4 år?

• tru

Ja fråga på förskolan var ju smart men problemet är att fröken är på semester. Nog för att jag har hemnummret men jag tänker inte ringa för ett pussels skull.

• Cia o krabaten
    bzzzz skrev 2009-06-28 22:14:09 följande:
    ok, vilka pussel la hon vid 4 år?
    Bamsepussel och disneypussel i typ A4 storlek är de vi har hemma från 4år. (Har nog inte köpt nya nu sedan hon fyllde 4 när jag tänker efter)
    På dagis har de andra större pussel som hon fixar lätt enligt fröknarna.