• tru

pussel och åldrar

Har försökt googla lite men får inget vettigt svar. men hur många pusselbitar är normalt att kunna lägga vid olilka åldrar? var och kollade på pussel idag och det stod från 4 år på ett paket med pussel från 14 bitar till 24 bitars. är det vanligaste att barnen lägger mellan 14 till 24 bitars i den åldern. Eller skriver företagen de för att få sälja fler pussel. På andra peket stod det från 3 år på 16 bitarspussel. och vid vilken ålder börjar de lägga pussel som inte är knopppussel.

Jag är helt nybörjare på att lägga pussel med min dotter då vi inte har lagt nåt pussel sedan knopppussels åldern. och då var det endast någon enstaka gång.

• Svar på tråden pussel och åldrar
  • Cia o krabaten

Det beror nog på bilden på pusslet och storleken på bitarna osv också, inte bara antal bitar.
    Dottern har alltid varit en fena på pussel och har legat 1år "före" med sånt.
    Dvs när hon var 3 lade hon lätt pussel från 4 år.
    Men vad jag minns så var det runt 2 år som vanliga pussel blev aktuellt.
    Inte knopp eller såna med färdiga hål liksom.

• KlasStures mamma

Det handlar inte envart om antalet bitar. det beror även på bildens karaktär och bitarnas utformning. Det beror också på hur mycket ditt barn har lagt pussel. Fråga på förskolan hur myucket hon brukar lägga där eller köp ett bara och prova. det är ju inte så himla stor skillnad om pusslet är från 3 eller 4 år...

• tru

ok, vilka pussel la hon vid 4 år?

• tru

Ja fråga på förskolan var ju smart men problemet är att fröken är på semester. Nog för att jag har hemnummret men jag tänker inte ringa för ett pussels skull.

• Cia o krabaten
    bzzzz skrev 2009-06-28 22:14:09 följande:
    ok, vilka pussel la hon vid 4 år?
    Bamsepussel och disneypussel i typ A4 storlek är de vi har hemma från 4år. (Har nog inte köpt nya nu sedan hon fyllde 4 när jag tänker efter)
    På dagis har de andra större pussel som hon fixar lätt enligt fröknarna.
    Det sägs att förmågan att lägga pussel gynnar matematiskt tänkande så vi får väl hänga på med fler svårare pussel
  • Angel1978

När sonen fick sitt senaste pussel när han fyllde 3 i vintras så hjälpte vi honom ett par gånger sen lade han det själv. Tror det är 5-6 år, kanske 50 bitar..
    Så det skiljer sig nog väldigt mycket, på hur mycket träning de har i att 'se' hur man lägger ett pussel, i förmågan att uppfatta bilden och förståelsen för hur pussel fungerar..

• tru

ok, hur gör man, ska de klura ut själv eller ska man hjälpa dem att hitta rätt bit. från början kanske det är bäst att hjälpa till? måste vara svårt att välja mellan 24 bitar. ok att de är bra för matematik tänket. då är jag nog lite sent ute med att börja lägga pussel med dottern. vi är inte speciellt matematiska i våran familj så hon skulle nog behöva öva för att väga upp den genen.

• tru

oj han inte se inlägget ovan innan jag skickade.

• Cia o krabaten

När dte är helt fristående pussel sas, ingen ram eller nåt, så har vi bilden framför oss, även om hon inte tittar så mycket, och så letar vi kanterna först.
    Sen när ramen är byggd så väljer hon kanske ett speciellt objekt på bilden, tex en färgglad krabba bredvid Ariel och så letar hon efter de bitarna och testar och grejer.
    Ibland får man säga att "titta där är det en bit av en rosa klänning på hörnet av den där pusselbiten, var tror du den ska sitta."

• Tant Green

Min dotter är inge vidare på att lägga pussel själv, men vi gör det ofta tillsammans och då spelar det ju inte så stor roll om det är 20 eller 50 bitar. Det är viktigare att det är ett motiv hon gillar, och figurer som hon känner igen, då orkar hon hålla på längre (hon är snart 4 år).

• nötskrikan

Jag tror att det där med ålder och antal bitar är väldigt relativt, beror nog mycket på om barnet är intresserat eller inte. Äldsta dottern är snart 2½ och hon gillar att pussla så hon har pusslat mycket och då behövs mer och mer bitar, de pussel som är från 2 år pusslade hon ju för länge sen. Hon pusslar 50 bitar utan problem, antagligen för att hon gillar att pussla och därför har övat mycket. Men om barnet inte har pusslat mycket kanske åldern stämmer perfekt. Man får nog pröva sig fram. Tror samma sak om att hjälpa barnet eller inte, pröva och se vad som funkar bäst. Ibland får jag inte röra en bit, dottern kan själv Ibland ber hon mig pussla.

• ImseVimsig

Hej!

Min äldste har varit helt ointresserad av pussel. Han fick ett 75bitars MammaMu-pussel när han fyllde tre och jag tänkte... "jaha, de föräldrarna tog det de hittade i skåpet". Men så visade det sig att deras son lade pussel upp till 100 bitar utan problem. :)

Min son hade hittills inte lagt ett enda pussel (trots att vi hade hemma, ville inte). Jag började fundera om det var något fel.. att han inte såg ordentligt. Men det var bara ointresse, nu när han är 7 så lägger han pussel utan problem, men är inte så road av det.

Lillebror som är fyra lägger stora pussel (100 bitars) och tycker det är roligt! Så det verkar handla främst om intresse.

• ImseVimsig

Oj, som svar på din fråga;

min äldste skulle inte ha uppskattat pussel alls när han var fyra...

lillebror skulle ha uppskattat ett pussel med många bitar (50 och uppåt) och massor av detaljer.

Svar på tråden pussel och åldrar