• nika

Ingen semester med "bonus"barnet

Anonym skrev 2009-07-01 11:13:59 följande:
    Ni HAR valt en man med barn, barnen har förstahandsrätt att ha sin fars kärlek och det är fanimig en pappas förbannade skyldighet att se till att den fru/sambo han väljer accepterar hans barn och är villig att leva ett "familjeliv" MED hans barn och honom.
    Familjeliv kan se ut på så många olika sätt. Varje familj måste själva få utforma sitt umgänge. Att åka på semester ihop är inte alls obligatoriskt och inte ens eftersträvansvärt alla gånger. Semester med min sambos tjejer i övre tonåren är ingen semester för mig kan jag lova. Jag har provat en gång och det gav inget att vara deras marktjänst i nästan en vecka. Har ingen lust att göra om det. De åker med honom på egen hand och då är de mer ansvartagande, eller inte. Det verkar vara ett lotteri som jag inte vill investera min semester i. Sambon får antingen ta den diskussionen eller låta bli och istället serva dem. Jag håller mig utanför deras uppfostran. Det går inte att lära så gamla hundar att sitta och om det gör det är det inte mitt jobb. Sambon får vila upp sig när han kommer hem eller på vår semester då vi delar på rätt lika på det som behöver göras. Det funkar för oss.
  • nika
    goddagens skrev 2009-07-26 15:41:54 följande:
    Tack för ditt svar. Jag diskuterar gärna detta ämne. Jag håller med dig i mångt och mycket - t.ex så tycker jag också att man ska försöka se saken ur andra perspektiv, lätt att man blir färgad av sina egna erfarneheter.MEN... när det gäller ts så har jag förstått det såhär: (rätta mig om jag har fel ts)* hon HAR försökt närma sig/ta till sig "bonus"barnet i början, men hon orkar inte längre...... kanske pga att han någon form av störning/diagnos?* hon har gett upp det nu och tycker att han enbart är ett kvitto på en tidigare mkt misslyckad relation - något som aldrig borde funnits* hon tycker själv att hon behandlar honom väl - men det gör hon INTE...... jag trodde faktiskt själv att hon gjorde det tills jag läste en annan tråd om hur tjurigt hon beter sig ..* det ÄR synd om detta barn....... ts gör allt för att få honom att inte trivas i HENNES hem.... inte ens mannens hem - bara hennes verkar det som ....... jo, och deras kärleksbarn förståss....Jag tycker verkligen synd om detta barn....... det är inte per automatik synd om barn till skilda föräldrar - men i detta fall är det verkligen synd om barnet som är så oälskad av alla...... förutom mamma förhoppningsvis
    Ge konkreta exempel på sätt TS beskrivit att hon behandlat barnet dåligt och gjort allt för att få honom att inte trivas i hennes hem. (TS äger huset och bor där och kallar det således för sitt hem.) Jag har också föjlt hennes trådar och inte sett det du beskriver. Däremot har det varit en massa antaganden och spekulationer som verkar få ett eget liv. Någon påstår något och 3 inlägg senare har det blivit en "sanning" som TS ställs till svars för. Och hur får du det till att barnet är "så oälskat av alla...förutom mamman förhoppningsvis "? Om du följt TS trådar, var står det att pappan inte älskar sitt barn? Och mammans roll. Du verkar ha missat att mamman inte orkar med barnet hon heller. Barnet får alla att gå på knäna inklusive föräldrarna. En del barn är faktiskt så jobbiga - speciellt när föräldrarna stoppar huvudet i sanden istället för att söka hjälp, men det betyder inte att de inte älskar sina barn, bara att de är oförmögna att hjälpa dem på rätt sätt. Hursom haver en jävligt jobbig sits för en styvförälder. Klart det är synd om barnet, men inte för att det har en styvmamma som biter ihop irl varannan vecka och vägrar göra samma sak här.
  • nika
    goddagens skrev 2009-07-27 10:59:18 följande:
    Jag skrev att JAG tycker det är synd om detta barn - inte att det är en sanning i sig.
    Nä, men du grundar din känsla för barnet på något du satt upp som en sanning i sig och det är att det är oälskat av alla. Du får tycka synd om det av vilken anledning du vill, men du har inte mycket på fötterna när det gäller det du säger du grundar dig på.

Det är så här en "sanning" skapas på FL. Någon läser att du skrivit att barnet är oälskat av alla och du är ju mer insatt än de flesta som följt flera trådar och det verkar ju tillförlitligt och vips har vi ett oälskat barn. Det finns gott om föräldrar som älskar sina barn gränslöst men som inte får till det. De kan t.o.m själva ha de problem som gör barnen "svåra" att hantera.
Svar på tråden Ingen semester med "bonus"barnet