Ingen semester med "bonus"barnet
Oj ja, jag tror det krävs några somrar och semestrar med styvbarn, exfruar och allt vad det innebär för att kunna förstå TS. För min del är sommaren, som jag tidigare längtat efter och sett fram emot, numer förknippad med oro, ångest och en stor klump i magen. Varför?
För att det ständigt är denna press och stress kring FAMILJEN, man ska få ihop allting med det bittra exet som är som lyckligast när hon kan sätta käppar i hjulet för oss, man ska hitta något som är roligt för både tonåringen och de två små (=helt j-a omöjligt i vår familj), exet ska hela tiden byta dagar och veckor och göra ändringar, så det är också omöjligt att boka in en välbehövlig semester för oss när min mans dotter är hos henne, för då förväntar hon sig att vi ska stå på stand-by om något kul dyker upp så hon behöver vara barnledig.
Jag och min mans dotter funkar ihop, vi har inga problem att leva under samma tak men vi har nog båda en känsla av att vi sliter rätt mycket på varandra just under somrarna när allt blir 100 ggr mer intensivt. Att semestra ihop har jag gjort vid ett tillfälle sådär på riktigt, och det var ingen dröm direkt, och inget jag kommer lägga några stora summor av mina pengar på i framtiden.
Men i år är sista sommaren jag går med på det här med allt stress, all oro och allt tjafs kring sommaren. Nästa sommar gör jag upp planer för vår familj när min mans dotter är hos sin mamma, så får han göra planer för oss när hon är hos oss. Jag tänker inte lägga mig i och tjata om semesterplaneringar (i år kunde hans ex ge oss återkoppling på sommarplaneringen förra veckan, d.v.s. två veckor in på sommarlovet och då skulle hon förstås ändra allting) utan jag tänker helt enkelt göra upp planer för oss så får hon som är ledig hela sommaren anpassa sig efter det. Nu är det nog med att jag ska vända ut och in på mig för att allt ska passa alla, fem somrar i rad med ont i magen och att jag är ännu tröttare när semestern är slut än när den började. Nästa sommar skiter jag i vad alla andra vill och tycker, då bestämmer jag själv, och då blir det för första gången ordentligt med semester och aktiviteter även när styvbarnet är hos sin mamma