• goddagens

Ingen semester med "bonus"barnet

gumsan76 skrev 2009-07-26 12:41:36 följande:
    Jag fattar inte att så många orkar engagera sig i TS åsikter. Varför provocerar det er så mycket det hon skriver? Om hon och hennes sambo hittat ett sätt att leva som fungerar och där alla mår bra, vad är då problemet?! Bonusbarnet har två FÖRÄLDRAR som älskar honom, är inte det nog? Så länge TS inte öppet visar att hon tycker illa om barnet eller på något annat vis behandlar honom illa så är det väl inga bekymmer? Förklara gärna vad det är som ni stör er så på! Alla nyfamiljer behöver inte följa samma mall, det kan fungera alldeles utmärkt ändå!
    Jag blir upprörd pga att jag inte kan tänka mig att barnet ifråga inte känner av hur ts känner för honom.
    Det måste vara HEMSKT för ett litet barn att bo hos sin pappa varannan vecka där det även bor en tant som avskyr honom.

Och inte beter sig ts bra mot barnet - absolut inte!! Jag har läst en annan tråd där hon beter sig som en fjantig barnunge - INFÖR BONUSBARNET!

Jag tycker även att det är illa att hon lever med sin man och bär på en så stor lögn..... fattar inte hur man orkar leva så? Ärlighet är väldigt viktigt i förhållanden anser jag....... men alla är vi olika
  • goddagens
    AnnanAnna skrev 2009-07-26 15:05:50 följande:
    Men du läser och tar till dig på DITT sätt, utifrån dina erfarenheter och ditt sätt att se på saker och ting. Det är inte någon sanning som gäller för alla. Hur du tror att TS bonusbarns vardag och liv ser ut, hur du föreställer dig det (med en "tant som avskyr honom") och allt annat är inte så verkligheten är. Den enda som vet hur verkligheten är i den här tråden är TS. Sen kan man ju tycka och tänka och tro, dra slutsatser eller fundera över hur saker är, och där kommer det intressanta med att vi alla är olika in. Så som du tolkar och tycker om en situation är ett av en massa olika sätt att se på saken. Det är inte det ENDA sättet.Även jag har följt TS i en massa trådar, som handlar om en massa olika situationer som uppstår i hennes familj. Jag håller inte med alla gånger, jag tycker inte exakt lika alla gånger, men jag kan i princip i 100% av fallen förstå henne, utifrån hennes situation. Jag tycker att det jäkligt ofta här på FL saknas förmåga att se problem utifrån andra perspektiv än sitt eget, vilket borde vara ett stort minus i relationer till människor överhuvudtaget. Om man alltid dömer allting utifrån sitt eget sätt att se på saker och ting så missar man en massa andra, ofta intressanta, perspektiv. Och även om man som sagt inte håller med så kan man kanske förstå, lära sig något, se det på ett annat sätt... Vad vet jag. Jag tycker bara det är så trist med alla människor som sitter här och kastar skit omkring sig bara för att inte alla andra som följer tråden tycker och gör som dem.
    Tack för ditt svar. Jag diskuterar gärna detta ämne.

Jag håller med dig i mångt och mycket - t.ex så tycker jag också att man ska försöka se saken ur andra perspektiv, lätt att man blir färgad av sina egna erfarneheter.

MEN... när det gäller ts så har jag förstått det såhär: (rätta mig om jag har fel ts)

* hon HAR försökt närma sig/ta till sig "bonus"barnet i början, men hon orkar inte längre...... kanske pga att han någon form av störning/diagnos?
    * hon har gett upp det nu och tycker att han enbart är ett kvitto på en tidigare mkt misslyckad relation - något som aldrig borde funnits
    * hon tycker själv att hon behandlar honom väl - men det gör hon INTE...... jag trodde faktiskt själv att hon gjorde det tills jag läste en annan tråd om hur tjurigt hon beter sig ..
    * det ÄR synd om detta barn....... ts gör allt för att få honom att inte trivas i HENNES hem.... inte ens mannens hem - bara hennes verkar det som ....... jo, och deras kärleksbarn förståss....

Jag tycker verkligen synd om detta barn....... det är inte per automatik synd om barn till skilda föräldrar - men i detta fall är det verkligen synd om barnet som är så oälskad av alla...... förutom mamma förhoppningsvis
  • goddagens
    AnnanAnna skrev 2009-07-27 10:47:20 följande:
    Ja alltså för mig blir det en lite absurd situation att svara på dina "punkter", jag är inte TS och så som du "förstått" saker och ting är fortfarande bara dina antaganden, inte någon sanning. Du har säkert prickat några procent rätt i något av dina påståenden, du har säkert tagit fasta på något TS skrivit i tidigare trådar och sedan lagt ihop och fått fram de slutsatser du presenterar här.Och ärligt talat så vet jag inte vad jag ska svara på det. Det är dina antaganden som sagt, och jag tror inte verkligheten ser ut som du beskriver den, men jag vet inte eftersom jag inte är TS. Och ditt inlägg är ju aningen dubbeltydigt. Å ena sidan så välkomnar du en diskussion och vill se saken ur andra perspektiv. Å andra sidan drar du massa egna slutsatser grundade på... Ja, vad? Det ÄR synd om barnet t.ex. Hur vet du det?
    Jag skrev att JAG tycker det är synd om detta barn - inte att det är en sanning i sig.
  • goddagens

I ts andra tråd läste jag:

"Sambon gick i taket när jag nämnde det" .....

Vilket gjorde mig väldigt glad. Jag hoppas verkligen att ts man får upp ögonen för vad ts håller på med och tar sina barn BORT därifrån snart. (bägge barnen)

Men ännu hellre hoppas jag att du ts inser vilka enorma problem du har i vardagen och att du behöver hjälp(kanske någon störning som kan avhjälpas med rätt vård? inte något påhopp, utan kan vara en förklaring till ditt beteende), så kommer inget förändras och din familj kommer kanske till slut trasas sönder...

Så tragiskt att läsa dina trådar - men som den obotliga optimist jag är kan jag inte låta bli att hoppas på något positivt nån gång, därför fortsätter jag läsa i dina trådar

Svar på tråden Ingen semester med "bonus"barnet