• Sossiq

IgA brist

Min läkare ringde för några dagar sen och berättar att jag har en ovanlig IgA brist, nån som vet vad detta innebäroch betyder.
    Är ofta sjuk, jämt jämt infektioner på alla olika ställen i kroppen...
    Tål väldigt lite...
    Men vet inte mycket om denna sjukdom IgA brist som du tror jag födds med, har även celiaki som verkar ha nått med det att göra eller???

Vill gärna växla några ord med nån annan som har...

Ha en super fin kväll på er gott folk

• Svar på tråden IgA brist
  • tessan27

www.immunbrist.se

Här kan du läsa mer om IgA brist.

När vår dotter var 2 år fick vi reda på att hon hade ett lågt IgA värde, IgA brist eller nedsättning. Nedsättningen sitter på kroppens slemhinnor och det har vi ju endel. Mage-tarm, luftvägar mm.

Min dotters IgA nedsättning var som tur var inget som visade sig nästa provtaging. Så hon hade väl ingen brist trots allt. Men hon hade upprepade infektioner och astma och läkaren trodde ett tag på Celiaki men det hade hon inte heller.

• Sossiq

Tack så hjärtligt för hjälpen stod en hel del intressant där...

Glad sommar på dig också =)

• Eldo

Här hittar du mycket intressant om immunbrist:

www.pio.nu/

Det är Primär Immunbrist Organisationens hemsida. Titta under diagnoser så hittar du IgA där. Finns även annat som kanske kan vara av intresse. Har själv en pojke med IgG-brist.

• Sossiq

Jag hade både brist på IgA, IgM och P-Anti nånting.

Hur är det för era barn då är dom ofta sjuka? Har dom hittat någon vidare sjukdom som kan förklara? För dom medicin? Vad hade dom för värden? Fast vuxna och barn har ju lite annorlunda, fick dom göra en massa massa prover sen när det var upptäckt? Får dom gå ofta och kolla sig? Hur funkar allt?

Ska gå in på pion sidan och titta... =)

Tack så mycket för hjälpen

• Eldo

Vår son har varit sjuk väldigt ofta. Det började med halsfluss och öroninflammation vid 4 veckors ålder och sen rullade det på. Det gick MAX 10 dagar mellan avslutad antibiotikakru till nästa kur påbörjades. För vår son har det handlat mest om öroninflammationer och lunginflammationer. Han har dessutom astma så vid minsta förkylning blir han dålig.

Efter konstaterad IgG-brist så fick han några vaccinationer. Hans kropp tog inte till sig vaccinationerna alls. Jag har för mig att han var 2-2½ år då han började behandlas med gammaglobulin, som vi har gett hemma varje vecka i form av infusioner. Detta gjorde att han fick färre infektioner. Infektionerna försvann inte helt, men några färre blev det och så klarade han infektionerna bättre. Men, några sjukhusvistelser per år blev det ändå.
    Nu är han 6½ år och vi har uppehåll av gamman för att se om han klarar sig utan. Han är ju större och blir förhoppningsvis inte lika sjuk längre.

Vår pojke träffar bara sin immunläkare, som även är hans astma och allergiläkare, två gånger om året. Då är det kort kontroll och nya recept. Nu har vi "turen" att den här läkaren även jobbar på barnakuten så vi träffar läkaren även där då vi behöver åka in.

• Vasti

Hej!

Upptäckte min IgA-brist i tonåren, har varit sjuk större delen av mitt liv. Infektioner, astma, förkylningar etc. Väldigt lätt att få lunginflammation, bihåleinflammation etc! Har dessutom reumatism. Kan ju bero på IgA-bristen. Både min mamma och en av mina bröder har samma brist. Har sökt hjälp många gånger, men tyvärr vet ofta läkarna inget om immunbrister eller så säger de bara att man oftast inte blir så sjuk av IgA-brist. Har den senaste tiden dock blivit peppad och ska ta läkarkontakt snart!

Hoppas du inte tar beskedet om bristen för hårt, ska du få nån behandling?

kramar Sofia

• Sossiq

Hejsan ni som har svarat...och tack för att ni toger tid...dessvärre har jag inte orkat svara så mycket... har haft lunginflamation och urtikaria hela sommaren.

Dock hade jag velat ha hjälpa men en sak till... när ni nu gjorde dessa prover och det visade sig att ni hade IgA brist, hade ni fler brister?
    Fick ni sen göra ett blodprov för att se att ni inte var en sån som inte kunde få blodtransplatation?
    Jag gjorde detta prov och det vissade sig att ajg var en sån människa som måste ha tillverkat blod. Min läkare kunde inte begripa att jag hade ett sådant blod och vart jag ska ha fått det, man brukar bara få detta när 2 blodgruper koliderar och jag har aldrig fått blod. Hade ni också detta?

Sen sa han att min kropp tillverkar bara onda bakterier som sen äter på min kropp vad menar han med det??

Har ni samma eller hur ser det ut för er? Hade ni denna konstiga blodgrejs, tror man brukar få spruta för det när man föder barn...

Känns som om man inte vet mycket, får heller inte komma till infektionsavdelningen fören 14 september då den enda som kunde om detta här uppe var barnledig till nu. Tydlgen fanns det bara 6 st i hela sverige som kunde om detta ? Låter inte det rätt otroligt och vart ska jag ha fått detta från? Har ni också nässelutslag över hela kroppen av bakterierna i kroppen som inte vill försvinna?Vet ni hjälp mig.... vore tacksam...

Mvh Sussi ♥

• Sossiq

Sofia: Hej du men hur lever du ditt liv då när du är sjuk hela tiden? Jobbar du?
    Jag har inte fått behandling ännu men antar att jag kommer få det eftersom jag hade så låga värden att det gick inte att mäta lägre på IgA. Sen hade jag IgM för högt och P-Antitrypsin för högt vad nu det är för nått?

Hur gör du har du några bra tips för att hålla dig frisk?
    Jag är ju alltid sjuk... har också astma och celiaki. Har hela tiden lunginflamation, infektioner över allt, hals, munn, underlivet. Bra om det hinner gå några veckor mellan alla attacker... och det verkar som att man kan få vart som helst... till och med i sår...sår som ibland kan ta evigheter att läka ut har du också så?
    Låg ju inlagd vintern 2008 med en lunginflammation med en CRP på 211, fick dropp då och har nu 3 ärr på lungan. Får du också så kraftiga lunginflammationer? Brukar du ha infektioner nån annanstans?

Mvh Sussi

(Förlåt om det vart massa frågor, du behöver inte svara om nått känns jobbigt)

• AnnaLe

Hej, jag har precis fått reda på att jag har total brist på IgA. Jag har blivit remitterad till en infektionsavdelning. Vad har ni andra fått göra för prover?

Har läst på om symptom och de flesta tycks stämma överens med mina. Ledvärk, astmasymtom, infektioner, trötthet, IBS-symptom mm.

Hur uppdagades det att ni hade er brist?

Svar på tråden IgA brist