• jagälskarallaminabarn

Karpaltunnelsyndrom (problem med händerna) - är du också drabbad så skriv gärna! En tråd där vi kan hjälpa och stötta varandra

Hejsan!

Den här tråden är tänkt för oss som har fått karpaltunnelsyndrom, ett ställe där vi kan stötta och hjälpa varandra.

Kan nämna lite kort att det handlar om problem med en eller båda händerna, domningar och i vissa fall värk. Vill du läsa mer om detta kommer en länk här:

www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

Jag har själv karpaltunnelsyndrom i båda händerna och det kan vara allt från att det knappt märks nu, efter att jag fått skenor av arbetsterapeuten, till att det gör väldigt ont och blir nödvändigt att ta värktabletter.

Tänkte, trots länken ovan, skriva litegrann om vad man kan göra i fall någon inte har tid att kolla på den (råden kommer från min arbetsterapeut):

* Försök håll handleden på den drabbade handen så rak som möjligt så förbättras blodcirkulationen och domningarna/värken minskar.

* Om du behöver bära, använd ryggsäck om du kan. Bär hursomhelst inte tungt i händerna.

* Undvik små grepp i möjligaste mån, som att t ex hålla i en penna. Måste du ändå göra det är ett råd att vira en massa gummiband runt pennan innan så greppet blir större.

* Kontakta arbetsterapeut som kan hjälpa dig att prova ut skenor och ge dig fler råd. En del klarar sig med skenor på natten medan jag personligen får ha det dygnet runt förutom vid dusch o s v förstås. Det är även arbetsterapeuten som kan ställa diagnos. Dock var min arbetsterapeut lite osäker då hon tyckte att det lät som det kunde bero på fler saker så hon bad min fråga min läkare. Hon bidrar också med hjälpmedel om det behövs, harfått låna en strumppådragare samt har fått förtjockning till pennan (detta med gummibanden fick jag tips om när jag ringde och hon inte hade någon tid direkt utan jag fick lösa det på egen hand så länge).

* Behöver du värkmedicin och/eller har helt känselbortfall i en eller båda händerna, kontakta antingen gyn på mvc eller läkare på vårdcentralen.

* Klarar du inte av jobbet p g a dina problem är det åtminstone här så att min läkare på vc helst inte ville ta i det utan sjukskrev mig ett tag till jag hade möjlighet att få en tid hos gyn som är den som tagit över nu.

Ha det bra allihop i värmen!

M V H

Ulrika, mamma till Michelle och Jennifer födda 06-2005, bf 2/10

• Svar på tråden Karpaltunnelsyndrom (problem med händerna) - är du också drabbad så skriv gärna! En tråd där vi kan hjälpa och stötta varandra
  • bebek

ohh det är hemskt, troedde det skulle försvinna efter gradivitet men det blev värre!
    kan inte lyfta min nyfödda på nätterna, inte ens nappen kan jag greppa nattetid.

• lisadragon

Jag hade det med sonen och jag har det nu under graviditet nr.2.. Nätterna är värst såklart, men märker av det på dagarna då jag tappar saker trots att jag håller i dom..
     Hela handen domnar bort och jag vaknar på natten och undrar "undrar om jag brutit av nåt finger", eftersom dom ligger helt krokiga och handen indragen mot handleden..
     Har inte ont, utan mer besvärad av det då jag vaknar..
     Så får nog ta upp det med barnmorskan i tid denna gång...

• Förtjust

Jag är ganska nygravid v6+5 och jag har haft jättemycket problem med karpaltunnelsyndrom senaste året på jobbet. Har haft både domningar och riktigt ont i händerna när jag ska jobba (jobbar mycket tugnt och enformigt jobb med händerna). Nu är jag gravid och oroar mig att det ska förvärras.
    Var på sjukhuset i våras och fick göra test på nerverna genom handleden (EMG) och dom kom fram till att dom ville opererera den vänstra handleden för karpaltunnelsyndrom. Blir det bättre av op gör dom högra handleden sen också. Problemet är att det är väntetid och dom gör inga operationer som inte är akuta på sommaren så jag har räknat med att få göra det först till hösten. Nu har jag blivit gravid och nu är jag rädd att dom inte ska operera pga det. Det lär ju inte bli bättre utan snarare värre i handlederna när jag är gravid och sedan börjar svälla pga det.
    Om det är en operation med endast lokalbedövning som tar 10 min att utföra tror ni dom kan göra den även om jag är gravid?

• PyretS

Här är en till. Är i v 34+ nu och har haft problem de senaste 5 veckorna. Jag har inte ont, men det sticker och domnar. Flera av fingarna har jag inte haft någon känsel i på 4-5 veckor.
    Har fått skenor av arbetsterapeuten, men de hjälper inte tycker jag. Jag har snarare blivit sämre under de två veckorna jag haft skenorna (inte pga skenorna, utan iallafall).
    Har ett jobb där jag sitter vid datorn (eller skriver) hela tiden och det gör det heller inte bättre...:(

• PyretS
    Förtjust skrev 2009-06-30 12:34:53 följande:
    Om det är en operation med endast lokalbedövning som tar 10 min att utföra tror ni dom kan göra den även om jag är gravid?
    Jga fick höra att de helst inte opererar gravida, utan då vill väna till efter förlossningen för att se om det gbår över av sig själv. Samtidigt så har jag hört om några gravida som opererats. Det handlar väl om hur pass allvarligt det är. Nerverna kan ju faktiskt bli skadade för all framtid.
  • jagälskarallaminabarn
    Förtjust skrev 2009-06-30 12:34:53 följande:
    Jag är ganska nygravid v6+5 och jag har haft jättemycket problem med karpaltunnelsyndrom senaste året på jobbet. Har haft både domningar och riktigt ont i händerna när jag ska jobba (jobbar mycket tugnt och enformigt jobb med händerna). Nu är jag gravid och oroar mig att det ska förvärras. Var på sjukhuset i våras och fick göra test på nerverna genom handleden (EMG) och dom kom fram till att dom ville opererera den vänstra handleden för karpaltunnelsyndrom. Blir det bättre av op gör dom högra handleden sen också. Problemet är att det är väntetid och dom gör inga operationer som inte är akuta på sommaren så jag har räknat med att få göra det först till hösten. Nu har jag blivit gravid och nu är jag rädd att dom inte ska operera pga det. Det lär ju inte bli bättre utan snarare värre i handlederna när jag är gravid och sedan börjar svälla pga det. Om det är en operation med endast lokalbedövning som tar 10 min att utföra tror ni dom kan göra den även om jag är gravid?
    Min arbetsterapeut har sagt att om det blir väldigt illa måste de ju operera fastän man är gravid för att det inte ska bli bestående nervskador men de undviker det helst om det går. Har också fått veta att om jag förlorar känseln i en eller båda händerna måste jag ta kontakt med läkare (som jag skrev i startinlägget). kan tillägga att då får läkaren tydligen ta beslut om det ska gå vidare eller inte men om jag förstod saken rätt blir det automatiskt remiss vidare i så fall.
  • jagälskarallaminabarn

Sorry, nu är jag snurrig, får skylla på trötthet och värme.

Sista meningen på mitt inlägg nr 6 ska vara "... men om jag förstod saken rätt blir det MED VÄLDIGT STOR SANNOLIKHET remiss i så fall", inte automatiskt, var lite fel ordval av mig.

• jagälskarallaminabarn
    PyretS skrev 2009-06-30 12:59:28 följande:
    Här är en till. Är i v 34+ nu och har haft problem de senaste 5 veckorna. Jag har inte ont, men det sticker och domnar. Flera av fingarna har jag inte haft någon känsel i på 4-5 veckor. Har fått skenor av arbetsterapeuten, men de hjälper inte tycker jag. Jag har snarare blivit sämre under de två veckorna jag haft skenorna (inte pga skenorna, utan iallafall). Har ett jobb där jag sitter vid datorn (eller skriver) hela tiden och det gör det heller inte bättre...:(
    Har du även fått veta hur du ska göra, t ex att hålla handlederna så raka som möjligt? Har två olika skenor för egen del/hand, en som jag bara kan använda när jag inte behöver göra något särskilt, som på natten och en som jag i praktiken kan använda dygnet runt om jag vill. Har du fått flera olika också eller bara en sorts?

Har likadant jobb som dig och blivit tvungen att gå ner från 50 % som min tjänst är på till 25 %, försökte in i det längsta men det fungerade inte. Nu går det rätt mycket bättre. Var inga problem att bli sjukskriven av gyn på mvc, hoppas bara FK godkänner det men det borde inte heller vara några bekymmer enligt min gyn då hon skriver sådana intyg lite nu och då och sällan eller aldrig fått någon påbackning om dem men men, det varierar säkert hur duktiga läkarna är på det där med intyg. Mitt tips är i alla fall att prova gå ner i tid. Innan var i stort sett alla arbetsdagar en pina för mig, försökte i 2-3 veckor efter att jag blivit erbjuden sjukskrivning p g a foglossning och karpaltunnelsyndrom men som sagt var, fick ge mig till slut.
  • en tissla

Jag fick karpaltunnelsyndrom under min graviditet, det verkar ju vara ganska vanligt. Fick operation inbokad efter att jag pratat med barnmorska och två olika läkare.
    Surfade runt på nätet och läste att om man har underproduktion i sköldkörteln (som jag har) och dessutom äter levaxin (som jag gör) så kan man behöva öka sin dos av levaxin kraftigt under graviditeten. Ett symptom på att man har för låg dos sköldkörtelhormon är bl.a karpaltunnelsyndrom!!
    Jag begärde att få testas och mina värden var katastrofala. Jag fick 4 dubbla min dos levaxin och inom någon/några veckor var mitt karpaltunnelsyndrom borta.
    Kanske kan denna info hjälpa någon. Jag är i alla fall glad att jag slapp ta emot mitt barn med bandagerade händer.
    Lycka till!

• Atamon

Jag har haft problem med Karpateltunnel sedan vecka 10 ungefär och är i vecka 28 nu. Det gäller båda händerna som jag tappar känseln i och det är svårt att greppa saker, på nätterna och på morgnarna gör det rejält ont. Jag tog upp det med BM i ganska tidigt skede men hon hade inte direkt några rekommendationer, så jag köpte skenor på Apoteket. I måndags var jag till läkare på vårdcentralen och fick direkt komma till arbetsterapeuten. Jag behövde inte byta skenorna som jag köpt på Apoteket för att köpa de som hon hade, men jag fick rådet att förlänga kardborrebanden så att de inte skulle sitta så hårt. Jag har hela tiden trott att skydden skulle sitta tight, men de skulle ju sitta rätt löst, huvudsaken att handleden blir rak. Dock så är ju Apotekets skenor rätt tjocka och varma, så det blir svettigt nu när det är så varmt men men....
    Arbetsterapeuten tyckte dock inte att jag skulle ha skenorna dagtid, utan enbart på natten, men hon visade också en rörelseövning som jag ska göra ca 10 gånger per dag för att få igång cirkulationen och öka blodflödet till händerna.

Jag har också fått problem något som heter Triggerfinger, vilket inte är någon komplikation tillhörande graviditet eller karpateltunnel, vilket innebär att båda ringfingrarna hakar upp sig och inte går att räta ut men det blir jobbigt att ha tillsammans med karpateltunnel. För detta ska arbetsterapeuten tillverka skenor som jag ska ha dagtid

Svar på tråden Karpaltunnelsyndrom (problem med händerna) - är du också drabbad så skriv gärna! En tråd där vi kan hjälpa och stötta varandra