Karpaltunnelsyndrom (problem med händerna) - är du också drabbad så skriv gärna! En tråd där vi kan hjälpa och stötta varandra
Hejsan!
Den här tråden är tänkt för oss som har fått karpaltunnelsyndrom, ett ställe där vi kan stötta och hjälpa varandra.
Kan nämna lite kort att det handlar om problem med en eller båda händerna, domningar och i vissa fall värk. Vill du läsa mer om detta kommer en länk här:
www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
Jag har själv karpaltunnelsyndrom i båda händerna och det kan vara allt från att det knappt märks nu, efter att jag fått skenor av arbetsterapeuten, till att det gör väldigt ont och blir nödvändigt att ta värktabletter.
Tänkte, trots länken ovan, skriva litegrann om vad man kan göra i fall någon inte har tid att kolla på den (råden kommer från min arbetsterapeut):
* Försök håll handleden på den drabbade handen så rak som möjligt så förbättras blodcirkulationen och domningarna/värken minskar.
* Om du behöver bära, använd ryggsäck om du kan. Bär hursomhelst inte tungt i händerna.
* Undvik små grepp i möjligaste mån, som att t ex hålla i en penna. Måste du ändå göra det är ett råd att vira en massa gummiband runt pennan innan så greppet blir större.
* Kontakta arbetsterapeut som kan hjälpa dig att prova ut skenor och ge dig fler råd. En del klarar sig med skenor på natten medan jag personligen får ha det dygnet runt förutom vid dusch o s v förstås. Det är även arbetsterapeuten som kan ställa diagnos. Dock var min arbetsterapeut lite osäker då hon tyckte att det lät som det kunde bero på fler saker så hon bad min fråga min läkare. Hon bidrar också med hjälpmedel om det behövs, harfått låna en strumppådragare samt har fått förtjockning till pennan (detta med gummibanden fick jag tips om när jag ringde och hon inte hade någon tid direkt utan jag fick lösa det på egen hand så länge).
* Behöver du värkmedicin och/eller har helt känselbortfall i en eller båda händerna, kontakta antingen gyn på mvc eller läkare på vårdcentralen.
* Klarar du inte av jobbet p g a dina problem är det åtminstone här så att min läkare på vc helst inte ville ta i det utan sjukskrev mig ett tag till jag hade möjlighet att få en tid hos gyn som är den som tagit över nu.
Ha det bra allihop i värmen!
M V H
Ulrika, mamma till Michelle och Jennifer födda 06-2005, bf 2/10