• Julia76

kenya med barn

Någon som har erfarenheter av Afrika/kenya med ganska små barn 5 och 3 år. Vågar man ta med minstingen på safari? Hur e temperaturen i okt?
    Vill gärna ha tips..

• Svar på tråden kenya med barn
  • evaoregon

Båda barnen är nog i minsta laget för safari. Man brukar rekommendera att barnen är 10-12 år för det (oftast så finns också en sådan åldersgräns). På safari måste man sitta tyst för att inte skrämma djuren och det kan även bli långtråkigt för så små barn. I vissa fall kan man nog hyra en egen guide och åka i egen bil.

En annan grej är att det finns malaria i Kenya och barnen behöver ta tabletter för att minska risken att få det. Jag skulle inte vilja ge mina barn malariaprofylax så vi undviker resmål med malaria tills de är äldre.

• Alexi

Var på bröllopsresa på safari i Kenya och skulle inte rekommendera det till små barn. Väldigt långa bilresor, varmt och på flera sätt ganska uppstyrt så det är inte alls barnanpassat.
    Vi var där slutet på september och det var rejält varmt men inte stekhett, kanske 25-30 grader.

• ToZa

Min pappa bor där , mina syskon bodde också där o dom är 11 , 8 och 4 .. Minstingen har bott där hela livet . I oktober är det ganska skönt tycker jag , lagom varmt .. 25grader ca .

Angående malaria så beror dert på vart i kenya ni ska .. Vi var i Nairobi och där behövs inga malaritabletter . I nairobi finns en nationalpark där man kör själv och det finns massa djur där . Har varit där 2ggr och jag skulle inte ha nå problem med att ta med dom på den parken. (flodhästar , giraffer , noshörning , zebra , lejon , hyena , struts osv....) Men en riktig safari kanske är lite väl .. men jag tycker parken räcker gott o väl . Jag har åkt där både på morgonen och eftermiddagarna och jag har alltid sett tonvis med djur o vi har pratat på :)

• Julia76

Tanken är inte att vi skall ut på någon campingsafari utan nationalpark räcker gott, då barnen ändå inte förstår skillnaden.
    Skall genast kolla upp malariabiten....

• ToZa

Jag rekommenderar varmt nationalparken i Nairobi :) Finns otroligt fina platser i nairobi , om ni ska dit så är det bara säga till så kan jag rekommendera massor av platser :)

Svar på tråden kenya med barn