• HelenaMM

Kroatien med småbarn

Funderar på att bila till Kroatien i sommar med två barn på 3 resp 6 år.
    Har dock inte bestämt var exakt vi skall åka, någon som har tips om trevliga och barnvänliga ställen (dvs det behöver inte vara mitt i stan men däremot gärna nära strand)?

Är Makarska-området att föredra framför Istrien när det gäller barnvänliga stränder? Eller är det kanske öarna man skall satsa på?

Hur har ni gjort ni som varit där - bokat innan eller på plats?

Någon som har gjort en liknande bilresa och vill dela med sig av erfarenheter?

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Kroatien med småbarn
  • MayasMamma08

Det finns en ö som heter Rab. Barnvänlig, strand på 3 kilometer som sitter ihop med campingen.
    I nästan varenda hus finns det uthyrningslägenheter plus väldigt stora hotell, men det är bra att boka innan för det är många som åker dit och det är nästan fullt varje år.
    Jag har varit där varje år sen jag va liten. Har kusiner där.
    När jag åkte med mina föräldrar så gick det bra, och barn kan ju sova i bilen

Har aldrig varit i Makarska, men på de flesta ställena är det stenstränder. Enda negativa där är att det finns mycket uteställen, och alla är inte för barn.

Jag rekommenderar starkt en ö

• Lusekofta

Vi ska också åka, har bokat till Zadar med Ryan Air nu en vecka i Augusti, vill gärna vara hyfsat nära för att undvika så mycket bilresa utan barnstol till vår knappt 3-åring, Nin? Vara kvar i Zadar? Någon bra ö relativt nära flygplatsen där? Vi vill nog hyra en lägenhet så man kan fixa lite själv, kollar lite på olika siter på nätet, verkar finnas mycket men jag vet inte riktigt avstånd... fler tips mottages tacksamt av mig med!

• Rabarber och jordgubbspaj

zaton är familjevänligt....
    podgora likaså

• Rabarber och jordgubbspaj

baska voda glömde jag nämna

• Ventress

Rabarber och jordgubbspaj skrev 2009-07-08 21:13:02 följande:

zaton är familjevänligt....podgora likaså
    Håller med. Zaton är jättefint. Öarna runt Zadar är kanske inte så barnvänliga...det tar väl 20 minuter att åka över till Preko på ön Ugljan. Man kan ta med bilen ock åka runt där.
    Lusekofta: Inne i Zadar är det kanske inte så fantastiskt bad, men man kan ta bussen från centrum till området Borik. Där finns allt, bra bad för alla, pool, lekplatser. Bra med skugga, men ändå nära stranden. Rekommenderar det starkt. Boka boende i Borik om ni kan - det finns massor av fina hus där man kan hyra lägenhet/rum. Hotell finns också, men det är dyrt och oftast fullbokat. Om ni inte har bil, är det iaf bra att ha med vagn. Man kan hyra bil, men även det kan vara svårt och kostar ganska mycket (betalade 3000 kr för en Golf i 4 dagar för två år sedan). Pinija är också fint - det är ett hotell med två stränder. Det ligger ca 1 mil utanför Zadar.
  • mormor 1965

Brela, på Makarska lär vara väldigt fint. Har en jobbkompis som återvänt dit många gånger.

• millis84

Jag och min kille var i Opatija 2008...vilket var jätte mysigt...men inte så barnvänligt...vi hittade inte en enda sandstrand eller strand. det var som en plattform man låg och solade på sen var det trappstegar ner i det djupa vattnet. Men helt underbart rent och otroligt klart vatten med fina "aqvarie" fiskar i.(och andra konstiga djur )
    Pengarmässigt var det inte alls billigt som alla sa. en förrätt soppa gick på runt 90-100 kr sek och huvudrätten det dubbla. Folket var väl lite si och så inte alls lika gäst vänliga som tex Turkarna eller Grekerna - dom e helt underbara

Hoppas ni hittar nått bra.

Själv ska jag och dottern åka tillbaks till Turkiet för 3-dje gången hi hi

• millis84
    millis84 skrev 2009-07-13 00:34:48 följande:
    Jag och min kille var i Opatija 2008...vilket var jätte mysigt...men inte så barnvänligt...vi hittade inte en enda sandstrand eller strand. det var som en plattform man låg och solade på sen var det trappstegar ner i det djupa vattnet. Men helt underbart rent och otroligt klart vatten med fina "aqvarie" fiskar i.(och andra konstiga djur )Pengarmässigt var det inte alls billigt som alla sa. en förrätt soppa gick på runt 90-100 kr sek och huvudrätten det dubbla. Folket var väl lite si och så inte alls lika gäst vänliga som tex Turkarna eller Grekerna - dom e helt underbara Hoppas ni hittar nått bra. Själv ska jag och dottern åka tillbaks till Turkiet för 3-dje gången hi hi

ahh läste nu att ni tänkte ta bilen
    Det var så jag och min kille kom ner dit förra sommarn, med bil... han är såå flygrädd Det tog 1½ dag från Stockholm till Opatija, men då stannade vi i Österrike och sov över natten och förmiddan.
    Otroligt fint att åka bil genom Alperna Men med 2st barn ?

Vi förbokade vårt hotell på expedia.se

Men det är mycket billigare att flyga

• Bolaget
    Ventress skrev 2009-07-12 09:03:11 följande:
    På ön Bol finns sandstränder.
    Bol är väl ingen ö, det är väl en plats på Brac? Vi bodde på Brac förra sommaren men eftersom vi inte trivs med att steka på stranden tillsammans med 1000-tals andra hopträngda som sardiner i en burk, så höll vi oss istället till Splitska och Supetar. Inga sandstränder kanske men stränder med småsten som gör att även småbarn kan vada ut i vatten själva och leka i strandkanten. Och som ett extra plus då, ingen utpräglad turistort = inga typiska turistpriser. För middag på restaurang för 7 personer inkl förrätt, vin, öl, rakia, efterrätt, kaffe + någon drink, betalade vi ungefär 700 kr.

Det är lätt att köra bil dit, fina vägar och utmärkta ställen att stanna på och rasta längs vägen.
  • Ventress
    Bol är väl ingen ö, det är väl en plats på Brac? Vi bodde på Brac förra sommaren men eftersom vi inte trivs med att steka på stranden tillsammans med 1000-tals andra hopträngda som sardiner i en burk, så höll vi oss istället till Splitska och Supetar. Inga sandstränder kanske men stränder med småsten som gör att även småbarn kan vada ut i vatten själva och leka i strandkanten. Och som ett extra plus då, ingen utpräglad turistort = inga typiska turistpriser. För middag på restaurang för 7 personer inkl förrätt, vin, öl, rakia, efterrätt, kaffe + någon drink, betalade vi ungefär 700 kr. Det är lätt att köra bil dit, fina vägar och utmärkta ställen att stanna på och rasta längs vägen.
    Oj, det blev fel;)
Svar på tråden Kroatien med småbarn