• AnnaKotte

Världens petigaste tandhygienist!

Vi var på tandinformatin idag och vi träffade världens petigaste tandhygienist...

Enligt henne så ska man absolut inte smaka av barnets mat med samma sked som barnet ska äta med och man ska inte heller suga bort smuts från nappen...

Jag tycker att det verkar lite väl överdrivet, utan främmande bakterier så får ju barnen inget imunförsvar!

Lyder ni tandvardens råd?

• Svar på tråden Världens petigaste tandhygienist!
  • ballerina

Har inte varit än, men har hört att det beror på att man kan överföra karies till bebben - but i don´t know....jag smakar från Miras sked + att hon vill mata mig. Kanske ändrar mig när jag väl träffat tandis?

• Teskedsmamman

Sonens napp har jag inte i munnen eftersom karies smittar... och smakar av hans mat gör jag aldrig....

• Blåklocka

Man kan inte överföra karies, däremot kan man överföra bakterien som orsakar karies s.mutans. Därför skall man undvika att suga ex på barnets napp och sedan stoppa den i barnets mun. Främmande bakterier får de i sig från alla håll, de stoppar ju allt i munnen de kan. Så du behöver inte oroa dig för immunförsvaret ur den synvinkeln. Däremot är det bra om det dröjer lång tid innan de får kariesbakterien i munnen, för utan den ingen karies!

• TheAngelMoM

vår tandlä'kare sa det att det är så att om jag eller nån annan tex suger av nappenom den är smuttsig så får barnet över till sin mun kariesbakrerierna man själv har i munnen, så jag då som alltid har hål suger inte av min sons napp men pappa gör det då han aldrig har haft hål.
    men vi är itne så petnoga med det där, huvudsaken sa hon är att vi sköter hans tandhygien ordentligt

• mellie

Man ska absolut inte smaka på maten med barnet sked eller sätta barnets napp i egen mun, för som folk här tidigare skrivit så för man då över karies åt sitt barn. Vem vill det? Även om man inte har hål så kan man ha kariesbakterier i munnen (och det har man högst troligt om man kysst någon med karies t.ex.). Jag tycker inte att man är petig för att man informerar om dylika saker, utan snarare gör oupplysta föräldrar en tjänst!

• Cheri

Den informationen fick jag faktiskt inte av min sons tandläkare

• Juniphé

Tandhygienisten svarar:
    (OBS! Inte TS tandhygienist)

-Anledningen till att vi hygienister rekommenderar föräldrar att inte suga på nappen osv, har att göra med de bakterier vi har i våra vuxna munnar (S. mutans, lakto b. m.fl). Dessa överförs vid salivbytet, och kan då börja orsaka karies på det lilla barnets tänder.
    Så länge barnet slipper dessa bakterier desto bättre. För ju längre barnen är kariesfria desto starkare blir deras tänder och kan alltså stå emot många påfrestningar i framtiden.
    Ett barn som får karies tidigt kommer få höga tandvårdsräkningar som vuxen... tyvärr.
    Och, nej såklart handlar det inte bara om bakterierna. Men när bakterierna bosatt sig i munnen och dom får rätt kost (socker och kolhydrater) så sätter dom igång och arbetar.

Lycka till och lyssna på din tandhygienist. Vi vet vad vi snackar om, och vi gör det inte för att tjata eller för vår egen skull. Vi gör det för DIN och barnets skull såklart

• vermilion

näää varför har jag aldrig fått höra det?
    Har ju stoppat hans napp i min mun sen han var pytteliten.. jävla skit.

• KarinN80

Tack för infon!!! Precis rätt ögonblick sonen håller precis på att få tänder.

• TheAngelMoM

mina tänder var skitbra o aldrig hål i wsom barn sen nu hur noga jag än är o inte småäter o borstar nogrannt så får jag alltid hål minst1 om året... så tror inte på allt

• Hannajo

Men hur gör man med nappen då? Om den blir smutsig och man inte har vatten till hands? Bara torkar av den?
    Överförs inte bakterierna även när man pussar barnet i så fall?

• Juniphé

tro på vad??

Det är ju bara DU som kan hålla efter tänderna. Visst det kan hända att du har mycket kariesbakterier i munnen (det kan du kolla upp hos tdlk genom salivprov).
    Minst 1 hål per år är rätt mkt. Hålen kommer inte bara av sig själv utan det hela handlar om vilken miljö din mun ger kariesbakterierna.
    Borstar man noggrant men sällan och UTAN daglig rengöring av mellanrummen så kan det gå ganska snabbt att få hål.

Varje gång du sätter något i munnen så sänker du pH-värdet på direkten och det tar minst 30 min. innan pH:t återgår till det normala (Vid låga pH:n så fräter bakterieplacket på tänderna ---> gör hål alltså). Småäter man så håller man ofta en konstant låg pH-nivå i munnen - alltså får man snabbare hål.

Jag tycker att du ska be att få genomgå en riktig kariesutredning hos hygienist. Självklart kostar det ju också pengar. men då får du reda på vart dina vanor/matvanor brister. Fast då gäller det att man talar sanning i tandläkarstolen och inte drar vita lögner för att slippa "gnäll"

Tro mig! Jag har gott om karieserfarenhet själv... jag har lagat och rotfyllt många av mina tänder.

Och dessutom så är en lagad tand en svagare tand än en olagad - eftersom man kan få karies under otäta fyllningar, fyllningar kan lossna m.m.

• Juniphé

Hannajo... Visst överförs det bakt. även vid pussar. Men inte i samma mängd. Du tungkysser väl inte ditt barn?

Förresten är det inte bara kariesbakterier som överförs. Vid pussar kan man även smitta sitt barn med herpes virus... och det kan vara rentav livsfarligt för barnet.

• Juniphé

Hmmm... men självklart ska man pussa sina barn... men man kan väl låta bli om man har herpesblåsor och liknande

• TheAngelMoM

juniphé det har inte bara med hur man sköter tänderna, det har mycket med själva saliven o göra med, min saliv är inte bra så det är därför det blir mycket hål i mina tänder.
    o jag menade inte att jag inte tror på tandläkarna utan mer att man ska ta det lite med en nypa salt, om man tappar nappen på gatan torkar jag inte bara av den jag måste ju få den ren om min son skriker ihjäl sig, så då tar jag den själv i munnen o gör rent den o spottar ut skiten.
    håller på o rotfyller 2 av mina tänder sjläv, har massa början på hål o minst 1 riktigt hål till.
    har dock inte fått hål i tänder jag redan lagat asså under lagningen ska jag påpeka med.

• TheAngelMoM

har överflöd av saliv haha sköljer tillo med mé flour varje dag.
    ack kommer nog vara tandlös vid 40 haha

• Cheri

Juniphé får jag fråga dig såhär på obetald arbetstid... när det nu pratas så mkt om tänder.

Visst är tandlossning ärftligt, vad bör man göra för att försöka undvika att tappa tänderna runt 50 om man har det i släkten??

Svar på tråden Världens petigaste tandhygienist!