• Dollars matte

    bebis och AC i sovrummet

    Vi har stekhett inne. Termometern på babyvakten visar 27 grader i sovrummet! Hur vi än gör så får vi inte ner värmen förrän sent på kvällen, men inte ens då blir det svalare än 24-25 grader. Sonen på 7 månader sover jätteoroligt, det är ju alldeles för varmt för en liten bebis egentligen.
    Så vi funderar på att skaffa AC. Sen var det någon som sa att man inte fick ha AC med bebisar av någon anledning som jag tyckte lät konstig. Vi har ju inte tänkt dra ner den till isande kyla utan kanske att den håller 22-23 grader istället för 27 så blir det lite svalare där inne, framför allt på kvällen när han ska somna.

    Min fråga är alltså: Visst kan man väl ha AC i sovrummet fast man har en 7 månaders bebis där inne? Eller är det något galet med det, och vad i så fall? Ska man tänka på något speciellt?


    Internet är roligare än text-tv
  • Svar på tråden bebis och AC i sovrummet
  • santanas

    När vi var utomlands förra hösten (sonen var doch 11 mån) så hade vi AC i sovrummet. Det vi var noga med var att det inte drog något på honom samt att han hade lakan/filt på sig.
    Vi använder fläktar i våra sovrum nu och vår senaste bebis är 10 veckor och det är samma regel där. Rikta inte blåsten på barnen och ett tunt tygstycke över.

  • Alexi

    Jag har alltid upplevt att det är lätt att bli förkyld om man sover med AC så jag skulle enbart använda den före sänggåendet men inte under natten.

  • Dollars matte
    santanas skrev 2009-06-29 16:31:21 följande:
    När vi var utomlands förra hösten (sonen var doch 11 mån) så hade vi AC i sovrummet. Det vi var noga med var att det inte drog något på honom samt att han hade lakan/filt på sig.Vi använder fläktar i våra sovrum nu och vår senaste bebis är 10 veckor och det är samma regel där. Rikta inte blåsten på barnen och ett tunt tygstycke över.
    Hmm...att ha något över honom är omöjligt, vi har försökt hela vintern men han sparkar av sig allt direkt.   Han får ha på sig en tunn pyjamas istället. Och självklart ställer vi inte utblåset åt hans håll, det vill jag inte ha på mig själv heller.
    Internet är roligare än text-tv
  • YFLS

    Där vi bor är AC en nödvändighet (om man har råd). Temperaturen i sovrummet är 34-36 grader vid sängdags och med AC så drar vi ner den till bekväma 27 grader för att sova. Ja man kan faktiskt vänja sig vid allt. Vid 24 grader så tar börjar vi att huttra lite lätt :).

    Vi har inte fler förkylningar, snarare färre, än när vi bodde i Sverige. Vad man inte ska göra är att låta luften från ACn blåsa direkt på bebis, eller någon överhuvudtaget, för då blir det kalldrag så det står härliga till. Ställ barnsängen en bit ifrån och använd en oscillerande fläkt alt takfläkt om det behövs för att mixa luften i rummet. Fast när det bara är 27 så tror jag ni lätt klarar er med bara ACn. Ha en tröja på bebisen också för att undvika direkt drag på överkroppen.

    Lycka till i värmen! :D

  • skorpion80

    Vi har AC i vårat sovrum där våran tjej på sju dagar sover nästan hela dagarna. Tempen varierar mellan 22 - 24 grader. Hon sover även naken.
    Hade inte klarat oss utan ac då hon e väldigt slö i värmen och ej vill äta mm, men i sovrummet så piggnar hon till efter en stund och äter mm.

    Skaffa du dig en ac om du vill, den e guld värd för oss.

  • Dollars matte

    Sambon hade visst redan köpt en på vägen hem från jobbet igår...   Jag tycker dock att den väsnas alldeles för mycket så jag stängde av den när jag gick och la mig, men då var ju rummet ordentligt avsvalkat och vi sov alla gott hela natten.

    Men jag puffar och undrar om ingen mer har något att säga. Något som är dåligt eller farligt med att ha AC i samma rum som barnet? (förutom att tänka på vart man riktar utblåset)


    Internet är roligare än text-tv
  • YFLS

    Dollars matte skrev 2009-06-30 09:32:12 följande:


    Sambon hade visst redan köpt en på vägen hem från jobbet igår...   Jag tycker dock att den väsnas alldeles för mycket så jag stängde av den när jag gick och la mig, men då var ju rummet ordentligt avsvalkat och vi sov alla gott hela natten. Men jag puffar och undrar om ingen mer har något att säga. Något som är dåligt eller farligt med att ha AC i samma rum som barnet? (förutom att tänka på vart man riktar utblåset)
    Om du _absolut_ måste ha något argument om hur dåligt det är med A/C så drar det ström och är därmed inte billigt eller vidare miljövänligt. Hälsomässigt så är det ingen fara så länge du inte går och sätter dig mitt framför utblåset eller springer fram och tillbaka mellan ett rum som är 35 grader och ett som är 20 grader.
  • Dollars matte
    YFLS skrev 2009-06-30 20:59:45 följande:
    Dollars matte skrev 2009-06-30 09:32:12 följande: Om du _absolut_ måste ha något argument om hur dåligt det är med A/C så drar det ström och är därmed inte billigt eller vidare miljövänligt. Hälsomässigt så är det ingen fara så länge du inte går och sätter dig mitt framför utblåset eller springer fram och tillbaka mellan ett rum som är 35 grader och ett som är 20 grader.
    Hihi, såg nu hur det lät i mitt förra inlägg, som att jag absolut måste ha fram något negativt. Nej, jag fiskar bara efter ifall fler har samma "info" som vår bekant som sa att man absolut inte fick ha AC tillsammans med bebisar, i så fall hade vi övervägt att låta bli det. Men bristen på svar bekräftar väl att det inte är något att hänga upp sig på.
    Internet är roligare än text-tv
  • lillasmilla

    Typ alla har ju ac i bilarna, så så farligt kan det ju knappast vara. =)

  • DizNick
    lillasmilla skrev 2009-06-30 21:43:05 följande:
    Typ alla har ju ac i bilarna, så så farligt kan det ju knappast vara. =)
    Precis! Och även vi har ac hemma. Funkar kanon. vår son är nu 7 veckor.
Svar på tråden bebis och AC i sovrummet