• Spargris

Orijen hundfoder?

Hej

Kör idag Pro Plan lax och ris men funderar på att byta till Orijen.. Är det någon av er som använder det och vill dela med sig av sina erfarenheter.

Vad kostar en säck, den största?

Vilket hade ni kört Pro Plan eller Orijen?

Tack för svar..

• Svar på tråden Orijen hundfoder?
  • Imox
    Spargris skrev 2009-06-30 09:32:38 följande:
    Ok.. Min hund har kristaller i sitt kiss och på en annan sida fick jag reda på att det kan bero på att det är för mycket protein i maten!! ´Kan detta verkligen stämma?Hans kiss är väldigt koncentrat.. Det är lite därför jag vill byta ifall ifall det är just Pro plan lax och ris som gör det.. Vet inte.
    Oj då har jag inte hört talas om..
    min omplaceringstax hade kristaller när han flytta till mig och gick på speciffick i 6 månader sen bytte jag till orijen.
    anledningen att han fått kristaller var att han vart misskött och fick knappt mat eller vatten. men om det är så så borde min tax inte äta orijen heller då???
  • Spargris
    Imox skrev 2009-06-30 09:37:20 följande:
    Oj då har jag inte hört talas om..min omplaceringstax hade kristaller när han flytta till mig och gick på speciffick i 6 månader sen bytte jag till orijen.anledningen att han fått kristaller var att han vart misskött och fick knappt mat eller vatten. men om det är så så borde min tax inte äta orijen heller då???
    Jag tycker de tär lite konstigt.. borde inte min vett ha sagt det så fall, att jag skulle välja ett foder med mindre proteinenr?

Ja, min hund är så bortskämd en hund kan bli.. så något sådant kan vi inte "skylla" på. Men jag tror mycket beror på att han dricker dåligt, fast jätte dåligt dricker han inte, men han borde dricka mer för kristallerna... sköljer ju ut mer om man säger så.

Vet att Hills har ett foder för just kristaller, men jag vet inte hur bra Hills är, varför rekomderar vetten det så pass, visst det är ju bara de som har olika sorter för olika åkommor..

Vad har ni hört om Hills?
  • Imox
    Spargris skrev 2009-06-30 10:29:05 följande:
    Jag tycker de tär lite konstigt.. borde inte min vett ha sagt det så fall, att jag skulle välja ett foder med mindre proteinenr? Ja, min hund är så bortskämd en hund kan bli.. så något sådant kan vi inte "skylla" på. Men jag tror mycket beror på att han dricker dåligt, fast jätte dåligt dricker han inte, men han borde dricka mer för kristallerna... sköljer ju ut mer om man säger så.Vet att Hills har ett foder för just kristaller, men jag vet inte hur bra Hills är, varför rekomderar vetten det så pass, visst det är ju bara de som har olika sorter för olika åkommor..Vad har ni hört om Hills?
    Struvitkristaller är oxå vanligare hoss vissa raser...
  • Spargris
    Imox skrev 2009-06-30 10:43:17 följande:
    Struvitkristaller är oxå vanligare hoss vissa raser...
    Jag har inte en aning om vad de hette... men andra gången när jag lämnade in prov så hade det kommit till några andra, lite ovanliga.
  • Rothmos

RC har definitivt tappat i kvalitet! Och samtidigt höjer de priserna. Vi gick över till Orijen efter att ha använt RC.

Räknar man pris per portion så är Orijen billigare. Eftersom det fodret har högre näringsinnehåll/ 100g så behöver du inte ge lika mycket. Resultatet blir ett foder som räcker längre och mindre bajs att plocka upp.

• Lokatt
    Rothmos skrev 2009-06-30 12:49:14 följande:
    RC har definitivt tappat i kvalitet! Och samtidigt höjer de priserna. Vi gick över till Orijen efter att ha använt RC.Räknar man pris per portion så är Orijen billigare. Eftersom det fodret har högre näringsinnehåll/ 100g så behöver du inte ge lika mycket. Resultatet blir ett foder som räcker längre och mindre bajs att plocka upp.
    välldigt synd att de inte har ett med mer energi i. 16% fett räcker tyvärr inte långt här.
    jag vågade vägra, men inte hundarna!
  • Rothmos

Kolla puppyvarianten. Den har 20% fett. Använde det till vovve när han var yngre (men ej valp) och hade svårare att hålla hullet.

• Havanna82

Jag har ingen erfarenhet av Orijen som hundfoder, men däremot som kattfoder. Om man jämför med RC så är det som natt och dag. Inga spannmål och andra konstiga ingredienser. Med Orijen räcker maten längre eftersom katterna blir mättare fortare och äter därmed mindre. Det blir mindre i lådan och blir därför otroligt mer sparsamt!

• Rothmos
    Havanna82 skrev 2009-06-30 13:09:33 följande:
    Jag har ingen erfarenhet av Orijen som hundfoder, men däremot som kattfoder. Om man jämför med RC så är det som natt och dag. Inga spannmål och andra konstiga ingredienser. Med Orijen räcker maten längre eftersom katterna blir mättare fortare och äter därmed mindre. Det blir mindre i lådan och blir därför otroligt mer sparsamt!
    Använder Orijen till våra katter också, eftersom hankatten är glutenintolerant. Funkar ljusår bättre än alla dyra veterinärfoder vi betat av....
  • Lokatt
    Rothmos skrev 2009-06-30 13:08:03 följande:
    Kolla puppyvarianten. Den har 20% fett. Använde det till vovve när han var yngre (men ej valp) och hade svårare att hålla hullet.
    men det är väll andra nivåer på mineraler och annat i puppy? Sen är det gränsfall på lite lite ändå.. gärna uppåt 24-25 i fett.
    jag vågade vägra, men inte hundarna!
  • Rothmos

Kolla på deras hemsida. Analysgaranti finns på alla sorter. Det du kan göra är ju att ge adult och komplettera med vegetabilisk olja.

• Hundägare i Gbg

Vi ger vår hund Standardt normal, om jag hade bytt idag så hade jag nog bytt till Orijen för jag tycker att det verkar vara ett bra foder. Standardt funkar dock klockrent på vår hund och är dessutom svensktillverkat. De har en variant som heter extra med 21% fett också.

• Havanna82
    Rothmos skrev 2009-06-30 13:13:37 följande:
    Använder Orijen till våra katter också, eftersom hankatten är glutenintolerant. Funkar ljusår bättre än alla dyra veterinärfoder vi betat av....
    Som jag brukar säga. RC är jätteduktiga på marknasföring, men mindre bra på fodertillverkning :P Veterinärerna är ju sponsrade av RC så det är inte så konstigt att dom rekomenderar det fodret.
  • Imox

Hundägare i Gbg skrev 2009-06-30 13:25:44 följande:

Vi ger vår hund Standardt normal, om jag hade bytt idag så hade jag nog bytt till Orijen för jag tycker att det verkar vara ett bra foder. Standardt funkar dock klockrent på vår hund och är dessutom svensktillverkat. De har en variant som heter extra med 21% fett också.
    Jag hade standart hjort innan på hundarna eftersom ena är spanmålskänslig och mot kyckling. men tyckte deras klor och tassar var för torra...
  • Spargris

Jag trodde att Vetten var sponsrade av Hill´s det är det enda de säljer här på djursjukhusen i alla fall.

Är det ingen som har erfarenhet av Hill´s?

Svar på tråden Orijen hundfoder?