• Junibarn

Öronoperation

Vi har en liten kille på 14 månader som har problem med sina öron. Han har haft 8 öroninflammationer i år hitills och ska nu få rör.
    Så ni mammor och pappor som har öronbarn med rör, hur gick operationen för ert barn? Tog det lång tid, hade h*n mycket ont efteråt och hur fungerar det nu vid bad och dusch?
    Vore så intresserad om ni ville dela med er!

/my

• Svar på tråden Öronoperation
  • Mausiii

Jag var själv öronbarn med 30-40 öroninflammationer. Hade 65 % nedsatt hörsel på vänster öra. Men jag opererade mig först när jag var ca 10 år och fick inte rör...
    Jag hade ett stort hål på trumhinnan som inte läkte ihop. Så man bytte ut 2 hörselben och lappade igen trumhinnan. Efteråt hörde jag mycket bättre.

Det gjorde inte sååå fasligt ont efteråt faktiskt. Första dagarna är värst. Det är inte mycket värre än öroninflammation faktiskt. Det som jag tyckte värst om, var när de drog ut allt bandage ur örat på mig.

Din kille är 14 månader och det måste vara tufft att en så liten måste opereras, men jag tror att det kommer att gå smidigare än du tror! Små barn har ett fantastiskt läkkött och din lilleman kommer att vara uppe och leka på bara någon dag igen! Och han kommer att må så mycket bättre efteråt!
    Det positiva med att han är så liten, är att han kommer förmodligen inte att komma ihåg någonting av detta när han blir större!

• Vickan

Har två öronbarn.. Ett som är opereat två gånger hon är nu 4 1/2 år och ska troligen opereras igen.. Sedan har vi mini på 8 mån som haft 5 öroninflammtioner hitills.. hon väntar på operation men här opererar dom ingen som är mindre än 16 mån..

Operationen tar max 30 min.. (vi har alltid fått göra en massa extra op därför kan jag inte säga exakt tid).. Inga som helst problem med värk eller så.. Inga problem med dusch eller bad heller...

Min älsta tog dom precis på hennes 1 1/2 års dag.. Men med mini så har dom sagt att bara hon kommer upp i rätt viktklass så tar dom henne troligen innan hon blir 16 mån pga att hon har vätska som ligger bakom och gör att hon hör dåligt.. (får besked på tisdag förhoppningsvis om dom gör undantag för henne)

• Fiffie

Måste bara fråga är det någon som testat vitlöksdroppar?? Vet att jag som barn hade öroninflammation hela tiden.. blev bra och ett par dagar efter kom det en ny. Min mamma fick tipset att prova vitlöksdroppar.. Säljs inte i Sverige, men på apotek (tror jag) i andra länder. Efter jag fått droppar har jag aldrig haft en öroninflammation igen.. Kanske kan vara värt att testa om man inte gjort det :)

• miar

Har ett öronbarn på tio månader. Vet någon hur tidigt man kan operera? Eller vid vilken vikt? Han är rätt stor för sin ålder...

Man vill ju hjälpa dem så mycket man kan, inget kul att gå på penicillin hela tiden...

• Junibarn

Min son väger drygt 11 kg och här hemma har dom inte sagt nåt om hans ålder eller så..... kanske inte är bra att operera för små, undrar om riskerna är större??

Är det så att dom iaf får inflammationen men att det inte gör lika ont?

Vickan, varför har hon fått opereras 2 gånger? Gick det inte bra?
    Hur länge "håller" rören annars?

Har hört att man måste vara jättenoga med att det inte får komma in nåt vatten i öronen att man måste ha proppar när dom ska duscha och så?

• Vickan

Junibarn. Jo det ha gått bra båda gångerna men ena gången var röret täppt så när dom ändå skulle ta polypen en andra gång så bytte dom rör också.. Hur länge rören håller beror ju på en del ramlar ut efter 6 mån en del sitter längre.. Och så kan dom ju då bli täppta och då kan (blir) det oftast nya inflammationer

Miar: Här där jag bor (småland) opererar dom inte barn som är yngre än 16 mån.. men den förra läkaren vi hade då vi sökte akut sa att dom ska ha en vikt över 10 kilo.. Det är ju en risk med narkos och grejer...

• liten030620

Mitt barn fick rör i onsdags. Hon är 2 år.
    Operationen gick superbra.
    min dotter satt i mit knä när dem sövde henne med mask sen fick jaf lämna operationssalen. Efter ca 8 minuter kom läkaren ut till mig, då var det klart. Sedan tog det 5 minuter innan hon vaknade. Hon hade inget ont efteråt.

Där jag bor behöver barnen inte ha öronproppar vid dusch eller bad. man ska leva som vanligt. Men skulle det börja rinna ur öronen så får man ge droppar.

Rören får sitta i max 1,5 år. Men det vanliga är att de ramlar ut av sig självt efter en tid.

• flugfiskaren

Vår son fick rör vid 11 månader. Inga problem med smärta och dylikt efteråt. Var på kontroll nu ett halvår sedan op. Allt såg bra ut. Jag frågade om doppa huvudet under vatten när barn har rör, då man fått höra så många olika åsikter om detta. Vår örondoktor sa att det var helt okey att doppa huvudet under vatten.

Jag tror att man kan operera ett öronbarn i tidigt ålder, beror nog på hur många och besvärliga öroninflammationer barnet haft, det är ju en ganska "lätt" narkos man använder. En del spädbarn opereras ju för diverse sjukdomar strax efter födseln i tyngre narkos.

• Vickan

Här sa läkaren att dom inte opererar barn i förtidigt ålder då det kan ge Bestående men på trummhinnan det kan bli hål som ALdrig läker ihop... Så det finns risker med att operera dom förtidigt..

Svar på tråden Öronoperation