Unga mammor, utbildningar
Hur gammal var du när ditt/dina barn föddes?
Jag var 20 när min son föddes.
Hade du utbildning innan du skaffade barn, iså fall vad?
Nej. Två år tidigare hade jag valt att hoppa av gymnasiet då jag kände att jag valt helt fel linje och inte visste vad jag ville göra i framtiden.
Hade du fast inkomst, eller fick du pengar från t.ex. socialen?
Jag arbetade som croupier och som säljare på 3. I samband med att sonen föddes valde jag dock att säga upp mig och läsa om gymnasiet (tog studenten för en månad sedan och ska förhoppningsvis börja på läkarlinjen snart!).
Anser du att det blivit en "trend" för unga att skaffa barn? motivera
Nej. De jag känner i min egen ålder är inte ett dugg intresserade av att skaffa barn utan vill resa, festa och göra karriär.
Tror du att de flesta unga mammor väljer att börja plugga direkt efter mamma ledigheten om de har möjlighet, iså fall varför, varför inte?
Ja, jag tror att de flesta börjar plugga, dels eftersom många unga mammor saknar gymnasiekompetens, vilket idag nästan är nödvändigt för att få ett jobb, och dels för att många av de som har gått ut gymnasiet har svårt att få jobb. Sedan finns det väl sådana som jag, som mest väljer att plugga för att kunna gå hemma med sitt barn till den dag det är redo att börja på dagis