• MartinaE

Unga mammor, utbildningar

Hur gammal var du när ditt/dina barn föddes?
    Jag var 21 år när Freja föddes

Hade du utbildning innan du skaffade barn, iså fall vad?
    Jag hade gymnasieutbildning, Samhäll med ekonomi som inriktning, samt 1 års studier i USA inom teater och bild. Jag hade även påbörjat min lärarutbildning. Min dotter föddes under tredje terminen och jag fortsatte studera med henne på heltid tills hon var 4 månader. Jag hade med henne i skolan och det gick jättebra. När hon var 4 månader gick jag hem på föräldrarledighet i 6 månader och sedan fortsatte jag min utbildning på disans. Jag är nu 25 år och gravid igen, vet inte om jag fortfarande räknas som en "ung" mamma, men jag är i alla fall färdigutbildad lärare nu.

Hade du fast inkomst, eller fick du pengar från t.ex. socialen?

När min dotter kom levde jag på csn, jag och min sambo hade även helt delad ekenomi från den dagen jag fick + på stickan. Jag har aldrig tagit socialbidrag.

Anser du att det blivit en "trend" för unga att skaffa barn? motivera

Jag tror att vi är på väg tillbaka till ett samhälle där allt fler skaffar barn i yngre åldrar. Min personliga erfarenhet säger mig att det under många år uppmanades att "leva livet" innan man skaffade familj. Idag tror jag många unga par har insett att ett barn inte är något hinder för detta. Jag och min sambo har varit på flera resor med vår dotter som snart är 3 år. Vi har aldrig sett det som ett hinder att ha barn även om vårt första barn inte var planerat (dock var vi medvetna om att jag kunde bli med barn då vi inte använde skydd).

Tror du att de flesta unga mammor väljer att börja plugga direkt efter mamma ledigheten om de har möjlighet, iså fall varför, varför inte?

Det har jag ingen uppfattning om, under min studietid har jag däremot mött många unga mammor som studerar. Under en kurs var vi tre stycken som hade barnen med.

Svar på tråden Unga mammor, utbildningar