Jag är förkyld och nyförlöst...
Hann inte mer än hem från förlossningen så blev jag förkyld... suck! Är det någon som vet hur mycket amningen skyddar bebben från min förkylning? Eller kommer den lilla stackaren att få min förkylning nu?
/Fia
Hann inte mer än hem från förlossningen så blev jag förkyld... suck! Är det någon som vet hur mycket amningen skyddar bebben från min förkylning? Eller kommer den lilla stackaren att få min förkylning nu?
/Fia
Vad jobbigt för dig... Så här står det på amningshjälpens hemsida: (www.amningshjalpen.se)
"Många frågar nu om de ska fortsätta amma sitt barn när de själva är sjuka t.ex i förkylning/influensa med feber, halsont, hosta och om risken att barnet blir smittat genom att mamman ammar eller tvärtom?
Det allra bästa du kan göra för ditt lilla barn är att fortsätta amma! Du har ju redan träffat barnet innan förkylningen bryter ut och man smittar även precis innan utbrottet!
I din bröstmjölk finns antikroppar som hjälper barnet och även speciella ämnen som aktiverar barnets eget immunsystem.
Helammade barn har ett skydd i hela tarmslemhinnan som försämras om man ger något annat än bröstmjölk! Så det sämsta du kan göra när du är sjuk är att ge något annat än bröstmjölk! Och om du inte helammar är lite bröstmjölk mkt bättre än ingen alls!!!!
Fortsätt amma! Se till att dricka ordentligt själv! I regel klarar sig barnen.....OM din lilla blir sjuk och inte längre orkar äta bör du kontakta sjukvården för råd.
Bröstmjölk i näsan kan användas för att underlätta andningen - det är lätt avsvällande och löser "krustor"....."
Tack för tipset!
Jag hade superinfluensan den sista månaden av min graviditet, var helt utslagen & kunde knappt röraa mig för jag hade hostat till mig gräsliga muskelbristningar i bröstkorgen.
Dottern föddes dock helt frisk & inte har hon varit sjuk ännu (nu 6 mån) trots att både jag & sambon varit lite snuviga igen..
Kan tilläga att min ammningen inte fungerade så jag helammade bara tre veckor & halvt i 4 månader..
"rättar till"
- röra mig
- amningen (inget min ska vara där)
*givetvis*..