• Moonis

Sertralin med Mitt val kvinna?

Jag tar Setralin mot min ångest och har i knappt en vecka även tagit Mitt val kvinna en tablett om dagen.
    Tycker det har fungerat bra men nu senaste två dagarna är jag helt nere, ingen ork, blir lätt irriterad och noll tålamod.
    Kan detta ha att göra med ämnena i Mitt val som påverkar hur Sertralinet fungerar?
    Känner och reagerar likadant som när jag glömt att ta Sertralin så det känns jätte knepigt.

Någon som vet något om detta?

• Svar på tråden Sertralin med Mitt val kvinna?
  • sanna88a

mittval är väl endast vitaminer? det ska inte påverka sertralin.

hur länge har du ätit sertralin? i början kan man må sämre.

om du har ätit den länge, så kanske dosen måste höjas? du kanske ahr mer ångest nu, och därför hjälper den inte lika mycket

• Moonis
    sanna88a skrev 2009-06-30 19:42:39 följande:
    mittval är väl endast vitaminer? det ska inte påverka sertralin. hur länge har du ätit sertralin? i början kan man må sämre. om du har ätit den länge, så kanske dosen måste höjas? du kanske ahr mer ångest nu, och därför hjälper den inte lika mycket
    Jag har ätit den länge så jag vet hur den brukar fungera för mig och såhär brukar jag inte alls känne med tabletterna förutom om jag glömt att ta dem. Verkar konstigt bara.
  • sanna88a
    Moonis skrev 2009-06-30 22:19:21 följande:
    Jag har ätit den länge så jag vet hur den brukar fungera för mig och såhär brukar jag inte alls känne med tabletterna förutom om jag glömt att ta dem. Verkar konstigt bara.
    okej, men har det hänt nåt som gör att din ångest kan ha blivit värre och att du på så sätt behöver öka medicineringen?

för vitaminer ska inte påverka läkemedel
  • Moonis
    sanna88a skrev 2009-06-30 22:20:06 följande:
    okej, men har det hänt nåt som gör att din ångest kan ha blivit värre och att du på så sätt behöver öka medicineringen? för vitaminer ska inte påverka läkemedel
    Nej, inget över det vanliga har hänt och jag tycker inte heller att vitaminer ska kunna påverka på det sättet. Men ska kanske testa några dagar utan för att vara säker innan jag testar att öka dosen på Sertralinet.
  • sanna88a
    Moonis skrev 2009-06-30 22:24:05 följande:
    Nej, inget över det vanliga har hänt och jag tycker inte heller att vitaminer ska kunna påverka på det sättet. Men ska kanske testa några dagar utan för att vara säker innan jag testar att öka dosen på Sertralinet.
    ja gör så. och om du ska öka dosen, så ska du kontakta din läkare innan.
  • Moonis

Eftersom jag hållt på så länge så kan jag själv reglera dosen
    Men skippade att ta Mitt val kvinna igår och idag känns det mycket bättre med tålamodet och övrigt.
    Så på något sätt måste det ha krockat med Sertralinen.
    Lite synd för jag skulle nog behöva lite vitaminer samtidigt och vet inte om man vågar testa annat nu =/

• sanna88a
    Moonis skrev 2009-07-01 19:39:18 följande:
    Eftersom jag hållt på så länge så kan jag själv reglera dosen Men skippade att ta Mitt val kvinna igår och idag känns det mycket bättre med tålamodet och övrigt. Så på något sätt måste det ha krockat med Sertralinen. Lite synd för jag skulle nog behöva lite vitaminer samtidigt och vet inte om man vågar testa annat nu =/
    okej:/ men vad konstigt min man har ätit sertralin i snart 2 år och det är bara läkaren som kan godkänna om han får höja/sänka dosen.
  • Moonis

Har ätit det runt 4-5 år snart men sen har jag jobbigt med att ta tabletter så hon har väll litat på att jag inte tar mer än absolut nödvändigt

• sanna88a
    Moonis skrev 2009-07-01 22:05:03 följande:
    Har ätit det runt 4-5 år snart men sen har jag jobbigt med att ta tabletter så hon har väll litat på att jag inte tar mer än absolut nödvändigt
    ja kanske är de så :D
    men gud vad konstigt att vitaminer kan påverka effekten av sertralin. :O
  • Moonis
    sanna88a skrev 2009-07-01 22:39:19 följande:
    ja kanske är de så :D men gud vad konstigt att vitaminer kan påverka effekten av sertralin. :O
    Väldigt konstigt, trodde inte det faktiskt men kommer verkligen vara mer försiktig med sånt nu =/
  • Moonis
    Viewsonic skrev 2009-07-01 22:42:59 följande:
    Ta dem inte samtidigt?
    Fast det lägger sig ju i kroppen så det borde väll påverka i vilket fall.
  • Viewsonic
    Moonis skrev 2009-07-01 22:46:56 följande:
    Fast det lägger sig ju i kroppen så det borde väll påverka i vilket fall.
    Men vitaminer och mineraler får man ju i sig naturligt. Ta dessa med maten.

Varför inte tala med läkare eller apotekare (som är specialutbildad på området) om detta? Apotekaren vet...
  • After Forever

Oj så konstigt det låter. Jag åt vitamineral kvinna och cipralex samtidigt men kände inget konstigt. Det borde ju somsagt verkligen inte integrera eller vad det heter. Tycker också du ska fråga läkare eller apotekspersonal om det här.

• Tilia

Det kan inte vara vädret som fått dig att känna dig låg och orkeslös? Jag är inte deprimerad eller medicinerad, men jag har känt mig helt urlakad och lättirriterad de senaste dagarna, och tror att det beror på den kvava värmen... En tanke bara.

• Viewsonic

Jag har käkat vitaminer/mineraler av och till samtidigt med Sertralin och inte märkt ett smack.

Prova en annan vitamin. Jag fick ont i magen av Mitt val Kvinna.

• Moonis

Andra dagen jag inte har tagit vitaminerna och allt känns jätte bra i hummöret så det måste varit något i det som störde för mig.
    Men ska testa annat märke och se om det går bättre.

Svar på tråden Sertralin med Mitt val kvinna?