Mittilvet skrev 2009-06-30 23:21:24 följande:
Du är lite väl ödmjuk... "inte fått in vanan"???Han har varit pappaledig och barnet är 16 månader, det är inget nytt att barnet behöver blöjor, mat och sova i rimlig tid.Men allt sådant försvinner bara för att de tandra barnet kommer hit.Och det handlar inte att det kom ifrån fel mun utan det borde varit jag och sambon som kom överens först och sedan hade det bara varit kul ifall barnet "frågat", jag sätter det inom citationstecken eftersom det redan då hade varit en överenskommelse vuxna emellan.Jag drog mig undan för att jag vill inte känna mig som en svans, förstår du hur jag menar?Jag tycker inte att det är okej och jag förväntar mig respekt ifrån min sambo, precis som jag respekterar han och hans egenheter och laster i det stora hela.Jag skulle aldrig låta min sambo bli en svans i mitt liv, varför skulle jag vilja bo med en svans?Jag vill vara vuxen med honom och göra så vi båda känner oss delaktiga i familjen.Jag i min och han i
sin.Om han säger att något känns fel så löser vi det gemensamt och jag lägger ingen värdering i utifrån mig hur han känner utan får först och främst utgå ifrån hans känslor och sedan försöka bena ut det successivt.Jag tycker inte att jag har omänskliga krav.Respekt och prio på vuxna, barn kommer på prio två för om inte de vuxna drar jämt mår inte heller barn bra.Och ja, det gäller mitt egna barn också.
Ja ok, ja han var kanske så glad över att äntligen få träffa sitt äldre barn igen att han glömde...Vem vet.
"Jag vill vara vuxen med honom och göra så vi båda känner oss delaktiga i familjen.
Jag i min och han i sin."
Du vill att ni ska kunna vara vuxna och känna er delaktiga i familjen, men i era egna familjer...
Ekvationen går inte ihop.
Ni kommer inte att kunna få en gemensam fungerande familjekontallation sålänge du ser det som att ni har olika familjer på det viset.
Jag flrstår att du tycker att det är jobbigt att världen "kretsar" kring någon "utomstående" varannan vecka, men samtidigt så måste ju vardagen anpassas lite efter bonusen också under pappaveckorna.
Men samtidigt så verkar du kräva att det mesta ska kretsa kring ditt egna barn.
Jag kan väl ha läst in mer än nödvändigt i dina inlägg dock.
Jag tror att jag förstår hur du menar även om jag långt ifrån delar din värdering när det kommer till bonusbarn.
Men det finns nog ärligt talat inte mycket att göra åt detta mer än att du pratar med din sambo om hur du känne och hoppas på det bästa.