• Mittilvet

Korkad sambo

Venla skrev 2009-06-30 21:40:56 följande:
    Du kommer långt i livet genom att anse att alla andra är idioter....
    Du stavade fel.

Du menar inse, inte anse.
  • Mittilvet

Anonym (5) skrev 2009-06-30 21:50:27 följande:

Ts, dina tankar om bonusbarnet hoppas jag att du tar på allvar och försöker att få bukt med. Har du pratat med din sambo om hur du känner för det?Terapi kanske?
    Ja, sannerligen behöver han terapi.
    Men BUP orkar inte och jag förstår dem.
  • Mittilvet
    FIame skrev 2009-06-30 22:24:40 följande:
    Jag kan förstå dina tankar, men jag tror att dom leder ner i fördärvet. Fördärvet av ditt eget psyke. Negativa stömmar av tankar leder till ännu mer negativa strömmar av tankar, som i sin tur dessutom leder till ökat åldrande..Jag tror du skulle må bra av att acceptera situationen med bonusbarnet. Ganska jobbig tankeprocess, jag vet, och märk väl att det blir en lång process efter att du bestämt dig för att acceptera situationen.Ska vi ta det pragmatiskt så kan vi dechiffrera upp sanningarna i situationen till:Du har ett barn med en man som har barn sedan innan. Din man gjorde ett misstag, och du gjorde ett misstag enligt dig (?). Historien kan vi inte förändra. Så det är dax att tänka scenarios.Scenario 1. Du skiljer dig och har ditt gemensamma barn VV hos pappan.(detta ville du inte och jag förstår dig helt)Scenario 2. Du stannar kvar och sliter dig grå, samt försöker spräcka pappans relation till barnet. (Inte så trevligt scenario, de facto väldigt illa ur karmisk synpunkt) Scenario 3. Du stannar kvar och börjar processen av acceptans för situationen. (Min rekommendation). Processen av acceptans handlar om att känna sig nöjd/skaffa substitut för det man är missnöjd med. Och det kan bli riktigt bra ändå, när acceptansen infunnit sig. Jag har också länge brottats med min egen acceptans, så jag vet hur tufft det kan vara. Men jag tror du fixar det .
    Härligt med kreativa svar *eloge*

Jag vet att jag kommer klara mig, ser ljuset i tunneln även ifall det är långt borta.

Jag kommer fortsätt sträva efter att vuxna kommer överens, jag bestämmer inte över min sambos huvud och jag förväntar mig samma respekt tillbaka gällande beslut som rör min familj.

Ingen omänsklig strävan

Tack för ditt inlägg
  • Mittilvet
    mjukisvicki skrev 2009-06-30 22:28:44 följande:
    mmm hur man nu kan hata en 5åring men du har bevisat att det kan man tydligen göra.
    Han är 10.

Och hata är nog at ta i tror jag, iaf vardagligt.
  • Mittilvet
    MammaTillNeoh skrev 2009-06-30 22:28:25 följande:
    tänker du svara på varför du avskyr bonusen så någon gång eller?
    För att hans existens och sätt att vara är så långt ifrån det jag vill ha.

Kortfattat.
  • Mittilvet
    Pormoicheia skrev 2009-06-30 22:06:55 följande:
    Varför inte se positivt på att din sambo faktiskt tar initiativ till att gört något med barnen (och ge dig en chans att verkligen få egen tid) istället för att sitta och spela wow (vilket uppenbarligen är ett stort problem för väldigt många här på fl)...?Du ser på det ur fel vinkel.Din sambo håller troligtvis dessutom på att lära sitt barn att låta alla få vara med och det är väl en bra sak att lära sig.
    Din tanke är rätt gällande att alla ska vara med, dessvärre är det en självklarhet redan att barnet är den som bestämmer.
    Att sambon tillåter det gör mig en smula illamående ärligt talat, därav min åsikt att han kan vara korkad.

Men det är fortfarande vuxna som kommer överens och barn följer med, inte tvärtom.
    Sedan har självklart barn rätt till önskemål som då och då ska uppfyllas, men att det är en vana ist för undantag är fel anser jag.

Jag vet dessvärre inte vad WOW innebär.
  • Mittilvet
    Pormoicheia skrev 2009-06-30 22:38:57 följande:
    Livet är inte rättvist.Acceptera läget, avsluta eländet eller gör vad du kan för att göra det bättre.Vilka andra val finns?
    Jag kommer göra min situation bättre genom att få min sambo att förstå att jag och han är de som är vuxna och att barn är barn.

Jag kommer aldrig tillåta att mitt barn bestämmer över mig, vad skulle det göra mig till för mamma?
    Man är vuxen då man skaffar barn (de flesta iaf inkl. mig om nu nån fyndig ska göra sig rolig) och man är den som uppfostrar, inte tvärtom.
    Barn skaffar inte vuxna som de ska uppfostra.

Och min sambo kommer föja min linje gällande vårat barn så han inte skapar ett monster till
  • Mittilvet
    Pormoicheia skrev 2009-06-30 22:46:05 följande:
    wow betyder world of warcraft och är ett online rollspel många manliga sambos verkar fylla ut livet med (istället för att spendera tiden med familjen och avlasta mödrarna till sina barn).I övrigt. Är du säker på att det var barnet som faktiskt kom med förslaget från första början?Bara för att det var barnet som frågade ute på parkeringen betyder ju inte det nödvändigtvis att det var h*n som kom på att de skulle åka och bada...
    Han föreslog och min sambo godkände hans önskemål även ifall det innebar att vårat barn fick helt stå tillbaka.
    De kom hem NU f.ö, bra tid för en 16-månaders att lägga sig på.
    Han hade heller inte fått mat eller bytt blöja efter att ha bajsat eftersom sambon hellre fokuserade på att ta med handduk till sitt mer prioriterade barn än mat, blöja och läggningstid för ett barn i koltåldern.

Hur WOW kom in i bilden vet jag inte?
    Trodde det var relevant och inte hade med onlinespelet att göra men hursomhelst, jag tycker inte om att allt ska kretsa runt det barnet bara för att ahn existerar.

Jag existerar också. Och våran 16-månaders. Och våran hund som brutit tassen men som ändå snällt fick stappla sig iväg på tre ben bara för att barnet ville iväg.

Tråden handlar om att jag tycker att min sambo är korkad som bortser helt ifrån mig barna för att barnet är här, där är problemet just nu.
    Att jag inte tycker om det barnet är en annan sak, det finns en uppsjö andra trådar vi alla kan diskutera mina känslor för honom.
    Nu handlar det om min sambos övertramp att inte låta mig få ett ord i planering gällande min familj.

Men istort sett (finns undantag och ni vet vilka ni är) alla ni som läser kommer HELT bortse ifrån detta och bara låsa er fast vid det stackars srackars lilla oskyldiga barnet istället för att problemet ligger i att jag känner mig obetydlig och osynlig.

Patetiskt.
  • Mittilvet
    Pormoicheia skrev 2009-06-30 22:49:51 följande:
    Jag tycker faktiskt att du har helt fel.Jag har vuxit otroligt mycket i samband med min mammaroll och mina barn har lärt mig jättemycket, ja jag skulle nog t.o.m. kunna säga att de "uppfostrat" mig till en bra/bättre mamma och gör det fortfarande dagligen.Jag tror att en bra förälder bör vara flexibel och kunna tillåta barn att få ta den plats de behöver och i vissa fall kan det faktiskt betyda att man låter barnen få bestämma lite.Givetvis vet vuxna oftast bättre. Men vuxna vet faktiskt inte alltid bäst!Man slutar inte vara mamma eller vuxen bara för att man släpper lite på tyglarna.Ibland är det nog t.o.m. det som krävs.
    Bestämma "lite" finns inte här de veckor barnet är här, därav min frustration.
    Det är första dagen för hans vecka idag och den börjar precis som vanligt.
    Han och min sambó bestämmer och jag får rätta mig efter det.
  • Mittilvet
    pervofakir skrev 2009-06-30 22:57:11 följande:
    Men snälla du.........! Du är ju lika anonym!!!!!!!!!!!!
    Pajkastning... Ja, det kommer man långt med.
    Läste du det andra jag skrev eller är du bara lika besatt att leta fel som de flesta andra?
Svar på tråden Korkad sambo