• Anonym (Undrande)

Surrugat mamma???

Hej
    Detta kommer nog bli lite långt men behöver lite råd och kanske lite regl hjälp.....

Skall ta det från början.
    Vi har nu försökt att bli med barn i 8 år. MÅNGA IVF är gjorda och det som är felet är att jag har pco det innebär ingen ägglossning. Altså kan jag bli gravid.... Men det går bara inte av någon anledning... mannens spermier är bra.

Nu har vi en kontakt som försöker att hjälpa oss i antingen filipinerna eller kina.

Det som skall hända om planerna går är....

Vi hittar en tjej som kan få min manns spermier inseminerade och förhoppningsvis bli gravid. När hon skall föda vill vi flyga henne till ett annat land malaysia där hon får föra. min manns och hennes biologiska barn. Sedan är planerna att flyga hem barnet till sverige och att jag skall adoptera barnet så jag blir mamma på papper.

Detta är väl inte riktigt rätt tror jag men det är den utvägen vi känner tar minst tid.

Men vad har det för konsikvenser?

Surrogatmamma kommer att få en hel del pengar för att göra detta och ett kontrakt skrivet också.

Men vad kan gå snett?

Min rtanke är ju här i sverige att det kommer att bli problem för mig att adoptera barnet? Vi är ju gifta men i och med att han är biologisk pappa så blir det enligt sverige att han varit otrogen.... För man säger väl inte sanningen? Det var tanken att inte göra det varjefall....

Har någon gjort så här?

Eller har någon erfarenheter innom regler innom sånt här ....?

Snälla jag behöver råd och hjälp!

• Svar på tråden Surrugat mamma???
  • Anonym (Hmmmm)

Kan inget om regler här, mer än att surrogatmödrar inte är tillåtna i Sverige. Tycker dock att detta låter som en rätt ogenomtänkt, desperat ide. Att inte säga sanningen, har ni tänkt ljuga för barnet också? Och för släkt o vänner...? Kan de tiga om ni säger sanningen?

Säger ni sanningen till barnet kommer kanske socialen får reda på det. Ljuger ni för barnet kommer barnet tro att dess far varit otrogen.

Du säger ni ska ha kontrakt med surrogatmamman, och då undrar jag vad ni ska göra med det om hon sen "krånglar"? Eftersom ni har ljugit här i Sverige lär ni ju inte kunna få någon hjälp härifrån...

• Anonym (!!)

Smart tanke, men det som kan gå fel är väl i såna fall att surrogatmamman "ångrar" sig och vill ha mer pengar, kanske flytta till sverige.

• Anonym (insatt)

Anonym (Undrande) skrev : "Sedan är planerna att flyga hem barnet till sverige och att jag skall adoptera barnet så jag blir mamma på papper."
    - Men hur skall ni få hem barnet till Sverige utan juridiskt korrekta handlingar? Enligt svensk lag är ju surrogatmamman juridisk förälder...

"Surrogatmamma kommer att få en hel del pengar för att göra detta och ett kontrakt skrivet också."
    - Och enligt svensk lag får inga pengar vara inblandade vid en adoption...

"Min rtanke är ju här i sverige att det kommer att bli problem för mig att adoptera barnet?"
    - Ja det blir ju det om ni inte har korrekta handlingar på barnet ....

"För man säger väl inte sanningen?"
    - Finns det inte ett talesätt som säger att det två personer vet, det vet världen.... och fra går inte sådant här att hålla hemligt för barnet själv...

• Anonym (been there)

Jag föstår er desperata längtan efter ett barn, men gör det inte.

För många många år sedan hade jag vän som ville föda oss ett barn. Efter många våndor och kval så valde vi att inte genomföra det.
    Vi blev erbjudna att "köpa" ett ofött barn utav en annan kvinna i bekantskapskretsen. Även där så tackade vi nej, men många många gånger ångrade jag mitt beslut.

Längtam efter ett barn var så stor så det finns inte ord för det, men rädslan för vad som skulle kunna gå fel var större.

Nu lever vi ett lyckligt familjeliv med 2 underbara barn. Båda barnen är adopterade på rätt sätt genom utredningar, väntan i landet och allt därtill och jag ångrar inte en sekund att vi gjorde det valet.

Mitt råd är att inte göra det på olaglig väg här i Sverige. Flytta då istället utomlands där det är tillåtet enligt lag.
    Har ni kollat möjligheten att få äggdonation här i Sverige? Det kanske skulle funka för er?

Jag önskar er lycka till hur ni än gör, kanske blir det adoption som blir rätta vägen för er tillslut.

• Selenea

Jag har själv PCOS och har fått en dotter via IVF, och jag bara undrar... Har era embryon haft bra kvalitet? Det kan ju vara något i miljön i livmodern som gör att det inte fungerar, men om ni ändå funderar på att vända er utomlands för en surrogatmamma, varför inte göra det ordentligt via en IVF-klinik med era egna embryon? Då blir ju barnet biologiskt ert och inte surrogatmammans, och det torde kanske vara enklare i kontakten med olika myndigheter. Kan vara värt att kolla upp i alla fall. Vet att man kan göra det i Storbritannien i alla fall...

• Anonym (surrogat)

Hejsan!

Min syster födde mig ett barn i november sedan jag och min man har gjort flera misslyckade försök med ivf och dylikt. Min syster var alltså vår surrogatmamma. Jag har nu varit hemma med vår lilla flicka i 7 månader och det har inte hittills varit några stora problem. Min man var tvungen att göra ett faderskapsprov och när det var klart betalade försäkringskassan ut föräldradagar. Jag är inte juridiskt mamma och i Sverige kommer jag aldrig bli "riktig" mamma då jag måste adoptera henne och detta spelar ingen roll om det vore mina eller mins systers ägg. Min man skrev alltså över sina föräldradagar på mig så att jag har kunnat vara hemma. Adoptionen är ännu inte klar utan vi alla måste gå på samtal, så just nu är min syster och min man juridiska föräldrar till min lilla dotter. Detta är inga som helst problem då min syster och jag alltid delat vår vardag. Vi bor grannar och äger lantställe ihop och hennes barn är jag extramamma för. Hur detta skulle kunna lösas med en okänd människa vet jag inte. Men jag det jag verkligen vet är er intensiva längtan efter barn som nästan gör en galen. De som inte förstår det har aldrig upplevt den sorgen. Dock så måste man vara försiktig förstås så att varken ni eller barnet råkar ut för något.

• Anonym (varning)

En konsekvens kan ju vara att mamman ångrar sig och vil behålla sitt barn. Ska mamman och din man då ha en vårdnadstvist? I vilket land? VIlka regelr gäller där?

En anna risk är väl att mamman helt enkelt "försvinner" med sitt och din mans barn. Om hon ångrar sig. Eller träffar på någon som kan betala mer för barnet än vad ni kan göra. Eller att er kontakt ångrar sig och säljer barnet till någon annan. Förmodar att det är största risken, för barnets mamma har antalgligen ingen makt över sin situation och kan inget göra om hon ångrar sig.

En anna konsekvens kan bli att ni en dag vakanr upp och inser hur ert handlande gränsar till trafficking och att ert barns mamma eventuellt blivit grymt utnyttjat. Att er kontakt tar alla pengar ni trodde skulle gå till mamman. osv Eller kanske ännu värre; allt flyter på enligt era planer, men när ert barn vuxit upp och söker upp sin bio-mamma visar det sig hur utnyttjad och lurad hon blev.

Detta är bara mina spontan tankar. Utöver detta måste det vara en ren djungel av juridiska hinder att ta sig förbi.

Har ni tittat på vilka anledningar som ligger bakom att surrogatmamma inte är lagligt i Sverige? Där kanske ni kan få insikter i vilka problem som kan uppkomma.

Förstår precis hur desperat man kan bli i sin barnlängtan, men finns det inget lagligt sätt att bli förälder på? Har ni ingen möjlighet att adoptera era barn på vanligt vis istället? Då får man ju alla hjälp av organiationen och länders lagar och regler och chansen att allt går rätt till och att ingen utnyttjas eller skadas är mycket större.

• riskakan

Surrogatmödraskap KAN funka, under rätt former. Men jag tycker inte att ert upplägg låter helt seriöst. Risken är överhängande att ni blir blåsta, alternativt att det handlar om en fattig kvinna som blir grovt utnyttjad. Det kan också bli problem när ni kommer tillbaka till Sverige, och har ni tänkt att ljuga om hur det gick till, kan ni i värsta fall förlora vårdnaden helt.

Jag kan förstå er starka längtan efter barn, men jag tycker också att ni ska satsa på adoption istället. Inte "köpa" ett barn som nu.

• Anonym

Jag tycker också att erat upplägg inte låter ok, och jag förstår att det är det sista du vill höra nu, jag kan inte heller få barn och har verkligen undersökt hela jorden efter hur jag kan få barn, jag har varit/är desperat. Med det vill jag bara säga att jag är i samma sits som dig, massor av ivf och MF bakom mig etc. så jag förstår hur du känner.

hela felet med er grej att erat kontrakt antagligen inte gäller i Sverige tom kanske inte i landet som kvinnan bor, det kan gå bra men det kan lika väl gå åt skogen. Jag vet inte hur mycket pengar ni har och vad ni har råd med men i Indien så finns det mycket surrogat kliniker där allt går lagligt till där du står som mamma på pappret med dina ägg eller någon annans ägg, det kostar ca 200 000 till 300 000kr och det är ett antal nu som har åkt iväg från Sverige, se detta forum www.surrogat.nu/forum/index.php

Om jag vore er så skulle jag kolla in andra anlernativ till ett barn innan ni bestämmer er, jag vet att det är så jobbigt, jag letar fortfarande, börjar själv bli tokig, tyvärr har vi inte råd att åka till indien, jag tror det är det billigaste av hela världen laglig surrogat.

Lycka till men snälla tänk en gång till!

delhi-ivf.com/typ_surrogacy.html
    www.rfsl.se/
    www.surrogacyindia.com/index.html

det finns fler!

• Anonym

Annonym Surrogat, vet inte om du tittar in här, men jag har några frågor, är fet din syrras ägg eller är var det ditt ägg, att du är biologisk mamma. Min svägerska vill gärna ställa upp men inte med hennes ägg ytan det måste vara mitt ägg, som jag förstår. Vi har inte gjort något pga att det är förbjudet i sverige, men tanke finns alltid. Om du tittar in så berätta gärna.

Svar på tråden Surrugat mamma???