• Erika 78

Är det kolik eller bara magknip?

Hej!
    Vår son blev 3 veckor i går..Nu ca 1 vecka i sträck har han mer eller mindre skrikit i allt från 40min-2timmar på kvällen , nästan samma tid, runt 23-tiden.
    Han spänner sig, blir helt röd , svettas, och man ser hur ont han har. Det skär i mamma/pappa hjärtat. Vad vi än gör så hjälper inget!!

Vi förstår att det är att han har gaser i magen, måste bajsa, eller rapa. Men det är ju inget man kan hjälpa han med.
    Vi har sen 1 vecka tillbaka gett honom minifom, men det verkar inte hjälpa. I dag började vi ge semperdroppar också! Får se om de hjälper om någon dag!'

Vad har ni för tips?

Är det kolik han har , eller är det "bara" magknip?
    Annars är Oskar en lugn och stillsamm kille om dagarna!

• Svar på tråden Är det kolik eller bara magknip?
  • luckyme83

han är inte övertrött då ? sover han mycket eller lite under dagarna?
    min lille kille skrek varje kväll ett tag, men så en dag var jag ute med vagnen hela dagen nästan och då sov han mycket mer än han brukar göra när man är hemma..den kvällen somnade han utan skrik =) så nu försöker jag se till att han sover ordentligt på dagarna så går det mycket lättare på kvällen...

• MissLillan

har två tips iaf som funkade för att får lille fisare skulle få ut det onda. och det var att massera magen med olja som ett upp och nervänt U från vänster till höger sida och sen att bära honom på mage istället för att lägga honom på rygg i famnen om du förstår vad jag menar... vi tog 20 droppar minifom innan varje amning. och jag tyckte att det hjälpte efter typ en vecka! lycka till.

• Erika 78

Nää, han sover jätte bra om dagarna. både korta och långa perioder, så det tror vi inte det är. Utan efter dessa timmar då han pruttat, eller bajsat så brukar det släppa, men det sitter långt inne ibland.

• luckyme83

Erika 78 skrev 2009-07-01 00:11:39 följande:

Nää, han sover jätte bra om dagarna. både korta och långa perioder, så det tror vi inte det är. Utan efter dessa timmar då han pruttat, eller bajsat så brukar det släppa, men det sitter långt inne ibland.
    låter jobbigt för den lille..hoppas det blir bättre med dropparna..
  • Pruttiluskan

Det var en som tipsade mig om att ta olja i baken med en tops...men det låter ju lite hemskt ifall bommulen skulle fastna...ta de med feber termometern istället & se om det blir bättre.

• jenst1

Om era barn har mkt gas i magen men inte får ut den så kan det vara värt att prova att lägga bebisen på mage eller rygg med böjda ben och hålla handen mot fotsulorna. När han spjärnar emot och tar i, så fiser han.

• Poloc

Om du ammar så bör han ju inte ha problem med förstoppning iallafall.
    Vår unge var likadan då hon var några veckor gammal. Jag målade upp hemska scenarier om kolik, eller mjölkintolerans, osv.
    Men det visade sig bara vara luft i magen och gick helt bort efter någon vecka med följande tips från BVC:

- Försök amma med barnet i en "lutande" position, dvs så att huvudet är högre upp än kroppen. Eventuellt "sitta" upp och amma, mage mot mage.
    - Ta paus en eller ett par gånger i varje amning, för att ge bebis en chans att rapa.
    - Massera magen en eller ett par gånger om dagen. Så som någon ovan redan beskrivit. Be dem på BVC visa hur man gör; det går att ta ganska djupa tag på vänstersidan av magen.
    Vår sköterska på BVC klappade på vänstersidan magen, under revbenen, och visst lät det "ihåligt" där, pga att det var luft inne i magen.

Man kan också "cykla" med bebis ben, då han ligger på rygg. Eller trycka upp knäna mot magen. Hjälper magen att jobba med maten, eller gasen.

Hoppas lilleman blir bättre snart !

• mamma linda

Kolik är samma som magknip. Vår dotter har det också ibland. Köpte minfom och det hjälpte

• soff81

Vår lille kille har haft det så som din lille har det. han är nu 8 veckor och för sisådär en vecka sedan har det släppt lite. Visst är han fortf lite gnällig kvällstid (mellan 21-23, slår aldrig fel), men det är mycket bättre. Han hade mkt luft i magen. berodde nog på att jag hade så mycket mjölk och han åt väldigt fort och svalde massa luft. Nu har min mjölk stabiliserats lite och han äter lugnare.
    Vad som hjälpte honom när det var som värst var att vi bar runt på honon på magen och ett bad.

Lycka till

• MissLillan

nej det har du fått om bakfoten=)
    mamma linda skrev 2009-07-01 08:55:50 följande:

Kolik är samma som magknip. Vår dotter har det också ibland. Köpte minfom och det hjälpte
  • zora6

hej. Jag har hört att om det är kolik så skriker bäbisen minst 3 timmar i sträck och minst 3 dagar i veckan. Dom ärt då helt otröstliga. Vi trodde oxå vi höll på att få en kolikbäbis men vi började med minifondroppar (finns på apoteket) innan maten och det är mycket bättre. Det va bara magknip hos våran. lycka till/Å

• zora6
    ett tilllägg.
    Våran bäbis brukar oxå "krongla" vid kvällen. Brukar dra igång efter 9 och sluta runt 11 till 12 på kvällen. Han får sista kvällsmålet vid 11 och sen får han somna på oss innan vi lägger honom i sängen. Självklart med minifomdroppar i magen{#lang_emotions_laughing}
    //Å
  • BlueEyedAngel

Min tjej är 6 veckor och är lite kinkig när hon behöver bajsa eller fisa..
    Så jag tar en termometer med vaselin på och masserar anus lite försiktigt..
    Man kan även stoppa in den och skjuta lite åt sidan så att muskeln vidgas..
    Anus muskeln kan vara lite för spännd och då kan det lixom göra ont att fisa eller bajsa..
    Min tjej har jätte mycket hjälp av detta, hon fiser eller bajsar nästan alltid när jag gör detta.
    Min mamma sa att man ofta fick detta tipset när jag och min bror va små.
    Det är verkligen värt att pröva!!

Svar på tråden Är det kolik eller bara magknip?