• Kävlingetjej

Erfarenhet av att låta innekatt bli utekatt????

Vi har flyttat från lägenhet till hus för 8 månader sen o sen dess har vi varit ute me katten i koppel lite i trädgården....nu har han fått smak för o va ute o vi funderar på o släppa ut han o ha han både som inne o utekatt....
    han är kastrerad...

vad tycker ni?hur ska jag göra?

• Svar på tråden Erfarenhet av att låta innekatt bli utekatt????
  • fru smurf

Det låter väl som en alldeles förträfflig ide om ni inte bor bredvid nån stor trafikerad väg eller så.

Släpp ut honom när ni är hemma till att börja med.
    Var ute mycket i trädgården och ropa på honom emellanåt så han inte drar iväg alltför långt första gångerna. Det brukar dem inte göra men ibland blir dem lite nyfikna på nåt och märker inte hur långt bort dem är.
    Gör så några dagar och när ni märker att han kommer när ni ropar och verkar förstå vart han bor nånstans så kan ni låta honom vara ute mer självständigt.

Lycka till!!

• sussey

Alla katter är ju olika, men för våra har det gått huuur bra som helst! Blev jätteoroliga första gången den ena var borta i några dagar men har märkt nu att han gör så. Han tycker om det :) Han kan hålla sig hemmavid flera veckor och sen vara borta 2-3 dagar o sen kommer han hem som vanligt :)

Har inte haft några problem alls och då hade vi de ändå bara i koppel någon vecka efter att vi hade flyttat innan vi lät dem gå själva. Den ena var ändå så feg och höll sig precis vid uteplatsen de första veckorna ;) Tror katter klarar av det med att vara ute himla bra =)

• petsod

Man brukar ju säga att en katt hittar hem efter ca 1 mån i sitt nya hem. Vi hämtade en katthane från ett djurhem förra sommaren och lät honom gå ut på hösten och det funkar superbra. Han är verkligen i sitt rätta element (som katter ska vara) och han håller sig alltid i närheten av vårt hus.

• Kävlingetjej

det låter ju lugnande....=)
    så era katter va först innekatter?det är det som jag äär rädd för att han inte ska klara sig om han hamnar i bråk me en som alltid har varit m utekatt...

• petsod
    Kävlingetjej skrev 2009-07-01 10:56:31 följande:
    det låter ju lugnande....=)så era katter va först innekatter?det är det som jag äär rädd för att han inte ska klara sig om han hamnar i bråk me en som alltid har varit m utekatt...
    Vår katt har varit innekatt i hela sitt liv (10 år) innan vi fick honom och mycket av deras beteenden är ju instinkter som sitter djupt rotade så jag tror säkert att din katt kan försvara sig om det behövs.
  • Gurkan

katter utforskar sitt revir i cirklar. Dvs. de går i cirklar kring hus och trädgård.

vi flyttade till hus i februari med två katter. Den ena har varit utekatt men även innekatt till och från och hon klarade det utmärkt. Den andre är strax under året gammal och hon har klarat det galant! Den första månaden gick hon knappt utanför trädgården men nu tar hon sina stadiga rundor men oftast hittar man henne under en buske här i trädgården.
    Vi har katterna inne när vi åker iväg i flera timmar (om vi hittar dem vill säga) och så får de vara inne på nätterna. Det funkar hittills mycket bra!

Grannkatten har varit här och muckat med den lilla men fick på moppo av vår äldre och sen dess har grannkatten respekt för den äldre i alla fall.

det härligaste var när vi fick besök av en igelkott och den lilla kattan var så nyfiken att jag trodde hon skulle spricka och kotten sket högaktningsfullt i att min lilla dansade runt honom!

• lilaki

Jag har två Devon Rex som varit innekatter sina första år. När vi flyttade till hus så fick de börja gå ute om sommaren. Det har gått jättebra. Jag ser till att de kommer in när vi lägger oss på natten, då vill jag inte ha dem ute. Det är så mycket andra djur såsom grävlingar etc som kommer fram nattetid.
    Första året upplevde jag att det var ganska mycket reviruppgörelser då våra katter för det första inte var van vid andra katter, samt att grannkatterna kanske var vana att få ströva fritt på det som sedan blev vår tomt. Men nu verkar det som att domänen har satt sig och vi ser sällan andra katter än våra egna på tomten.
    Våra katter håller sig hemmavid och dyker alltid upp inom några sekunder när man kallar på dem.

• sussey

jo våra hade varit innekatter drygt 1½ år innan vi släppte ut dem då vi flyttade. Det blev verkligen som helt nya personligheter :) Mycket gladare och roligare katter. Och som andra har skrivit så håller de sig hemmavid, utom möjligen den ena som kan försvinna någon dag emellanåt

• Kävlingetjej

känns skönt, min sambo är på mig att han ska va ute katt, det är jag som är osäker, men ni har säkert rätt, det kommer nog gå hur bra som helst...
    jag ska föda vilken dag som så när vi kommer hem från patienthotellet ska vi försöka släppa ut han...

• bluebride

jag hade en hankatt som fick komma ut efter 6 år å vad han älskade gräs så det går jättebra

Svar på tråden Erfarenhet av att låta innekatt bli utekatt????