• Kävlingetjej

Erfarenhet av att låta innekatt bli utekatt????

Vi har flyttat från lägenhet till hus för 8 månader sen o sen dess har vi varit ute me katten i koppel lite i trädgården....nu har han fått smak för o va ute o vi funderar på o släppa ut han o ha han både som inne o utekatt....
    han är kastrerad...

vad tycker ni?hur ska jag göra?

• Svar på tråden Erfarenhet av att låta innekatt bli utekatt????
  • Airlee

Jag började släppa ut mina katter i våras efter att de varit innekatter i hela sina liv. Det bästa jag har gjort! De är så lyckliga och det är underbart att kunna ha dörrar och fönster öppna. Vi bor centralt men med en stor innergård och mest lugnt trafikerade/gågator omkring. Katterna strövar inte så långt utan håller sig mest här på gården. Just nu sitter jag ute under parasollet med min laptop och den ena katten ligger och sover här på bordet och den andra ligger ett par meter härifrån och slappar. Jättemysigt.

• Mollly

våran katt var innekatt innan vi flyttade till hus. vi hade tänkt ha honom inne ett tag, så han fick lära känna huset och så. men han blev precis tokig när han inte fick gå ut. han satt i fönstrena och skrek för han ville ut. så vi hade inte så mkt att välja på. nu älskar han att vara ute. han är mer ute än inne. vi hann nog bara bo i huset max en månad innan han fick gå ut..

• felicityporter

Jag kan inte se en enda god anledning att släppa ut katten helt själv, inte hade du väl låtit en hund springa fritt utan uppsikt om du hade haft en? Fortsätt med selepromenader, de flesta katter uppskatter det. Om jag hade haft hus hade jag byggt någon form av rastgård, då kan katten sola och titta på fåglar utan risk för att bli överkörd, komma bort eller bli torterad av barn eller katthatare.

• Dahliaer

Vi har innekatt/"snör-katt". Hon älskar att vara ute (vid bra väder) så vi har gjort en löplina som hon sitter fast i. (vajer mellan altan och husknut, och sen själva snöret i den så hon trasslar nästan aldrig in sej) Kanske något att börja med?

• kattis b

Våra katter var innekatter i sex respektive fyra år, och sen vi började släppa ut dem har de börjat må såå mycket bättre. De är keligare när de väl är inne, är mycket finare i pälsen och äter inte så sjukt mycket längre.
    Så jag tycker absolut ni ska släppa ut dem. :)

• kattis b
    felicityporter skrev 2009-07-04 22:51:45 följande:
    Jag kan inte se en enda god anledning att släppa ut katten helt själv, inte hade du väl låtit en hund springa fritt utan uppsikt om du hade haft en? Fortsätt med selepromenader, de flesta katter uppskatter det. Om jag hade haft hus hade jag byggt någon form av rastgård, då kan katten sola och titta på fåglar utan risk för att bli överkörd, komma bort eller bli torterad av barn eller katthatare.
    Blir katten, mot förmodan, överkörd så har den i alla fall fått leva sitt liv till fullo. Och fått njuta av livet den sista tiden.
    Om den får springa fritt, förstås. Annars kan man lika gärna ha katten inne. För det är bara tortyr att låta en katt se utelivet, men inte leva det.
    Visst, katten vänjer sig. Men den trivs ALDRIG lika bra i en rastgård som den gör i det fria.
  • Airlee

kattis b skrev 2009-07-06 01:49:33 följande:

Blir katten, mot förmodan, överkörd så har den i alla fall fått leva sitt liv till fullo. Och fått njuta av livet den sista tiden. Om den får springa fritt, förstås. Annars kan man lika gärna ha katten inne. För det är bara tortyr att låta en katt se utelivet, men inte leva det. Visst, katten vänjer sig. Men den trivs ALDRIG lika bra i en rastgård som den gör i det fria.
    När jag ser hur bra mina katter mår nu så tycker jag också att det är värt den risken. :) De har dessutom blivit så mycket starkare och smidigare nu sedan de fick börja gå ut, så om de förhoppningsvis inte blir påkörda så tror jag att de kommer att leva längre och friskare tack vare att de är ute och springer.
  • kattis b

Precis! Och de kommer vara dig evigt tacksamma för att de har fått leva sina liv som utekatter. :)

• felicityporter

kattis b skrev 2009-07-06 01:49:33 följande:

Blir katten, mot förmodan, överkörd så har den i alla fall fått leva sitt liv till fullo. Och fått njuta av livet den sista tiden. Om den får springa fritt, förstås. Annars kan man lika gärna ha katten inne. För det är bara tortyr att låta en katt se utelivet, men inte leva det. Visst, katten vänjer sig. Men den trivs ALDRIG lika bra i en rastgård som den gör i det fria.
    "Mot förmodan"? Jag skulle vilja påstå att sannolikheten för en utekatt att bli överkörd är väldigt stor, tyvärr. Jag tror inte heller att katten, när den väl ligger där ensam på vägen, påkörd med inälvorna hängandes utanför, med bruten rygg och väntar på döden tänker "Det är värt den här helvetiska plågan, jag fick iaf gå ute alldeles själv!".

Vad grundar du förresten ditt andra påstående på? Det finns massor av kattägare som går ut med sina katter i sele och bygger rastgårdar till sina katter, och dessa katter är väldigt välmående och tillfreds med sina liv. Jag har själv alltid haft innekatter som fått gå ut i sele under hela min uppväxt och det har alltid varit mycket uppskattat. Jag kan lova dig att mina katter är superlyckliga, glada, välmående och trygga missar.
  • LyckligtSlut

Jag hade innekatt som blev utekatt. Den var kastrerad men var ofta borta extremt länge, en gång i fyra månader. Min katt blev torterad till döds av ungdomar. Jag gråter fortfarande över det. Jag bodde inte i något dåligt eller stort område. Bodde mer i en by där "alla" hade utekatter. Skulle aldrig ha utekatt igen pga detta. Människor är så jävla äckligt galna!

Polisen gjorde inget heller då det tydligen inte är/var mot lagen att döda katter!

• kattis b

Mot förmodan, ja. Jag, min släkt och min familj har haft utekatter hela mitt liv, och ingen av dem har blivit påkörda.
    Och när katten ligger där "ensam på vägen, påkörd med inälvorna hängandes utanför, med bruten rygg" så är den redan död. Prata inte om sånt du inte vet något om.
    Och som jag skrev: Visst, katten vänjer sig. Men den trivs ALDRIG lika bra i en rastgård som den gör i det fria.

• Pomea

Att ha katt i sele känna ju väldigt konstigt. En katt hade knappast, om den var ute själv och inte var hindrad av ett koppel befunnit sig på så öppna ytor som en människa föredrar. Den hade ju smygit runt knutar och klättrat i träd. Vad är kul med en promenad där djuret inte kan utöva sina naturliga rörelsemönster?

Släpp ut den själv, det har folk gjort i alla tider. Vissa kattar bjur överkörda eller hamnar i bråk men det gäller för människor också.

• Soul

Det här är en känslig fråga för många och kan skapa en hel del debatt. Har själv utekatter, men för mig är det inte en självklarhet.

Katter som får gå ut mår vanligtvis väldigt bra av det. De får leva ut sina naturliga instinkter och behov. Samtidigt måste man ju ta hänsyn till sin omgivning när man släpper ut en katt. Finns det grannar som kan komma att störa sig? I så fall skulle jag prata med dem först. Vi har pratat med våra och alla är positiva till katterna, men vi har ändå uppmanat dem till att komma till oss om det skulle vara några problem. Andra saker att ta hänsyn till är t.ex. trafiksituationen i området. Min familj har haft utekatter så länge jag kan minnas och ingen har blivit påkörd även om vi bott i tätbebyggt område, men då har det varit en bra bit till närmaste större väg med högre hastighet.

Innekatter kan lära sig bli utekatter, men det är bra att ta det steg för steg. Börja med koppel och övergå sedan till att vara med ute innan ni släpper ut honom helt på fri tass. Är det möjligt att hålla honom inne när ni själva inte är hemma är det kanske inte fel. Vi släpper enbart ut våra katter när vi är hemma och vet att vi kommer vara det ett tag och de får inte vara ute över natten, men då har vi också katter som håller sig kring tomten och inte försvinner iväg.

• Norpan81

Vi hade en katt som var innekatt de första 5 åren, han gillde inte att gå i koppel, men det gick att bära på honom ute eller ha honom i sulkyn Tyvärr så trvides han inte med att vi hade ett ganska aktivt liv utanför hemmet och tillslut frågade vi min pappa om katten kunde få flytta til honom på prov, för att se om han trivdes bättre där. Min pappa är pensionär och är hemma nästan jämt. Katten flyttade dit och eftersom min pappa bor på landet så fick han gå ut och in som han ville. Efter någon månad kom han hem med sin första mus och han trivs som fisken i vattnet. Nu har han bott hos pappa i 5 år och omställningen från att bo i lägenhet till hus på landet har gått jättebra, goar katt finns inte och det är en fröjd att se honom ligga på muren utanför huset när vi kommer.

Så att gå från innekatt till utekatt kan gå jättebra, men vi hade turen att kunna ge honom ett hem där det sällan kör bilar i närheten.

• augustibruden

Felicity: Låt djuren vara djur och inte en människoleksak. Tror du verkligen att katten hellre är inlåst hela livet än att få leva ett fritt liv på grund av olika risker? Borde vi inte låsa in våra barn också då?
    Alla våra omplaceringskatter har varit innekatter och det går inte att jämföra hur de lever nu mot hur de levde innan. De är helt andra katter nu, precis som katter ska vara.

• kattis b
    augustibruden skrev 2009-07-06 13:41:22 följande:
    Felicity: Låt djuren vara djur och inte en människoleksak. Tror du verkligen att katten hellre är inlåst hela livet än att få leva ett fritt liv på grund av olika risker? Borde vi inte låsa in våra barn också då? Alla våra omplaceringskatter har varit innekatter och det går inte att jämföra hur de lever nu mot hur de levde innan. De är helt andra katter nu, precis som katter ska vara.
    Tack! :)
  • Ord blind
    augustibruden skrev 2009-07-06 13:41:22 följande:
    Felicity: Låt djuren vara djur och inte en människoleksak. Tror du verkligen att katten hellre är inlåst hela livet än att få leva ett fritt liv på grund av olika risker? Borde vi inte låsa in våra barn också då?Alla våra omplaceringskatter har varit innekatter och det går inte att jämföra hur de lever nu mot hur de levde innan. De är helt andra katter nu, precis som katter ska vara.
    Ja, vi ska inte överföra våran trygghetsnarkomani på våra djur! Det är ju helt galet! Djur lever i naturen. Där finns faror. En gång i tiden bodde även människan i naturen, och var mycket lyckligare....
  • Kävlingetjej

tack för alla svar...vi har släppt ut vår katt gustav o han älskar det, han kommer direkt när man kallar, vi har han inne på nätterna o när vi är borta längre stunder o han stormtrivs med det...o vi bor inne i ett villakvarter, bilarna kör inte så fort här o vad vi har sett så går inte katten så långt iväg...

Svar på tråden Erfarenhet av att låta innekatt bli utekatt????