kattis b skrev 2009-07-06 01:49:33 följande:
Blir katten, mot förmodan, överkörd så har den i alla fall fått leva sitt liv till fullo. Och fått njuta av livet den sista tiden. Om den får springa fritt, förstås. Annars kan man lika gärna ha katten inne. För det är bara tortyr att låta en katt se utelivet, men inte leva det. Visst, katten vänjer sig. Men den trivs ALDRIG lika bra i en rastgård som den gör i det fria.
"Mot förmodan"? Jag skulle vilja påstå att sannolikheten för en utekatt att bli överkörd är väldigt stor, tyvärr. Jag tror inte heller att katten, när den väl ligger där ensam på vägen, påkörd med inälvorna hängandes utanför, med bruten rygg och väntar på döden tänker "Det är värt den här helvetiska plågan, jag fick iaf gå ute alldeles själv!".
Vad grundar du förresten ditt andra påstående på? Det finns massor av kattägare som går ut med sina katter i sele och bygger rastgårdar till sina katter, och dessa katter är väldigt välmående och tillfreds med sina liv. Jag har själv alltid haft innekatter som fått gå ut i sele under hela min uppväxt och det har alltid varit mycket uppskattat.

Jag kan lova dig att mina katter är superlyckliga, glada, välmående och trygga missar.