• Svar på tråden Glutenfria flingor
  • After Forever

Finns speciella corn flakes som är garanterat fria från gluten i hyllan bland de andra glutenfria produkterna.

• Vill Nu

Corn flakes är inte glutenfria.
    Men änglamarks corn flakes tror jag är glutenfria..

• MBert

Vill Nu skrev 2009-07-09 12:13:10 följande:

Corn flakes är inte glutenfria.Men änglamarks corn flakes tror jag är glutenfria..
    Jo då. Corn Flakes är glutenfria!
    Det är i alla fall vad de glutenintoleranta jag känner äter i flingor!
  • Vill Nu

Nä, de e dom inte! jag är själv glutenallergiker och kan inte äta corn flakes...

• MBert

Vill Nu skrev 2009-07-09 14:11:29 följande:

Nä, de e dom inte! jag är själv glutenallergiker och kan inte äta corn flakes...
    Konstigt att du inte kan äta det som är gjort på majs när andra glutenintoleranta kan äta det!
    Men du säger ju emot dig själv i ditt tidigare inlägg där du skriver att "änglamarks corn flakes tror jag är glutenfria".
  • Vill Nu

Kommer inte exakt ihåg vad det står på förpackningen.. men vanliga Kellog's innehåller vete. Så de e inte så enkelt som Majs.. innehåller mer än så.. Läs innehållsförteckningen..
    Ja, Jag äter corn flakes typ 1 gång var tredje år. så ursäkta mig om jag inte kommer ihåg vilket märke jag ätit då. Tror de varit änglamark....

• MBert

Enligt livsmedelsverkets hemsida:

Gluten i cornflakes
    Livsmedelsverket har under 2005 analyserat 18 olika förpackningar cornflakes av åtta olika fabrikat med avseende på gluten.

Följande cornflakes analyserades vid Livsmedelsverket:
    Kellogg?s (fem olika bäst före datum)
    Coop Extra (tre olika bäst före datum)
    Änglamark (två olika bäst före datum)
    Signum (två olika bäst före datum)
    Brüggen (två olika bäst före datum)
    Euroshopper (två olika bäst före datum)
    ICA (ett bäst före datum)
    Morgongry (ett bäst före datum)

I fem analyserade förpackningar från Kellogg?s låg glutenhalten mellan 344-562 ppm, vilket är långt över den nivå som idag tillämpas för glutenfria produkter baserade på vetestärkelse. I övriga fabrikat (totalt tretton analyserade prover) låg antingen glutenhalten under 20 ppm eller så kunde gluten inte alls påvisas. Nivån 20 ppm tillämpas idag för naturligt glutenfria produkter.

Det verkar alltså som att alla Corn Flakes utom Kellogs går bra...

• Vill Nu

Som sagt, har inte ätit detta på flera år.. och jag har inte läst på alla dom sorterna du skrivit. men Ok, då vet jag också detta....

• After Forever

Om man vill vara helt säker så finns somsagt helt glutenfria flingor bland de glutenfria sortimentet i de flesta större affärer.

• After Forever

Kollade nu i affären när jag var där vilket märke det är som har de glutenfria flingorna och det är Schär.

• lilla sandra

Svärmor o sonen kan äta Änglamarks Corn Flakes. Svärmor äter även boveteflingor.

Svar på tråden Glutenfria flingor