• Anonym

    Är jag arbetsnarkoman?

    Jag jobbar mellan 8-17 sen har jag oftast jour mellan 17-08 på morgonen. På kvällarna har jag dessutom ett eget företag i mitt hem så där jobbar jag varje kväll tills jag går och lägger mig. Är jag arbetsnarkoman eller älskar jag bara mitt jobb? Mitt jobb är mitt liv.

  • Svar på tråden Är jag arbetsnarkoman?
  • Anonym (Lena)

    jag tycker det låter som du flyr från den verkliga livet och från dig själv med hjälp av jobbet. Det är bra att man tycker om sitt jobb, men män bör ha ett liv utanför jobbet. I mina ögon är du arbetsnarkoman. Sök hjälp och börja njuta av livet!

  • Nick 742

    Din beskrivning betyder inte nödvändigtvis en sak. Med ett intresse som råkar vara ens jobb behöver man inte vara arbetsnarkoman för att arbeta hårt och mycket. Så fråga dig i stället VARFÖR du jobbar som du gör. Är det för att du tycker om det du gör... eller är det för att du inte tycker om att inte göra det. Vad känns mest värt, att du är nöjd med det du gjort eller att andra är nöjd med det du gjort. Känns det svårt att säga stopp när du är trött eller sjuk.


    Vem är DU i dina egna ögon? Är du värd lika mycket utan ständiga resultat att visa upp?


    Jag intalade mig länge att jag bara var en "arbetsmyra" medan mina kollegor till slut övertalade mig att träffa någon professionell och åtminstone höra ett utlåtande därifrån. Hon nämnde inte ens 'riskgrupp' eller 'på gränsen'... så där blev jag kvar.


    Jag hade kunnat borstat bort hennes utlåtande som ännu ett "det där är inte jag" (även om det varit lite svårare). Det som övertygade mig var det jag kände när jag gick därifrån. Jag oroade mig inte över alla negativa effekter som jag fått sagt att jag borde oroa mig över. Det jag oroade mig över var att min chef kanske skulle bli försiktigare vid tilldelning av uppgifter när hon fick veta det här... och att hon sagt att arbetsnarkomanen sällan är effektivast. 

  • Anonym (Suck)