• Pingu32

Sjuksköterska som är iva-utbildad?

Jag funderar på att läsa vidare till iva-sjuksköterska och har några frågor och funderingar? Hur avancerad är utbildningen? Var jobbade du innan du läste vidare till IVA ssk? Hur är det med lönen? Är det svårt att komma in i all teknisk apparatur?

Ja alla erfarenheter är välkommna!

• Svar på tråden Sjuksköterska som är iva-utbildad?
  • kvinnan78

är oxå nyfiken har sökt IVA vub till hösten

Mamma till Lukas vårt lilla mirakel
  • Pingu32

Spännande! Var jobbar du nu?

• Rapunzella

Jag läste IVA-vuben -00, så en del har ju ändrats.

Jag läste på uppdrag (= arbetsgivaren betalade) så det påverkade kanske min lön. Kommer inte ihåg exakt, men jag tror att jag gick in på 21500, vilket var okej men inte så mycket mer då.

Utbildningen ställer mer krav än grundutbildningen, på så sätt att man måste vara motiverad. Under grundutbildningen kunde "andan" i vår klass ibland vara "äh, vi fikar förbi nästa lektion också". På vuben förväntas du plugga ordentligt. Sen vet jag inte om det är så särskilt svårt, det är ju främst så att man läser "djupare" och mer ingående om en del saker.

Jag hade jobbat på akuten i fem år innan, och jag kände att jag hade stor hjälp av det.

När jag började jobba så fick jag en ordentlig inskolning på en eller två månader. Det beror väl kanske lite på hur teknisk man är, men man lär sig ju apparaterna och sen är det ju inget svårt.

• Amazina

Jag är IVAsyrra utbildad i Lund. Innan jag började plugga jobbade jag tre år på en hjärtintensivvårdsavdelning samt under min sjuksköterskeutbildning på en akutvårdsavdelning som undersköterska. Jag rekommenderar att man har några år i bagaget innan man börjar plugga vidare. Dessutom ska man veta anledningen till att man vill läsa just IVA. Och t ex inte narkos...

Jag har lätt för teknisk apparatur och har även läst fristående kurser i medicinteknik. Apparaterna gör snarare arbetet lättare än klurigare. Många apparater är självförklarande.

Man ska dock vara hyfsad på matte som IVAsjuksköterska. Man tror det inte innan men plötsligt måste man verkligen räkna i sitt yrke. Det är egentligen ingen svår matte, men det ska räknas vätskebalanser i förhållande till patientens längd och vikt, temperatur mm och allt man stoppar in och tar ut ska räknas in i olika proportioner beroende på om det är vatten eller blod. Därtill kommer sedan alla läkemedel, volymer i kroppen mm mm.

• annis74

Hej!

Jag har varit IVA syrra sedan 2000 och före det jobbade jag 3 år inom akutkliniken dvs mottagning och akutvårdsavdelning.
    Utbildningen var väldigt rolig men mer krävande än grundutbildningen.

Teknisk apparatur måste man vara intresserad av för trenden inom IVA är att det kommer bara mer och mer apparater runt patienten..

Själv är jag inte så särskilt tekniskt begåvad men jag har ändå klarat körkorten på apparaterna och man arbetar med dem dagligen så det blir ens vardag.

Nu efter 9 år inom IVA vill jag bli barnmorska! Mest för att det lockar mer och att IVA jobbet är ganska tungt periodvis.

Men sök för behovet är stort!

• annis74

ps glömde säga att lönen tyvärr är dålig i alla fall i Malmö...

• Pingu32

Hampelina: okej tack för att du delade med dig. Min kompis som jobbat på en geriatrisk avdelning har precis läst 1:a terminen på anestesi och där kuggades 60% på första tentan. Och min kompis hade fått höra att hon aldrig skulle klara av utbildningen eller tentorna eftersom hon inte jobbat i ambulansen eller på akuten eller liknande. ´Gissar att det var extra skönt att inte missa tentorna då..

• Amazina
    Pingu32 skrev 2009-07-01 23:18:47 följande:
    Hampelina: okej tack för att du delade med dig. Min kompis som jobbat på en geriatrisk avdelning har precis läst 1:a terminen på anestesi och där kuggades 60% på första tentan. Och min kompis hade fått höra att hon aldrig skulle klara av utbildningen eller tentorna eftersom hon inte jobbat i ambulansen eller på akuten eller liknande. ´Gissar att det var extra skönt att inte missa tentorna då..
    Jag håller nog med om att det är en enorm fördel att ha jobbat med hyfsat medicinskt komplicerade patienter innan man söker. När jag började plugga hade jag ändå rätt mycket hjärtintensivvård i bagaget, men jag kände att jag borde haft mer kirurgi bakom mig innan jag började. Jag funderade över hur 17 jag skulle kunna vara en bra IVAsköterska när jag typ aldrig förr sett en nyopererad patient förut. Därför jobbade jag extra på akuten under utbildningen. Det är jag ENORMT glad för att jag gjorde!!! Visst kan man plugga sig till mycket, men har man sett patienterna så det ändå en helt annan kunskap man har. Visst bygger man upp det även när man är klar, men det är en fördel att ha haft det från början!!
Svar på tråden Sjuksköterska som är iva-utbildad?