• fonzie 81

hjälp min saab!!

jag har fått ett problem tror jag ! bilen går jämt och bra inget konstigt men i dag vid en korsning när bilen stod still la sig tempmätaren i bilen i bott och check engine lampan tändes men sedan gick den upp till normal när bilen rullade vad kan det vara?

• Svar på tråden hjälp min saab!!
  • Pappa G

Vad är det för Saab du har?
    Årsmodell?

Min spontana första tanke är någon form av elektronikfel, ex. en givare till kylarvattnet.

• fonzie 81

hej hej tack för att du svarar det är en saab9-5-98 .några mera tips bilen går ju klockrent ,frågade på jobbet i dag och dom pratade om luftbubblor i vattenssytemet vet du något om det?

• Pappa G

Jag är inne på min tredje Saab 9000/9-5.
    På båda de tidigare har elektronikfel som det du beskriver kommit när bilen kommit upp i ålder. Så har det bara inträffat en gång, så skulle jag glömma det.

Att luftbubblor i vattensystemet skulle orsaka det du beskriver tror jag inte. Brukar du få fylla på kylarvatten?

• fonzie 81

hej hej igen ! jag har inte märkt att bilen läkt kylarvatten, och jag måste fråga vad har du gjort på dina bilar när detta problem uppstått?har dina bilar gått bra för som sagt denna går ju som en klocka ,men på mitt jobb så ville dom att jag skulle komma in med bilen så skulle dom sätta in felsökning på den och kolla vad bilen säger för säkerhetsskull .men jag uppskattar allt du har att berätta om detta eller vad dina bilar har haft för symptom ,ps bilen har gått runt 22000 mil nu om det nu skulle ha en betydelse.mvh

• hannamiller

kanske är lite ute och cyklar nu...
    Men vi fick nyss fel på spjällhuset i vår saab........  brukar vara vanligt för saab bilar att det blir fel på det..

• fonzie 81

betend den sig så då som jag beskriver?

• Pappa G

Du kollar väl kylarvätskans nivå..?

Det är vanligt att bilar "drar" lite kylarvätska. Så har samtliga mina Saab gjort från ganska låg ålder, och ändå snurrat bortåt 30 000 mil innan jag sålt dem.

Jag har inte gjort någonting åt dessa "tillfälliga" elektronikfel.
    I ditt fall kan det ju vara så enkelt som att givaren som mäter temperaturen i kylarvätskan har dålig kontakt/är oxiderad.

Har aldrig haft problem med spjällhuset, och jag har svårt att tro att det skulle vara problemet i ditt fall.

• fonzie 81

hej hej! idag hände nåt med bilen igen ,tempgivaren i bilen var normal men check engine lampan tändes men bilen rullade fint från affären till den andra men där blev det stopp! bensinpumpen gick men bilen ville inte starta stog ett slag och beklaga mig efter ca 3-5 min prova jag igen och den startade gick som en klocka doch körde jag med fönstren nere vågade inte belasta motorn med ac ,väll hemma stängde jag av och på och bilen gick som vanligt ,våran granne trodde först det var någon starbox men då sa han även att den inte skulle starta alls för är den trasig så är den ,vad kan detta vara då bilen går helt normal inte ryckigt eller nåt?

• Pappa G

Spontant kan det vara någon av bensinpumparna. Jag har bytt flera.

• ekeniz

Felet är tempgivaren, sitter på topplocket.
    Instrument & insprutningen delar på informationen om motorns temp från givaren.
    mao faller givaren bort funkar inte tempmätaren samt motorlampan tänds

• ekeniz

Ang startproblemet kan de vara lägesgivaren/ödp/tdc som spökar, lite typiskt att den börjar funka/startar när den kallnat av lite.

• John D

Vevaxelgivaren. Vanligt fel på tidiga 9-5'or, symptomen blir att bilen inte startar när den är varm och efter ett tag att den kan gå lite ryckigt, den "tvekar" liksom ibland. Tidiga symptom är dock endast att bilen blir svårstartad när den är varm, väntar man några minuter så startar den igen och går som vanligt.
    Kostar runt 700-1000 spänn att få den bytt på en verkstad, och är ett vanligt fel så du behöver säkerligen bara nämna vevaxelgivaren när du lämnar den så vet dom vad som ska göras.
    Jag tror att ekeniz och jag menar samma sak fastän han kallar det lägesgivare och jag vevaxelgivare, olika namn på samma sak.

Felet med vattentemp borde dock vara något annat. Men eftersom du haft check-engine lampan tänd borde det finnas felkoder lagrade som visar vad som felat. Bor du i närheten av Gävle kan jag läsa ut felkoderna åt dig så slipper du betala en verkstad för att göra det.

• MiBDeA

Fick samma symptom med temp givaren på min 9-3a gick i botten och check engine tändes. Var fel på temp givaren och termostaten. Efter det har den funkat.

Svar på tråden hjälp min saab!!