• minbebis76

Japansk körsbär "kanzan" med bladlöss

För någon månad sedan planterade jag två japanska körsbär. Den ena har numer skrumpna blad i toppen och är fylld med bladlöss och myror.
    Har sprutat bladlössmedel på den men funderar på om det är bättre att knipsa av de värst utsatta delarna för att förhindra spridning och spruta på reseten?
    Har för mig att jag läst någonstans att Kanzan är känslig för att bli klippt? Någon som vet?

• Svar på tråden Japansk körsbär "kanzan" med bladlöss
  • minbebis76

Ingen som vet om man kan klippa Kanzan? *puffar*

• och

Klipp det inte.

Om du vill bli av med bladlössen brukar det räcka långt att spruta med vattenslangen upprepade gånger. Funkar inte det kan du ta till såpvatten. Att klippa av bladen är bara dumt, det stressar trädet och det är risk att det grenar sig på fel sätt och ser tokigt ut.

• minbebis76

Åh, tack så mycket. Har inte klippt det än och kommer nog inte göra det heller efter det du berättat.
    Har så väl för mig att jag läst någonstans att man inte skulle klippa det men nu hittade jag inte den infon. Har försökt både spola trädet och sprutat med biologiskt bladlössmedel men än har det inte hjälpt.
    Man kanske måste vara ihärdig...

• isisisis
    minbebis76 skrev 2009-07-04 10:25:39 följande:
    Åh, tack så mycket. Har inte klippt det än och kommer nog inte göra det heller efter det du berättat. Har så väl för mig att jag läst någonstans att man inte skulle klippa det men nu hittade jag inte den infon. Har försökt både spola trädet och sprutat med biologiskt bladlössmedel men än har det inte hjälpt. Man kanske måste vara ihärdig...
    Tänk på att inte spruta trädet när solen skiner.
    Då blir bladen brända.

Jag skulle hellre gå lös med vattenslangen ett par ggr om dagen om det så behövs!

I detta gassande väder är det inte konstigt att lössen kommer.
    De vill också ha vätskan som finns i bladen.
  • och

Man får vara ihärdig, missar man någon blir det lätt massor med nya.

För övrigt testade de olika medel på Plus förra året. De kom fram till att de innehöll såpa och vatten. Jag har för mig att det var Weibulls som sålde två olika ohyremedel, men innehållet i flaskorna var identiskt. Man kan med andra ord lika gärna blanda såpvatten själv istället för att köpa det i affären för dyra pengar, det blir billigare och det är bättre för miljön.

Hoppas trädet snart är lusfritt.

• minbebis76

"I detta gassande väder är det inte konstigt att lössen kommer.
    De vill också ha vätskan som finns i bladen."

Hade ingen aning om att det var så det funkade. Ha, vad man får lära sig
    Inte nog med lössen, har myror i trädet också, men där sa min man att myrorna "mjölkar" lössen

Har sprutat trädet med kallt vatten idag. En fundering bara, om man sprutar bort lössen då borde de ju rimligtvis hamna på det som växer brevid. Tex gräsmatta och en häck. Där vill jag ju inte heller ha dem.... Men de kanske dör av chocken av att få en kallducsh och en flygtur!?

• och

Myrorna mjölkar mycket riktigt lössen.

Bladlöss får vingar när de ska "sprida sig". När de har flygit iväg och landat på ett bra ställe tappar de vingarna och börja lägga ägg. Om du sprutar med vattenslangen så dör säkert de flesta, några överlever men de kommer inte så långt om de inte har vingar. Gräs äter de inte, och de brukar inte vara så intresserade av häckar heller, vad jag vet. Rosenhäckar möjligen.

• Themis

Såpan gör att de kletar fast och T-röd tar död på dem, sen får man skölja eller peta bort döda bladlösshopar.

• minbebis76

Tack snälla för tipsen.

Jag får väl kika in sen igen när (om) de försvinner och tala om hur det gick

Lade även ut en tråd angående ett bigaråträd som tappar bigaråerna när de är ca 1cm i diameter. Vissa får hänga kvar tills de börjar bli röda.
    Har svårt att tänka mig att det är "torka" iom de står på en kulle med i princip bara jord minst 3 meter ner till "vanliga" marknivån.
    Vad tror ni?

• och

Jag tror att det är torkan som gör det, jag har likadant på mitt träd. I år är det värre än någonsin. Om ditt träd står på en kulle så blir det dessutom ännu torrare.

• minbebis76
    och skrev 2009-07-05 13:37:44 följande:
    Jag tror att det är torkan som gör det, jag har likadant på mitt träd. I år är det värre än någonsin. Om ditt träd står på en kulle så blir det dessutom ännu torrare.
    Och jag som fick för mig att det var fuktigare eftersom det står på bara jord. Kullen är bara åt ena hållet iof för det sluttar. Bakåt är det jord hela vägen. Men man kanske ska vattna lite då. Har du testat det? Märkt någon skillnad?
  • och

Nej, jag har inte orkat, väntar på det där regnet som de har lovat i flera dagar. Körsbärsträdet är säkert 70 år gammalt och stort, så det blir nog några bär kvar ändå här.

Svar på tråden Japansk körsbär "kanzan" med bladlöss