• Anonym

Min son tar droger

Min son som är 17 år har hamnat i fel kompiskrets och börjat med droger.
    Han har hållt på ca 2 år nu och vi har gjort allt vi kan för att hjälpa, men misslyckats..totalt.
    vi har försökt med allt..pratat med soc i många omgångar, utredningar har gjorts men aldrig har det funnits *tillräckligt för att göra nåt* får inte hjälp, jag har bönat och bett men bara fått ett nej. Han har rånat folk, misshandlat folk..polisen har hittat honom redlös på gatorna, jag och pappan har hämtat honom när han legat i diken redlös och neddrogad, vi har bönat till socialen och polisen att snälla hjälp oss..men inget
    Till saken hör att min son åxå har diabetes...han sköter inte insulin som han ska och *han bryr sig inte* Han måste ta Lantus för att leva, efter 2-4 dagar utan så kan han hamna i koma och dö. Han rymmer hemifrån utan insulin och ingen fattar allvaret, ingen hjälper...
    Han är deprimerad, försökt ta sitt liv, tar droger varje dag och inget vi gör hjälper och inget vi säger hjälper....
    NU helt plötsligt efter 2 år så kommer soc och det blir LVU på sonen... Vilken chock men ändå en lättnad, och det gör ont att säga, men det vart en lättnad..NU äntligen fattar någon, nu äntligen får han chans till hjälp..
    NU sitter han på låst behandlingshem och mår skit... Han har försökt ta sitt liv där åxå och vart nära att lyckats..
    Mitt hjärta är lättat, men ändå så tungt. Mitt älskade barn sitter där och mår skit.
    Han ringer och gråter och skriker och hotar om vartannat och jag vet att det är abstinensen som pratar.jag VET att det är drogerna som skriker...jag säger att jag älskar honom, han skriker att han hatar mig. Jag säger att jag alltid finns här, han säger att jag svek honom. Han väser ut sitt hat i telefon och allt jag kan göra är att säga att jag älskar honom och finns här föralltid. Han säger att han bara vill dö, vill aldrig se mig mer..att jag är vidrig, hur kan jag göra så här mot mitt barn...
    Jag gråter och säger att jag älskar honom och att allt kommer bli bra. Mamma kommer om några dagar....han säger att han hatar mig och ska slå ihjäl mig om jag kommer.. Det tar hårt, riktigt hårt... Mitt hjärta gråter men det enda jag an tänka på är min son och hur dåligt han mår..
    vad ska jag göra för att få honom att förstå att vi bara vill hans bästa?? att vi älskar honom mest av allt???
    Idag ringde han mig igen...han är lugn på rösten och pratar lugnt, jag frågar hur han mår, han säger att han mår bra. Jag förklarar igen att jag älskar honom och att jag vet att det är drogerna som gör att han beter sig så..att jag inte är besviken på honom, att jag är stolt att han gör sitt bästa nu..att han trots allt är kvar och kämpar..samtalet går bra och han berättar vad dom gör på dagarna...sen ommer han med små pikar..*hoppas du är nöjd nu när jag ska sitta här hela sommaren*
    Jag vet att man inte ska diskutera, men jag förklarar att jag är stolt över honom och att jag finns här dygnet runt och att jag älskar honom. Allt kommer bli bättre även om det är jobbigt nu...han börjar viska så där otäckt igen om allt hat han har och att han inte vill leva och att han ska ta droger när han kommer ut igen.

Vad faan säger man???
    Jag vet ingenting...jag vet bara att mitt älskade barn är fast i droger och nu sitter han inlåst på obestämd tid...jag vet bara att mitt hjärta är fullt av kärlek och jag vill bara vara hos honom och hålla honom i min famn föralltid..
    Men just nu får jag inte, för han ska avgiftas och gå igenom abstinensen...jag FÅR inte vara med mitt barn..
    Hur ska jag få honom att förstå att vi vill hans bästa och att jag älskar honom?????
    Jag är så rädd att han ska lyckas ta sitt liv, även om han är hårt bevakad dygnet runt..men han lyckades ju nästan 1 gång, vem säger att han inte gör det igen och denna gång lyckas???
    Tänk om jag förlorar honom??? HAN VILLVERKLIGEN INTE LEVA MER!!!
    Och han är bara 17 år................................

• Svar på tråden Min son tar droger
  • Anonym

vet inte vad ni har för relatiom, men du måste vara hård mot honom men ändå visa att du älskar honom...de e svårt jag vet!
    Har själv varit där så jag vet....
    Ville bara stötta dig men de gick inge bra, har själv varit där så jag vet.,..men i omvänd situation....

• Anonym
    Anonym skrev 2009-07-02 01:18:07 följande:
    vet inte vad ni har för relatiom, men du måste vara hård mot honom men ändå visa att du älskar honom...de e svårt jag vet!Har själv varit där så jag vet....Ville bara stötta dig men de gick inge bra, har själv varit där så jag vet.,..men i omvänd situation....
    Vi har en bra relation och han har alltid vart öppen mot mig. Men sen han började med drogerna så har han förändrats massor men ändå har han vart öppen.
    tack för ditt svar..
    Antar att du slutat med droger, och jag önskar dig lycka till
  • Anonym

förstår..men när man håller på med droger så blir man kall..mot alla. det är inget personligt!
    jobbar med ungdomar som missbrukar idag....önskar jag kunde hjälpa dig

• Anonym

Tack så mycket, dom orden hjälper mycket...det tar hårt när han väser fram sitt hat och besvikelse..men jag VET ändå att det inte är han som talar...
    Vill bara att han ska må bra och komma hem igen...

• Mopsan

Ville skriva nånting till dig. Ett svar, en lösnng göra så att ni skulle slippa allt detta. Önskar så jag kunde det. Jag hoppas verkligen från djupet av mitt lilla hjärta att allt ska bli bra för er och att du får din "lille pojke" hem till dig igen. Oskadd, lycklig, orörd av allt detta onda. Lycka till och var stark.

• Anonym (insatt)

Förstår att detta är jätte tufft för dig.
    Det är som du säger drogerna som talar, det är inte din son som vräker ur sig alla elakheter. Nu får han behandling och han kommer komma att förstå. Men just nu är han förmodligen så uppe i "skiten" att han inte ser längra än att han missar ngra grymming party kvällar med polarna.
    Jag tycker det är väldigt bra av er att skaffat han hjälp i tid. Jag har haft 2 kompisar som redan dött av droger.. Det är fruktansvärt, många föräldrar vågar inte göra ngt, eller rättare sagt, vet inte vad dom ska göra..

Något som är viktigt att tänka på nu är att han inte skrivs ut "för tidigt", har även här sätt kompisar som sakta men säkert sjunkit tillbaxs i sitt missbruk..

Det ända du kan göra är att finnas där för din son, om han gapar o skriker på dig så spela oberörd.. Du/ni är hans ända riktiga trygghet, visa att ni alltid komemr finnas där för honom.

• Anonym
    Mopsan skrev 2009-07-02 01:34:01 följande:
    Ville skriva nånting till dig. Ett svar, en lösnng göra så att ni skulle slippa allt detta. Önskar så jag kunde det. Jag hoppas verkligen från djupet av mitt lilla hjärta att allt ska bli bra för er och att du får din "lille pojke" hem till dig igen. Oskadd, lycklig, orörd av allt detta onda. Lycka till och var stark.
    Att bara någon skriver ,ger mig stöd.. hjälper massor.
    Sånt här har jag suttit och läst om i forum och på olika ställen, men aldrig nånsin trott att det kunde hända nåt av mina barn...Nu sitter man här... För 3 dagar sen så vart han inlåst..och det jobbigaste nu är att jag inte får träffa honom...
  • Anonym

Anonym (insatt) skrev 2009-07-02 01:36:14 följande:

Förstår att detta är jätte tufft för dig.Det är som du säger drogerna som talar, det är inte din son som vräker ur sig alla elakheter. Nu får han behandling och han kommer komma att förstå. Men just nu är han förmodligen så uppe i "skiten" att han inte ser längra än att han missar ngra grymming party kvällar med polarna.Jag tycker det är väldigt bra av er att skaffat han hjälp i tid. Jag har haft 2 kompisar som redan dött av droger.. Det är fruktansvärt, många föräldrar vågar inte göra ngt, eller rättare sagt, vet inte vad dom ska göra..Något som är viktigt att tänka på nu är att han inte skrivs ut "för tidigt", har även här sätt kompisar som sakta men säkert sjunkit tillbaxs i sitt missbruk..Det ända du kan göra är att finnas där för din son, om han gapar o skriker på dig så spela oberörd.. Du/ni är hans ända riktiga trygghet, visa att ni alltid komemr finnas där för honom.
    När han ringde mig idag så lät han så tom...han sa att han vill inte leva längre och att han ska fortsätta försöka ta sitt liv tills han lyckas.
    Och gör han inte det så ska han ta droger så fort han kommer ut.
    Och det gör så ont att lyssna på det...och jag gör allt för att försöka vara stark och hela tiden berättar jag hur mycket jag älskar honom och att han är mitt allt. Påminner honom om hans småsyskon som ser upp till honom och längtar efter honom. Påminner om allt bra han gör och gjort om alla som älskar honom..
    Så fort vi fick reda på att han rökte hach så försökte vi få honom att förstå att det är farligt, men som 15 åring, vem lyssnar på mamma och pappa?
    När han sen började ta Benso och massa andra piller och aven amfetamin då anmälde vi själva till soc och polisen..men det vart bara utredningar som las ner och han fick ingen hjälp..nu först 2 år senare då får han hjälp och man undrar hur systemen funkar i sverige...
    Han är döende inombords och ingen ville se...
    Och aldrig någonsin att jag viker från hans sida...hanär döende och likaså är jag. Hans smärta är min, hans sorg är mig. Jag är bara så rädd att dom ska ringa från behandlingshemmet och berätta att han är död
  • Anonym

Det är jåtte jobbigt men du får inte klandra dig själv!!
    Alla kan hamna där och det är oberoende föräldrar och familj.
    Jag hoppas verkligen att det här hjälper honom ur sitt missbruk, du måste visa honom din kärlek oavsett vad han säger till dig, du måste alltid finnas där. Han får inte känna att det kommer bli bråk el liknande när han kommer hem han behöver bara stöd...det du kan ge honom...
    Jag önskar verkligen dig lycka till...önskar jag kunde hjälpa dig
    kram

• Anonym

Tyvärr så klandrar jag mig själv ...ha ransakat mig själv och undrat vad jag gjort fel, men det är tyvärr ett naturligt beteende tror jag..
    Just nu känns det som att jag hatar alla ungdommar jag ser och även vuxna, för det jag tänker på är..är det han/hon som sålt skiten till min son, har han/hon suttit och rökt på med min son..jag vet, destruktivt men jag kan inte rå för det..
    Allt jag vill är att få träffa honom och hålla honom i min famn..mn det får jag inte..inte ännu.
    Jag har aldrig skrikit eller gett honom skit för det han gjort utan han och jag har alltid pratat med varandra.. Men ibland har man bara velat banka nåt hårt i huvudet på honom för att han säger att * det är så skönt att röka på, detta är livet jag mår så bra* eller när han kommit hem påtänd av amfetamin och svamlar och nojar om otäcka saker...Sen när han haft sin avtändning så mår han skit och då har jag funnits där och talat om att jag älskar honom..

Svar på tråden Min son tar droger