• ingi smile

tid för lek - 9 månader

Här kommer en liten fråga som kanske kan tyckas dum...
    hur mycket tid på dagen "går åt" till att leka med er baby?

då menar jag "aktiv" lek, inte vara ute i vagnen eller låta babyn leka själv..

jag frågar, för att jag funderar på om jag inte leker tillräckligt mycket... precis som jag undrar om lillen sover tillräckligt mycket, om jag pratar med honom tillräckligt mycket, om jag klär på honom förnuftigt, etc...
    skulle så gärna vilja ha ett facit, en bok som talar om exakt hur jag ska göra allting... är otroligt rädd för att göra "fel"...

hur vet jag om lillen får tillräckligt mycket "interaktion" med sina föräldrar?? tilläggas kan att min man tycker jag ska sluta oroa mig och lita på att jag är en bra mamma.. men det är ju lätt att säga.

• Svar på tråden tid för lek - 9 månader
  • Livshlädje

Det enda facit som finns är hur tillfredsställd din bebis är! Om du är lyhörd är jag säker på att han säger till om han behöver mer lek/sömn/mat..

• Fenomen a

Vi har valt att sätta viss tid tex när min man kom hem från jobbet var det inga telefoner i en halvtimme och bara mys och lek. Detta förutom all annan tid men just för att verkligen vara med dem och få interaktion.

• Stora Havet

Prata med andra mammor på Öppna Förskolan som har barn i samma ålder - då får man tips och kan utbyta erfarenheter. Jag tycker det är jättebra att få prata med andra mammor där - "hur gör ni?" etc etc och sedan får man ju komma ihåg att alla barn är olika.

Jag brukar leka lite nu och då, så länge jag orkar. Och om sonen ser nöjd ut att leka själv så får han göra det. Men om han söker kontakt eller ser lite uttråkad ut så sätter jag mig med honom och busar lite.

Svar på tråden tid för lek - 9 månader