Inlägg från: Skruttis1979 |Visa alla inlägg
  • Skruttis1979

Tillägg i samboavtal, hjälp tack!

Jag tror inte att ni kan skriva ett eget, utan måste anlita någon som har dokument för sånt här.
    Det går alltid att se kryphål i egengjorda avtal och de gäller inte heller alltid när det väl kommer till krita.

Jag skulle inte våga, utan skulle gärna lägga en liten slant på att få det gjort rätt direkt. Du kan bli av med mkt pengar annars.

• Skruttis1979

Anonym (lite hjälp tack) skrev 2009-07-02 11:18:20 följande:

Ja det är svårt. Man tror ju aldrig att det ska behövas öht, då allt är jättebra nu och vi har ett litet barn och planerar nästa. Men så säger ju alla, så vi känner båda att vi vill lösa allt sådant nu. Sambon har hittat avtalet och typ skrivit av det från en hemsida där man kan skriva ut olika sorters avtal. Vet att det finns sidor där man betalar för sådana avtal och får de hemskickade också.
    vi var inne på att skaffa sånt också, men ingen av oss har tillgångar sen tidigare så vi struntade i det.
    Däremot har vi anmält oss till ett register (kommer inte ihåg vad det heter), där vi godkänner att vi ärver varandra om den ene går bort. Dottern får hälften och partnern hälften. (annars hade den ena hälften gått till sambons föräldrar, iom att vi inte är gifta).

hade jag varit er så hade jag köpt ett via nätet, alternativt besökt en jurist för hjälp.
  • Skruttis1979

Oh, jag kommer inte ihåg och inte sambon heller. Bra va?

Jag vet iaf att vi skrev under att vi ärver varandra vad gäller våra försäkringar och det som tilldelas då någon dör.
    Jag skrev fel i tidigare inlägg. Vi skrev på att vi ärver varandra före dottern. Men exakt hur kommer jag som sagt inte ihåg. Jag måste fixa fram det på nåt sätt... är ju jätteviktigt att veta. fasiken vilken slarver jag är... Skyller på att jag var nyförlöst och virrig.

• Skruttis1979

Man kan även säga till på sitt jobb att man kan ändra arvtagare på sin livförsäkring man har via arbetet.

• Skruttis1979
    MrsDeepblue skrev 2009-07-02 17:22:36 följande:
    Aha, det låter som att ni har skrivit på förmånstagarförordnande för era försäkringar. Då kan man bestämma att pengarna ska gå direkt till sambon istället för till arvingarna. Men det gäller bara försäkringspengarna i så fall, inte allt annat ni äger.
    Ja, nej det var bara försäkringarna. Vi har inga andra tillgångar som vi behöver skydda.
  • Skruttis1979
    MrsDeepblue skrev 2009-07-02 17:25:38 följande:
    Ok, ni äger ingen bostad?
    nej, vi hyr än så länge. När vi köper gemensamt sen, så ska vi skriva papper ordentligt.
    Eller gifta oss.
  • Skruttis1979
    John D skrev 2009-07-02 17:34:47 följande:
    Jag hade kompletterat kontraktet med ett fastighetsnummer eller dylikt på lägenheten så att det är klargjort bortom rimligt tvivel exakt vilken lägenhet det gäller. Kan ni inte bara lägga till "av eventuell vinst" efter frasen "Det innebär att vid en eventuell separation och försäljning av lägenheten erhåller XX X-antal kr mer än O", då har ni ju täckt upp eventualiteten att ni säljer med förlust? Dessutom heter det "tillägg till reglerna", inte "tillägg av reglerna". ;) I övrigt skadar det aldrig med ett vitte, så släng in ett "Bevittnas av" och få någon att skriva en kråka där också. Visst finns det säkerligen kryphål om man absolut vill, men helt seriöst, hur stor är chansen att ni blir så jävla osams att ni drar varann inför domstol, och hur stor är chansen att domstolen är så jävla hjärndöd att dom inte ser ett dylikt dokument som en rätt solklar bevisning?
    mmm, men hade alla sett det som så självklart så hade det inte funnits färdiga dokument som rekommenderas att användas, just pga kryphål och osämja vid separation.
  • Skruttis1979
    John D skrev 2009-07-02 17:40:45 följande:
    Om jag inte missförstod TS, så var detta just ett sådan färdigt dokument som hennes sambo laddat hem.
    nej, det var det han inte gjort... han hade skrivit ungefär samma text som ett sådant dokument.
  • Skruttis1979
    MrsDeepblue skrev 2009-07-02 17:45:35 följande:
    Tyvärr så är många av de färdiga dokumenten undermåliga och kan inte användas korrekt av någon som inte är insatt i ämnet. Jag har t o m sett mallar som jag inte ens förstår hur de har tänkt med. Så det är inte så enkelt det heller...därför bör man vända sig till en jurist med familjerätt som specialitet om man vill vara säker.
    Nä precis. vi fick rådet att ta hjälp av jurist för att pappret skulle fyllas i helt rätt.
Svar på tråden Tillägg i samboavtal, hjälp tack!