• PerG

Vad/vem äter upp min sallad?

Det har varit hål i salladen på balkongen på sistone.. men i morse var det massor som var uppätet. Kvar fanns små svarta pluppar (bajs?) från något... Jag har inte sett några larver eller liknande och det är bara salladen som blivit angripen. Persilja, dill, timjan och basilika (som står i en sån "kryddkruka" tillsammans med salladen), tomat, m.m står kvar orörda.

Vad kan det vara? Fåglar känns inte rimligt...

• Svar på tråden Vad/vem äter upp min sallad?
  • M Y L F

I mitt land så är det mördarsniglarna som äter upp min sallad, men då du verkar bo på balkong så är ju inte det en rimlig förklaring, men det beror ju på hur högt upp du bor.

Har du kollat ordentligt mellan sallads bladen om det inte ligger några små kryp på lur?

• PerG

Nä, mördarsniglarna får allt klättra 2 våningar för att komma hit så det tror jag inte... ;)... Ja, jag har kikat bland salladsbladen men inte hittat något. Det verkar som om det händer på natten.... För igår såg salladen okej ut, men imorse var typ hälften av salladsbladen borta.

M Y L F skrev 2009-07-02 14:13:44 följande:

I mitt land så är det mördarsniglarna som äter upp min sallad, men då du verkar bo på balkong så är ju inte det en rimlig förklaring, men det beror ju på hur högt upp du bor. Har du kollat ordentligt mellan sallads bladen om det inte ligger några små kryp på lur?
  • M Y L F

Det kanske är en ny sorts flygande snigel som du får besök av
    Kan ju vara i princip vad som helst. Många insekter äter ju gröna saker. Kan du inte sätta lite fiberduk över på natten?

• PerG

Jag vet nu!

Vi ska flytta och då lyfte jag på trallen vi hade på balkongen och hittade ett gäng tvestjärtar! Dessa är vad jag vet salladsslukare så det måste ha varit dessa som ätit på salladen!..

Svar på tråden Vad/vem äter upp min sallad?