Förrätt - en lätt liten smidig soppa (inte för mycket), lätt att servera snyggt ur vackra små udda skålar på ett fint fat, kanske med något grönt på ur trädgården med en god brödskiva vid sidan. Tex jordärtskockssoppa, kronärtskockssoppa, eller någon fin soppa på vin och grädde toppad med räkor eller grillad havskräfta. Mycket lätt att förbereda och bara värma på när gästerna kommer.
Varmrätt - Jag hade stor middag i vintras för 20 i princip okända människor, och ungsgrillade fläskfile och serverade potatistarte till med permesanost. Mycket gott och lyckat. Fläskfilen marinerade jag i minst ett dygn innan, med massor av vitlök, citron, lime, chili, bladpersilja, olja och salt&peppar. Gjorde en hög potatisgratäng med massa lövtunna skivor potatis, varvat med permesan och färsk rosmarin. Stor sallad till detta på bladspenat, blandad sallad, äpplen, valnötter och granatöpplen. God olivolja och balsamvinäger.
Dessert - Vill man ha något praktiskt att förbereda väljer man cheesecake med säsongens bär, mousse eller panna cotta. Enkelt att lyckas med och praktiskt, men väldigt tråkigt om då frågar mig. En bit pärontarte med kardemunnagrädde?