• Mrs WW

Tips på trerätters sökes!!!

Hej!

Vi har bjudit in mina föräldrar på en trerätters middag som jag gärna vill ska bli perfekt Har aldrig gett mig på trerätters så nu så jag efterlyser lite tips på något jag kan göra. Det får inte vara för avancerat och ska även passa till mig som är gravid...

Hoppas ni har många idéer som ni vill dela med er av

• Svar på tråden Tips på trerätters sökes!!!
  • Minirai

god och pratvänlig förrätt är chark (ska för dig vara fryst i minst tre timmar innan servering), varieras efter smak, några oliver eller marinerade kronärtskockor är gott till. servera mitt på bordet så kan alla plocka vad de vill ha.

huvudrätt: grillat med potatissallad, rejäla bitar potatis (då färskpotatis tenderar att bli klibbig om den mosas för mycket vid blandningen), kapris, saltgurka, sockerärtor, morötter och dijonvinaigrette eller om du vill ha den mer somrig blanda med rädisor, sockerärtor, suchini eller vad du vill (bra recept finns säkert på nätet, tysk variant är krämig och fransk med vinaigrette)

dessert: cheesecake med rårörda bär, detta kan du förbereda och ha i frysen.

sammanfattning: mat som är god och kan förberedas. bara köttet som görs under själva middagen så ni har all tid att ugås tillsammans.

en choklad med 70% kakaohalt är god naturell till kaffet. bry tsmå bitar och det är klart.

plättlätt!

lycka till!

• levandecharader
    Minirai skrev 2009-07-02 19:34:48 följande:
    god och pratvänlig förrätt är chark (ska för dig vara fryst i minst tre timmar innan servering),
    Inte 3 timmar, 3 DYGN!
  • Minirai

sorry, tack för rättelsen! :O)

• Mrs WW

Jag hänger inte riktigt med. Vad är "chark förrätt"? För mig är chark disken där man köper ost och kött i affären

Cheesecake är ju toppen förlsag. Det är ju underbart gott

Grillat är oxå det som jag tycker är det bästa men jag vill gärna ha fler förslag. Tänk om regnet öser ner den dan

• Mamma Pethra

Förra helgen körde vi på fisktema. Till förrätt blev det grillad havskräfta som var garnerad med vitlökssmör (vanligt smör med grovhackad vitlök i), till huvudrätt hade vi grillad lax och folieknyten med potatis, rödlök, sockerärtor, hackad röd chili, svamp och fetaost samt en liten klick smör i och till dessert körde vi ugnsbakad ananas med smält choklad med chilismak och glass till det. Detta passar även dig som är gravid!

• Minirai

med chark menar jag lufttorkade skinkor som serrano, procciuto, pata negra (dyrt dock), coppa eller chorrizo, salami etc. gott gott gott!

• Mrs WW
    Minirai skrev 2009-07-05 21:49:14 följande:
    med chark menar jag lufttorkade skinkor som serrano, procciuto, pata negra (dyrt dock), coppa eller chorrizo, salami etc. gott gott gott!
    Aha.. då var det som jag tänkte då

Nu är middagen i alla fall avklarad. Gjorde det väldigt enkelt för mig.
    Började med en underbart god ärtsoppa ( som jag gjort en hel del till vardags) och vitlöksbröd till, sen blev det helgrillad fläskfile med hasselbackspotatis och peppar sås och lite olika grillade grönsaker.
    Dill dessert en underbart god chokladkaka, med hallon och vispad grädde...
    Lyckat blev det i alla fall
  • luutra

Förrätt - en lätt liten smidig soppa (inte för mycket), lätt att servera snyggt ur vackra små udda skålar på ett fint fat, kanske med något grönt på ur trädgården med en god brödskiva vid sidan. Tex jordärtskockssoppa, kronärtskockssoppa, eller någon fin soppa på vin och grädde toppad med räkor eller grillad havskräfta. Mycket lätt att förbereda och bara värma på när gästerna kommer.

Varmrätt - Jag hade stor middag i vintras för 20 i princip okända människor, och ungsgrillade fläskfile och serverade potatistarte till med permesanost. Mycket gott och lyckat. Fläskfilen marinerade jag i minst ett dygn innan, med massor av vitlök, citron, lime, chili, bladpersilja, olja och salt&peppar. Gjorde en hög potatisgratäng med massa lövtunna skivor potatis, varvat med permesan och färsk rosmarin. Stor sallad till detta på bladspenat, blandad sallad, äpplen, valnötter och granatöpplen. God olivolja och balsamvinäger.

Dessert - Vill man ha något praktiskt att förbereda väljer man cheesecake med säsongens bär, mousse eller panna cotta. Enkelt att lyckas med och praktiskt, men väldigt tråkigt om då frågar mig. En bit pärontarte med kardemunnagrädde?

Svar på tråden Tips på trerätters sökes!!!