• didda

Soleksem efter graviditet?

Vet inte om jag ställer den här frågan i fel forum, kanske är det bara barnens åkommor som ska diskuteras här? Nå, jag chansar att någon kan svara mig iaf.

Jag har aldrig haft besvär med soleksem eller värmeutslag (är dock ljus i hyn och bränner mig ganska lätt men som sagt- några utslag har jag aldrig besvärats av) men nu när värmen kom satt jag ute i solen någon timma och fick sedan en otrolig klåda på magen och på sidan- ja ungefär där linningen på shortsen satt. Jag hade även en t-shirt på mig så jag exponerade inte huden för solen.

Det kliar något enormt och så blossar det upp röda utslag som verkar sprida sig ju mer jag kliar för nu har jag undvikit solen helt men ändå blir utslagen fler och fler. Känner att det blir värre av värmen också, om jag tex bär eller håller något mot magen (även om jag har en t-shirt på mig) en stund så börjar det klia något hemskt och så blossar det upp nya utslag.... det är bara runt magen utslagen kommit, ingen annanstans.

Fick barn i början av maj och nu undrar jag om det möjligen är så att man är extra känslig mot sol och värme efter en graviditet? Har det med hormonerna att göra? Ska jag behöva undvika solen resten av sommaren

• Svar på tråden Soleksem efter graviditet?
  • Amy Kay

Jag är gravid nu och satt med solskyddsfaktor 30 under parasoll förra helgen och min hud reagerade likadant ... Har försökt undvika direkt sol så det har blivit bättre men inte gått bort helt än Misstänker också att det kan ha något med hormonerna att göra ..?

• didda

Amy Kay skrev 2009-07-03 10:26:41 följande:

Jag är gravid nu och satt med solskyddsfaktor 30 under parasoll förra helgen och min hud reagerade likadant ... Har försökt undvika direkt sol så det har blivit bättre men inte gått bort helt än Misstänker också att det kan ha något med hormonerna att göra ..?
    Usch, stackars oss Är livrädd för att det ska hålla på såhär hela sommaren- eller ännu värre- att man alltid kommer reagera såhär....fy...

Fler som har varit med om samma eller har kunskap i ämnet?
  • Amy Kay
    didda skrev 2009-07-03 10:58:25 följande:
    Amy Kay skrev 2009-07-03 10:26:41 följande: Usch, stackars oss Är livrädd för att det ska hålla på såhär hela sommaren- eller ännu värre- att man alltid kommer reagera såhär....fy... Fler som har varit med om samma eller har kunskap i ämnet?
    Haha ja Samma här ... Det blossar upp igen så fort jag är i solen ... Men är det hormonerna som spökar så borde det ju försvinna just när hormonerna försvinner ... Bara träligt när det är 30 grader varmt, gassande sol och man måste hålla sig inne ...
  • Amulett

Förstår att det är superjobbigt!

Det kan säkert ha med graviditeten att göra - man kan ju skylla mycket på den.
    Men: Hur gammal är du? Soleksem (och åtminstone jag reagerar även på värme när jag väl satt igång eksemen med solen så att säga) debuterar för många när man är 25-30 år gammal lyckades jag läsa mig till när mina debuterade. fast det finns säkert undantag ...

Det enda som har hjälpt mig är ljushärdning (dvs att sola i medicinskt solarium). Har inte gått att göra i vår då jag haft en drygt 1-åring att ta hand om (+ att jag är gravid, men det är inget hinder för ljusbehandlingen), så jag har försökt att härda på egen hand och om det är det eller det faktum att jag är gravid som har hjälpt vet jag inte. (när jag väntade sonen fick jag också eksem trots härdning, så jag tror inte att graviditeten hjälper mig nu heller) Men för första gången på många år kan jag (utan att ha härdat mig 3 ggr i veckan en hel termin) vara ute i solen utan att det kliar så jag blir tokig på bröstkorgen och i nacken!

Innan eksemen helt försvunnit kunde jag inte vara i sol eller värme (i solen bakom ett fönster, vid en öppen spis osv) ... De blossar upp direkt! Kläder hjälpte inte heller, det blev ju varmt under dem ...

• didda

Amulett: tack för att du delar med dig! Precis sådär som du beskriver är det för mig nu....utslagen försvinner inte och de blir jättemycket värre av värme oavsett vad som orsakar värmen sas...det kliar något så förbannat

Jag fyller 39 i sommar så jag vet inte om soleksem kan debutera i den åldern?

Fan vad trist detta är!!

• Amulett
    didda skrev 2009-07-04 15:43:44 följande:
    Amulett: tack för att du delar med dig! Precis sådär som du beskriver är det för mig nu....utslagen försvinner inte och de blir jättemycket värre av värme oavsett vad som orsakar värmen sas...det kliar något så förbannat Jag fyller 39 i sommar så jag vet inte om soleksem kan debutera i den åldern? Fan vad trist detta är!!
    Lider verkligen med dig! Antar att det kan debutera precis när som helst! Och har du tur är det en engångsföreteelse ... Men för mig var det inte det! Debuterade när jag öluffade i Stockholms skärgård och de kliade nåt så grymt på nacken! Sedan har det bara blivit värre - nacken, skuldrorna, bröstkorgen, underarmarna ...

Köp hem Locobase Repair för att mjukgöra huden (den är går in bra tycker jag, fast dyr. Är inte receptbelagd. Jag har Locobase LPL, men där krävs recept) och så tror jag att du kan ta på lite mild kortison också, t.ex Mildison, för att stilla den värsta klådan. Fast ta inte mjukgörande och kortison samtidigt - då späder du ut kortisonet. Och med kortison på huden ska du undvika solen och allt det där ...

Sedan tycker jag att du tar och ringer till hudmottagningen på måndag och beskriver läget. Antingen går de med på att du kommer utan remiss eller så vill de att vårdcentralen skriver remiss. Men "risken" med vårdcentralen är ju att de vill att du ska testa en starkare, receptbelad, kortison först (kommer inte ihåg namnet nu ...). Jag hade haft turen att få en sådan av en kompis (som hade den hemma) så jag hade redan gjort det försöket utan resultat - så jag fick remiss till hud direkt
Svar på tråden Soleksem efter graviditet?