Soleksem efter graviditet?
Vet inte om jag ställer den här frågan i fel forum, kanske är det bara barnens åkommor som ska diskuteras här? Nå, jag chansar att någon kan svara mig iaf.
Jag har aldrig haft besvär med soleksem eller värmeutslag (är dock ljus i hyn och bränner mig ganska lätt men som sagt- några utslag har jag aldrig besvärats av) men nu när värmen kom satt jag ute i solen någon timma och fick sedan en otrolig klåda på magen och på sidan- ja ungefär där linningen på shortsen satt. Jag hade även en t-shirt på mig så jag exponerade inte huden för solen.
Det kliar något enormt och så blossar det upp röda utslag som verkar sprida sig ju mer jag kliar för nu har jag undvikit solen helt men ändå blir utslagen fler och fler. Känner att det blir värre av värmen också, om jag tex bär eller håller något mot magen (även om jag har en t-shirt på mig) en stund så börjar det klia något hemskt och så blossar det upp nya utslag.... det är bara runt magen utslagen kommit, ingen annanstans.
Fick barn i början av maj och nu undrar jag om det möjligen är så att man är extra känslig mot sol och värme efter en graviditet? Har det med hormonerna att göra? Ska jag behöva undvika solen resten av sommaren