• hipezza

Hur bemöter man en arrogant människa?

Har en person i min närhet, en arbetskollega, som beteer sig oerhört konstigt för det mesta. Hennes värsta drag är nog arrogansen. Hon behandlar människor som om de vore utan värde, är verbalt elak, ironisk osv.
    Hon är en äkta energi-tjuv, efter några minuter i hennes närhet känner man sig helt slutkörd och oerhört förvirrad.
    Jag måste ju arbeta med henne, skulle förstås helst inte vilja ha denna person i min närhet öht. Undrar om någon har tips, tankar, egna erfarenheter av hur man betmöter en person som är arrogant emot en?

• Svar på tråden Hur bemöter man en arrogant människa?
  • Längtan efter dig

På vilket sätt är hon ironisk? Vad handlar ironin om? Du nämner att hon är verbalt elak, ge gärna ett exempel.

• Mummy

Var så där övertrevlig och le ett rejält leende samtidigt

• hipezza

Ja, hur ska jag förtydliga...hm...
    Hon kan titta på en som om man vore nåt katten släpat in....och så ser hon bara bort och säger ingenting. Häromdan sa hon högt inför alla medarbetare om en ny tjej ; "bla, bla bla....om hon nu klarar det vill säga" och så ler hon ett isande leende....
    Det är så subtila saker... Ibland är man inte värd ett "hej" och andra gånger när hon vill ha något av en, kan hon vara "trevlig" och inställsam, för att sedan himla med ögonen mot en kollega.

Ska väl tillägga att det är en person som är högre på karriärstegen än jag själv, så jag kan inte be henne fara o flyga. Har försökt diskutera med henne de gånger jag faktiskt känt mig sårad av hennes beteende, men hon lyckas alltid vända det så att det blir mitt "fel" i slutändan eller så flyger hon i taket direkt o skriker o far ut.
    Hon är inte omtyckt alls av övrig personal, men hon håller sig med favoriter lite här o där. Hon lyckas alltid dupera någon och ledningen har fallit för henne... så det är omöjligt att få något gehör...

Tänkte mer om det fanns psykologiska tekniker att bemöta arroganta människor med så man slapp känna sig så liten o tillintetgjord.

Det där med leendet var bra, ska testa det... Eftersom hon sällan ler själv lär hon no bli lite ställd,,,,

• Verkligen

Såna där har man ju stött på i sitt arbete. Jag brukar bemöta dom med ointresse. Jag verkar helt ointresserad av vad dom har att säga. I början var det svårt för jag ville helst slå tillbaka med samma mynt, men det här visade sig fungera bra. Och till slut brydde jag mig inte heller på riktigt.

♥ BF 18 November 2009 ♥
  • Miracle Cats
    hipezza skrev 2009-07-02 23:19:35 följande:
    Ja, hur ska jag förtydliga...hm... Hon kan titta på en som om man vore nåt katten släpat in....och så ser hon bara bort och säger ingenting. Häromdan sa hon högt inför alla medarbetare om en ny tjej ; "bla, bla bla....om hon nu klarar det vill säga" och så ler hon ett isande leende.... Det är så subtila saker... Ibland är man inte värd ett "hej" och andra gånger när hon vill ha något av en, kan hon vara "trevlig" och inställsam, för att sedan himla med ögonen mot en kollega. Ska väl tillägga att det är en person som är högre på karriärstegen än jag själv, så jag kan inte be henne fara o flyga. Har försökt diskutera med henne de gånger jag faktiskt känt mig sårad av hennes beteende, men hon lyckas alltid vända det så att det blir mitt "fel" i slutändan eller så flyger hon i taket direkt o skriker o far ut. Hon är inte omtyckt alls av övrig personal, men hon håller sig med favoriter lite här o där. Hon lyckas alltid dupera någon och ledningen har fallit för henne... så det är omöjligt att få något gehör... Tänkte mer om det fanns psykologiska tekniker att bemöta arroganta människor med så man slapp känna sig så liten o tillintetgjord. Det där med leendet var bra, ska testa det... Eftersom hon sällan ler själv lär hon no bli lite ställd,,,,
    Säg bara "Det gör hon klarar hon säkert alldeles utmärkt"
    Vad gäller att hälsa så brukar jag vara väldigt övertydlig och hälsa högt och ljudligt, så en del har jag tvingat att börja hälsa mer .
    Annars försöka ignorera de...
  • Häxaväxa

Gogla och läs om psykopater..
    Låter som en sådan..
    Då kan du lägga ner att försöka berätta hur du mår av hennes
    sätt!!
    Bästa sättet är att inte ta det personligt..
    Och ge 17 i att ens komentera..håll dig så långt borta från henne du bara kan!!
    Just förvirringen man känner omkring en psykopat är typiska drag..
    Sök ett nytt jobb!

• MymlanMy
    Häxaväxa skrev 2009-07-03 00:44:13 följande:
    Gogla och läs om psykopater..Låter som en sådan..Då kan du lägga ner att försöka berätta hur du mår av hennessätt!!Bästa sättet är att inte ta det personligt..Och ge 17 i att ens komentera..håll dig så långt borta från henne du bara kan!!Just förvirringen man känner omkring en psykopat är typiska drag..Sök ett nytt jobb!
    Instämmer med Häxaväxa. Jag har också haft en chef som var psykopat/sociopat och det var fruktansvärt att jobba för henne och definitivt ingen idé att kommunicera/resonera med henne. Jag slutade istället.
  • Mandarina

Behandla henne som luft, som att hon inte finns. Visa inget intresse. Det svider nog mest.

Skulle hon prata med dig så använd dig gärna av -jag förstår inte vad du menar. någon gång....alltid lika irriterande att inte bli förstådd

• snapdragon

aha, en härskarteknik-människa, de är jätteroliga att ifrågasätta, de blir förvirrade då.

att kontra dryga kommentarer som "bla, bla bla....om hon nu klarar det vill säga" med ett enkelt "hur menar du" eller "varför skulle hon inte klara det?" är ofta väldigt effektivt.

de flesta sånahär människor är vana vid att människor viker undan och låter dem hållas, eftersom ingen riktigt orkar med att fortsätta diskutera med dem, testa att ifrågasätta hennes pikar, chansen är rätt stor att det får roliga effekter, på mitt jobb har vi en sånhär människa, och när man ifrågasätter vad hon menar så blir hon helt röt och stammar och krymper ihop som om man punkterat en ballong, det är skitkul.

Svar på tråden Hur bemöter man en arrogant människa?