Themis skrev 2009-07-03 15:38:08 följande:
Skåneland forever     hyllebär= fläderbär, kommer direkt från danskans "hyld" eller hyldeblomst= fläderbuske  hie= busksnår  illhie=jävligt igenväxt aggressivt busksnår med nässlor typ  hia sig= vänta, ha tålamod  piggaso= igelkott  klydderöv= klantarsle, inkompetent person. En del hävdar att det är en synonym till "hantverkare" men det tycker jag är lite elakt.     igår attes = igårkväll  blära= blåsa (som skoskavsblåsa)  brännesnuda= soppa på rimmat fläsk med rotsaker och kål  ebblatrae= äppelträd  päreträ= idiot alt. päronträd  flinemidda= nån som skrattar jämt vare sig det passar eller ej  forrtröden= avundsjuk, missunnsam  galen= arg (med "a" uttalat som i "katt".  Gaulen= galen)  illbatting= elaking  jiddor= bråk  nällad= ivrig (som bränd av nässlor)  pogga= groda  sjatte= fegis  skobojden = skogsbygden, norr om Hässleholm  tållor= tofflor  örla= drälla omkring , springa planlöst
Ja, där va flera som man använder ju som man inte tänker på 

Jiddra, örla runt, ute i skobojden (typ ingemansland)
Men vissa va nytt för mig oxå 

Underbara ungar skrev 2009-07-03 15:45:15 följande:
SKÅNELAND!!!!  Räligt = äckligt Päror = potatis Rullebör = skottkärra Hungen = hunden Stolpa päror = pommes Glytt = barn el tramsig/löjlig. Gud va du är glyttig! Hin sian gäret = denna sidan om gärsgården.  Det finns ju hur mycket som helst!!  Nu bor jag i Västra Götaland och här finns det mycket konstigt också
Hungen brukar mina svärföräldrar säga oxå men tycker själv det låter lite knäppt, även glytt.