Inlägg från: Mamma Pethra |Visa alla inlägg
  • Mamma Pethra

Ord vi säger i olika delar av Sverige

SommarDahlia skrev 2009-07-03 11:11:19 följande:
    Ett ord som jag har fått förklara mer än en gång när man åker från Skåne är RÄLIGT...betoningen ligger på R:et och inte på Ä:et som många vill tro när dom ska säga ordet som betyder typ; Äckligt.."Håcken är det?" = vem är det?
    Precis, räligt säger vi i vissa delar av Skåne men det är aningen äckligare än äckligt.
  • Mamma Pethra
    köttbullelydnad skrev 2009-07-03 11:41:32 följande:
    Mamma Pethra skrev 2009-07-03 11:40:17 följande:
    Hur är det, har Skåne anammat "nytit" än?
    Nytit? Vad är det?
  • Mamma Pethra
    NiXxI skrev 2009-07-03 11:46:35 följande:
    Mamma Pethra skrev 2009-07-03 11:44:22 följande:
    Nyfiken jag med....Mannen min är från värmland och jag från skåne.Mina svärföräldar trodde att rälit var något bra...positivt alltså Sen så hade de ingen aning om vad en pjodd var....
    Pjodd? Du, det har jag inte heller någon aning om. Men det finns en del lokala ord i Skåne också.
  • Mamma Pethra

Andra typiska skånska ord är;

Päror - Potatis
    Balle - Skinka (på rumpan alltså)
    Pippa - Peppar
    Köka - Kyrka
    Göka - Gurka
    Asa - Släpa
    Flabba - Skratta
    Hossor - Strumpor
    Klyddig - Besvärlig
    Lase - Trasa
    Mög - Smuts
    Redig - Duktig och riktig

• Mamma Pethra
    Moonis skrev 2009-07-03 12:06:03 följande:
    Många har anmärkt att jag säger frussen (kall) för här säger man nog frösen.
    Frussen säger även jag.
  • Mamma Pethra
    hmcc skrev 2009-07-03 12:38:21 följande:
    Mamma Pethra skrev 2009-07-03 12:09:07 följande:
    Flabba är prata eller mun på skånska.I Göteborg menar vi skratta när vi säger flabba, här kan dom säga "håll flabben" och mena håll käft.(åtminstonde i Helsingborg )
    Flabba är skratta i mina hemtrakter.
  • Mamma Pethra
    Gryntroll skrev 2009-07-03 12:51:53 följande:
    PIRRIG = kåt/sugenFörsta besöket hos svärföräldrarna i Skåne.. och de frågar hur det känns att träffa hela familjen - lite pirrigt svarar jag.Hade inte en aning om att det har en annan betydelse än i Stockolmstrakten
    Det har jag aldrig hört talas om. Pirrigt för mig är nervöst och jag är från Skåne.
  • Mamma Pethra
    Ceal skrev 2009-07-03 13:34:29 följande:
    Mamma Pethra skrev 2009-07-03 12:09:07 följande:
    Fick jag lära mig några nya ord :) Jag pratar ändå väldigt grov skånska men hade aldrig hört några av orden du skrev tex Köka, Göka. Man lär sig något nytt varje dag.
    Just göka och köka är mer lokalt faktiskt
Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige