Inlägg från: limmelime |Visa alla inlägg
  • limmelime

Ord vi säger i olika delar av Sverige

grina e ju en klassiker... olika betydelser i olika delar av vårt avlånga land...

"raulauper" har gjort en o annan förvirrad.... (=raggmunkar)
    pärer också... (potatis)

• limmelime
    MymlanMy skrev 2009-07-03 00:22:01 följande:
    skånerullebär= skottkärraursäkta om jag rättar dig men jag tror det heter rullebör (är skånska själv) men i och för sig kan det finnas dialektala skillnader.kass(e)= påse i norrlandhurven = frusen i norrlandhialös/hied = om man saknar tålamod i skånesylten = hungrig i skåneförveden = nyfiken i skåneRätta mig gärna om jag har fel
    aaah nu kom jag att tänka på "hia dig" (lugna dig/vänta)!
  • limmelime
    delifi2 skrev 2009-07-03 00:24:00 följande:
    säger man skånerullebär menar du då??har bara hört rullebärdu får gärna rätta mig
    inte rulleBÄR, rulleBÖR. det var nog det singletta menade.
  • limmelime
    Falumamman skrev 2009-07-04 19:23:56 följande:
    att få kli = att man irriterar sig på någonhänna = härdänna = därhoj = tjenaöppa = uppenera = nereDetta mina fl vänner är äkta smeback´s mål
    hihihi, och genast började jag nynna på "köppäbävisan" (eller hur sjuttsingen det nu stavas)
  • limmelime
    Klåfingerapa skrev 2009-07-04 23:09:32 följande:
    Har inte läst hela tråden så jag kanske upprepar...men nåt vi verkar vara lite ensamma om i Blekinge (Karlskrona) är ordet Nyta.Jag nyter inte... = det är pinsamt/skämmigt så jag vill inte.Fast jag vill inte påstå att det är ett ord man hör ofta, kanske var vanligare för 20 år sen.
    jösses, det ordet använder iallafall JAG ganska ofta fortfarande.
    är från karlshamn!

min son blev tillsagd av en bekant idag och blev som ett lysande frågetecken. "ta DÄN den" sa han till honom... sonen fattade ingenting... hahaha
  • limmelime
    Thaleya skrev 2009-07-05 01:50:23 följande:
    haha vad roligt, jag trodde man sa att få kli när man fått en könssjukdom. Bor i Jämtland.
    hahahahaha
Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige