Inlägg från: Emeli |Visa alla inlägg
  • Emeli

Ord vi säger i olika delar av Sverige

Mother of 5 skrev 2009-07-03 01:37:39 följande:
    Bamba var ett mysko uttryck... Svalen har jag nog hört min mamma säga nångång. Det är kylskåp va?
    Haha, svalen är trappuppgången och väldigt göteborskt. Och alla göteborsgska skolbarn och deras lärare äter i bamba så klart. Inget konstigt med det. ALLA säger det i Göteborg med omhejd. Det är bambamat, bambatanter osv.
  • Emeli

Bödig, uttalas bôdi, betyder att någon är snäll, bussig. La är väldigt götebor(g)skt, används i stället för 'väl', typ "det går la bra" = det går väl bra. Om någon är tyken / tykar sig är den elak, otrevlig. Ena säger man när något är lite osäkert, t.ex. 'ena som'.

Vissa maträtter uttalas lite speciellt i Göteborg, t.ex. kaviar (med kraftig betoning på sista a:et) och kalops (betoning på a). Barkis är ett vitt bröd med valmofrön, munkar är kletiga 'mums-mums' (ni vet vispad sockrad äggvita med tunt lager choklad och ev. kokos utanpå). Kex uttalas med mjukt k-ljud. Kräftor är underförstått havskräftor.

Ballen, eller ännu hellre ballarna eftersom de flesta har två , är pungkulorna. Kan kanske vara bra att veta för skåningar på göteborgsbesök .

Om man bor på samma svale bor man i samma trappuppgång.

Gör- (uttalas med hårt g) är ett förstärkande prefix. Om något är görbra är det jättebra.

• Emeli

Här i västsverige kongruensböjer vi adjektiven. Det blir t.ex. den lille/söte/store/allvarlige osv pojken och den lilla/söta/stora/allvarliga osv flickan.

Till min förvåning förekommer det i en annan tråd en infekterad debatt om tutte betyder napp eller bröst. För mig som bor i södra Sverige är det självklart bröst, medan norrlänningar tycks anse att det betyder napp. Ja, ja ...

www.familjeliv.se/Forum-5-98/m46472643-18.html

Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige