-
Haha, svalen är trappuppgången och väldigt göteborskt. Och alla göteborsgska skolbarn och deras lärare äter i bamba så klart. Inget konstigt med det. ALLA säger det i Göteborg med omhejd. Det är bambamat, bambatanter osv.Mother of 5 skrev 2009-07-03 01:37:39 följande:Bamba var ett mysko uttryck... Svalen har jag nog hört min mamma säga nångång. Det är kylskåp va? -
Bödig, uttalas bôdi, betyder att någon är snäll, bussig. La är väldigt götebor(g)skt, används i stället för 'väl', typ "det går la bra" = det går väl bra. Om någon är tyken / tykar sig är den elak, otrevlig. Ena säger man när något är lite osäkert, t.ex. 'ena som'.
Vissa maträtter uttalas lite speciellt i Göteborg, t.ex. kaviar (med kraftig betoning på sista a:et) och kalops (betoning på a). Barkis är ett vitt bröd med valmofrön, munkar är kletiga 'mums-mums' (ni vet vispad sockrad äggvita med tunt lager choklad och ev. kokos utanpå). Kex uttalas med mjukt k-ljud. Kräftor är underförstått havskräftor.
Ballen, eller ännu hellre ballarna eftersom de flesta har två
, är pungkulorna. Kan kanske vara bra att veta för skåningar på göteborgsbesök
.
Om man bor på samma svale bor man i samma trappuppgång.
Gör- (uttalas med hårt g) är ett förstärkande prefix. Om något är görbra är det jättebra. -
Här i västsverige kongruensböjer vi adjektiven. Det blir t.ex. den lille/söte/store/allvarlige osv pojken och den lilla/söta/stora/allvarliga osv flickan.
Till min förvåning förekommer det i en annan tråd en infekterad debatt om tutte betyder napp eller bröst. För mig som bor i södra Sverige är det självklart bröst, medan norrlänningar tycks anse att det betyder napp. Ja, ja ...
www.familjeliv.se/Forum-5-98/m46472643-18.html