Inlägg från: Jagbyttenick |Visa alla inlägg
  • Jagbyttenick

Ord vi säger i olika delar av Sverige

Stårschan skrev 2009-08-02 20:55:13 följande:
    li bi skrev 2009-07-28 11:32:35 följande:
    Pirra är väl ett dialektneutralt ord, såvitt jag vet. Det HETER 'pirra'. Men har man inte jobbat med en sådan så är det inte självklart att man vet vad det heter. Den där lyftbara bakluckan på en transportbil av den typ som t.ex. DHL använder heter säkert någonting den med, men jag har ingen aning om vad. Hur många vet vad en travers är?
    Jo men problemet med pirra är att här i Skåne är det slang för att ha sex. Inte särskilt neutralt m a o
    Pirra kallas istället för säckakärra här i södern
  • Jagbyttenick
    Grizelda skrev 2009-08-14 00:05:54 följande:
    Jagbyttenick skrev 2009-08-10 13:52:32 följande: Jobbade på ett företag där en stockholmstjej skickade ut ett mail med rubriken "Pirra?" till hela landet när en säckakärra blivit bortslarvad på huvudkontoret. Hon blev ganska generad när hon blev upplyst om att hon råkat fråga alla skåningarna på firman om de ville ha sex med henne... . Är det förresten bara i Skåne man säger ETT choklad, om man menar t ex 100 gram Marabou? I stora delar av landet säger man väl en chokladkaka, vilket hos oss betyder en kaka som man bakat?
    Haha, ja vi har haft samma problem på mitt jobb. Jo, vi är ju lite lustiga härnere och säger ett choklad om Marabou och en chokladkaka om till exempel kladdkaka.
Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige