Inlägg från: Grizelda |Visa alla inlägg
  • Grizelda

Ord vi säger i olika delar av Sverige

Jagbyttenick skrev 2009-08-10 13:52:32 följande:
    Jo men problemet med pirra är att här i Skåne är det slang för att ha sex. Inte särskilt neutralt m a o Pirra kallas istället för säckakärra här i södern
    Jobbade på ett företag där en stockholmstjej skickade ut ett mail med rubriken "Pirra?" till hela landet när en säckakärra blivit bortslarvad på huvudkontoret. Hon blev ganska generad när hon blev upplyst om att hon råkat fråga alla skåningarna på firman om de ville ha sex med henne... .

Är det förresten bara i Skåne man säger ETT choklad, om man menar t ex 100 gram Marabou? I stora delar av landet säger man väl en chokladkaka, vilket hos oss betyder en kaka som man bakat?
  • Grizelda
    Jagbyttenick skrev 2009-08-14 00:09:12 följande:
    Haha, ja vi har haft samma problem på mitt jobb. Jo, vi är ju lite lustiga härnere och säger ett choklad om Marabou och en chokladkaka om till exempel kladdkaka.
    Nej, det är inte vi som är lustiga, det är de andra!
  • Grizelda
    Stårschan skrev 2009-08-17 21:51:09 följande:
    Ja, fast i Västerbotten säger man 'boss' (eller om det är en försvenskad variant som föräldragenerationen lade sig till med för att inte låta bonniga)
    Boss, eller något liknande, tror jag de äldre sa om det som ströddes på golvet åt kreaturen, alltså halm, torv eller liknande. Antar att det inte är samma du menar?
  • Grizelda
    skånskan76 skrev 2009-08-17 22:33:52 följande:
    asa= släpadrommel= klantig persondrul= klantig personEna= ensamfjåne= idiotfälleben= krokbenhenka= följa medhällörad= religöslässa= lastamuggig= möglignabo= granneosse= ocksåredig= duktigskrulös= tokigstabo= stadsbosylten= hungrigålahoe= dumhuvudörla= irra runt, yranågra skånska ord till listan som använder en hel del
    Det är så vackert!
  • Grizelda
    Stårschan skrev 2009-08-18 07:36:53 följande:
    Nja, lite samma. Boss funkar för allehanda småskräp som man inte riktigt vet vad det är. Man kan ha fått ett boss på kläderna. Det kan då vara en bit av ett löv, en liten tråd eller något annat torrt skräp. Eller så kan det bli fullt med boss på golvet på sommaren när alla springer ut och in i huset och drar in skräp. Eller boss!
    Jo, det användningsområdet känner jag också igen!
  • Grizelda
    Ekorrfamiljen skrev 2009-08-18 11:45:35 följande:
    Bös är allt sorts småskräp, damm, ludd, grus som man dragit in osv. "Vad bösigt" kan man säga om det är massor av smulor och skräp på bordet.
    Det uttrycket har jag inte hört här i Skåne. Kul att lära sig något nytt. Är det Småland? Har en småländska på besök här ibland, så då kan jag testa det på henne i så fall...
  • Grizelda
    BlommyNess12 skrev 2009-08-18 13:14:00 följande:
    Humpa - norbotten, ord för att kasta något till någon, alltså man tar i i kastet underifrån, inte som när man kastar över axeln t.ex eller över midjan.
    Undrar om det är samma som när vi i Skåne säger tösakast. Tösarack sa vi också om det platta brännbollsracket som många tjejer använde. Killarna var tvungna att använda det runda racket för att inte bli utskrattade. Är humpa liksom att kasta försiktigt, lättfångat, eller hur används ordet?
  • Grizelda
    hellohanna skrev 2009-08-18 22:25:39 följande:
    Lu, det är pojk på småländska
    I Blekinge säger man here.
  • Grizelda
    NoMatter skrev 2009-08-18 19:10:52 följande:
    Kom på ett par till, rännulv, vet ni vad det är? Och puppa (inte den som blir en larv så småningom)? Asch, jag hade ju ett till men tappade bort det.
    Rännulv vet jag inte. Puppa, är det kussimurran?
  • Grizelda
    NoMatter skrev 2009-08-18 22:44:47 följande:
    Stämmer bra det. Är du hälsing?
    Nä, skåning, men flitig läsare av snippa-trådar på FL . Vad är rännulv då?
  • Grizelda
    mrsIce skrev 2009-08-19 11:23:21 följande:
    Orkade inte läsa igenom hela tråden, så detta finns kanske redan med...Lipa = räcka ut tungan och INTE gråta som många tycks tro
    Men lipa betyder gråta i flera dialekter. Här i Skåne är det vanligast att man bölar. Pyla sa vi också hemma, men det är nog inte så vanligt.
  • Grizelda

Har kanske redan varit uppe, men grina = skratta i Skåne. Är det så på fler ställen?

Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige