Inlägg från: Stårschan |Visa alla inlägg
  • Stårschan

Ord vi säger i olika delar av Sverige

li bi skrev 2009-07-28 11:32:35 följande:

Det är få Stockholmsord som folk inte kan, antar att de sprids via media etc, men ett jag har märkt att folk inte fattar är pirra, en sån där gul vagn som man lastar grejer på, tex på IKEA. Vill ha fler Stockholmsord!
    Pirra är väl ett dialektneutralt ord, såvitt jag vet. Det HETER 'pirra'. Men har man inte jobbat med en sådan så är det inte självklart att man vet vad det heter. Den där lyftbara bakluckan på en transportbil av den typ som t.ex. DHL använder heter säkert någonting den med, men jag har ingen aning om vad. Hur många vet vad en travers är?
  • Stårschan

Är det någon som har nämnt "fli" förresten?

"Tar du och flir av bordet så att vi kan duka?"
    "Jag ska bara fli undan lite innan gästerna kommer"

• Stårschan
    BlommyNess12 skrev 2009-08-10 12:34:59 följande:
    Knövlig ocksåom en madrass är knölig så säger man knövlig.
    Sant. Och när det är is på vägarna så är det inte halt, utan halkigt.
  • Stårschan
    hellohanna skrev 2009-08-17 21:10:08 följande:
    Säger ni "bös"? Det sägs i Smålands mörka skogar! Vet ni vad det betyder?
    Ja, fast i Västerbotten säger man 'boss' (eller om det är en försvenskad variant som föräldragenerationen lade sig till med för att inte låta bonniga)
  • Stårschan
    Grizelda skrev 2009-08-17 21:58:26 följande:
    Boss, eller något liknande, tror jag de äldre sa om det som ströddes på golvet åt kreaturen, alltså halm, torv eller liknande. Antar att det inte är samma du menar?
    Nja, lite samma. Boss funkar för allehanda småskräp som man inte riktigt vet vad det är. Man kan ha fått ett boss på kläderna. Det kan då vara en bit av ett löv, en liten tråd eller något annat torrt skräp. Eller så kan det bli fullt med boss på golvet på sommaren när alla springer ut och in i huset och drar in skräp. Eller boss!
Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige