• 2 små prinsessor

tips på bröd som är goda att frysa

Har precis köpt en KitchenAid för att jag ska baka bröd. Har testat lite olika sorter, men då det oftast inte går åt första dagen skulle jag vilja ha recept på bröd som är goda att frysa, alternativt som är goda även dagen efter...

Vad brukar ni andra baka för bröd?

• Svar på tråden tips på bröd som är goda att frysa
  • ljuvliga

Leilas sirapslimpa
    1 sats blir två bröd

Ingredienser
    50 g smör
    5 dl filmjölk
    50 g färsk jäst
    2 dl mörk sirap
    2 tsk salt
    6 dl vetemjöl special
    6 dl rågsikt

Gör så här
    1. Smält smöret och blanda med filmjölken. Värm till fingerljummet, max 37 grader.
    2. Smula jästen i en bunke och tillsätt degvätskan, sirap och salt.
    3. Tillsätt vetemjöl och rågsikt lite i taget tills degen går ihop och blir mjuk och elastisk. Knåda in det sista mjölet för hand.
    4. Jäs i bunken under bakduk till dubbel storlek.
    5. Sätt ugnen på 200 grader.
    6. Baka ut degen till två limpor och lägg i mjölade brödkorgar alt. på en plåt med bakplåtspapper, jäs under bakduk till dubbel storlek.
    7. Grädda bröden i mitten av ugnen i 35-40 minuter. Täck dem med aluminiumfolie efter halva tiden så att de inte blir för mörka.

recept.nu/1.149110/leila_lindholm/matbrod/mjol/jattegod_sirapslimpa

Morotsbröd 3 st

Ingredienser
    5 dl mjölk
    50 g jäst
    25 g rumsvarmt smör
    2 tsk salt
    2 msk honung eller sirap
    3 dl finrivna morötter
    13-14 dl lantvetemjöl eller rågsikt
    1 ägg
    1/2 dl solroskärnor
    1/2 msk örtsalt

Gör så här
    Värm mjölken till fingervärme, 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll över mjölken. Rör om tills jästen löst sig. Tillsätt smör, salt, honung, morötter och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Jäs under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Arbeta degen smidig på mjölat bakbord och dela i tre delar. Forma dem till runda bröd. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa ca 20 min. Pensla med uppvispat ägg och strö över solroskärnor och örtsalt. Grädda i mitten av ugnen 15-20 min. Låt bröden svalna på galler under bakduk.

www2.arla.se/Default____17653.aspx

• MBert

Men allt bröd går ju bra att frysa. Det är det bästa sättet att bevara bröd
    ...eller vad menar du?

• 2 små prinsessor
    MBert skrev 2009-07-03 21:00:44 följande:
    Men allt bröd går ju bra att frysa. Det är det bästa sättet att bevara bröd ...eller vad menar du?
    jag tycker ofta att hembakt bröd blir torrt efter att det tinas upp...men jag kanske gör fel?
  • Vhilma och Victor

2 små prinsessor skrev 2009-07-04 08:51:55 följande:

jag tycker ofta att hembakt bröd blir torrt efter att det tinas upp...men jag kanske gör fel?
    Kan du inte rosta det?
  • MBert

Ja, då undrar jag vad som går fel. För brödet förlorar inte vätska när det fryses ner, om man använder fryspåsar.
    Låt brödet svalna innan du lägger in det i påsen och använd fryspåse eller dubbla plastpåsar så brödet inte frystorkar (men då ska det ligga länge i frysen). Låt det sedan tina långsamt, t.ex. plocka ut påsen med bröd kvällen innan så det tinar under natten. Då blir det inte torrt!
  • 969803

Håller med. Mitt matbröd blir också torrt och trist dagen efter/när det tinas.
    Det finns väl frallor som man kan göra och frysa in halvgräddade/ogräddade. Kanske det kan vara något för oss ? Fast jag gillar lite grövre bröd mer.
  • MBert
    969803 skrev 2009-07-04 13:23:25 följande:
    Håller med. Mitt matbröd blir också torrt och trist dagen efter/när det tinas. Det finns väl frallor som man kan göra och frysa in halvgräddade/ogräddade. Kanske det kan vara något för oss ? Fast jag gillar lite grövre bröd mer.
    Mitt tips till er som vill ha saftigare bröd är att baka på dinkelmjöl och att tillsätta lite hela linfrön. Linfrön binder vätskan i brödet och behåller fuktigheten.

Om du gillar grövre bröd och vill ha något som känns saftigare så rekommenderar jag bikarbonatbröd. Det finns massor av olika recept. Bikarbonaten kräver något syrligt för att fungera optimalt så ofta innehåller dessa bröd filmjölk (endel kallar de filmjölksbröd), ibland även lingonsylt.
    Här är ett recept (blir bara en liten limpa):

1 msk bikarbonat
    3 dl vetemjöl
    4,5 dl grahamsmjöl
    1 msk smör eller margarin
    2,5 dl mjölk, fil eller yoghurt
    2,5 dl lingonsylt

Blanda tills det är en jämn smet. Häll i en smord bakform (avlång limpform). Baka i 175-200 grader i ca 1 timme.
Svar på tråden tips på bröd som är goda att frysa