• Rosana

Skypetelefoni - någon som vet?

Någon som använder sig/vet lite om skype telefoni?
    Om man t.e.x använder skype via datorn - även till fasta och mobila telnummer - behöver man ha en öppen fast telefonlinje då förutom sitt bredband? Alltså ett Teliaabonnemang eller liknande?
    Och hur funkar det med vissa trådlösa telefoner som kan anslutas till skype?
    Är skype överhuvudtaget något bra? Hoppas att ni förklara lite för mig.
    Har varit inne på skypehemsidor, men de är himla bluddriga i vissa fall och ger mig inga konkreta svar på allt jag undrar.

• Svar på tråden Skypetelefoni - någon som vet?
  • londonfredrika

vi använder skype som hemtelefon. vi betalar 100:- i månaden och har då ett abonnemang (som vi kan avsluta när vi vill) som gör att vi kan ringa till heal världens hemtelefoni. ska du ringa mobilt via skype måste du ha en pott där vilket är enkelt att fixa genom att sätta in pengar på ditt skype konto. det är betydligt billigare än vanlig telefoni.

så kan man även använda sig av hemtelefonin. alltså, att inte ha ett abonnemang men att sätta in pengar i din pott som du då får ringa för.

du behöver inte ha något annat abonnemang än skype för att komma igång. vi har en trådlös skype telefon som fungerar utmärkt. precis som en vanlig :)

• ENAOLINE

skype är så bra och billigt! kan användas via mobilen också! ringer mycket utlandssamtal och det sparar jag en massa pengar på via skype!

• Rosana

londonfredrika : Tack för ditt snabba och utförliga svar! Så då menar du alltså att jag skulle kunna ha en trådlös telefon med skypefunktion och kunna ringa till fasta telefoner/mobiler via den med mitt påtankade skypekonto men utan annat telefonabonnemang? Anledningen till att jag undrar är att har har två tonåringar hemma som ruinerar mig till Telia. Och då funderar jag på om skype kunde vara ett alternativ., alltså att säga upp Teliaabonnemanget.

• Rosana

Enaoneline : Det låter suveränt! Även vi ringer en del utlandsamtal.
    Men hur gör man då? Fixade ni era skypeabonnemang (eller vad man nu kallar det?) genom skypehemsidan? Alltså, betalade in och fick ett skypekonto? Betalar man varje månad eller för ett helt år? Funkar det lite som kontantkortstelefoner - att man tankar på sitt konto och sen använder det? Dumma frågor men jag skulle så gärna vilja få kläm på det här!

• Rosana

Puffar, förlåt om jag är tjatig:-0 men är lite ivrig...Har en fråga till - en trådlös telefon med skypefunktion, det hittar man inte i butik? Utan beställer genom skypehemsida?

• ENAOLINE

vi beställde via skype hemsida, ebay kanske också finns att köpa på? Jag vet inte om det finns i vanliga affärer? Du öppnar ett abonnemnag på skypes hemsida och installerar en programvara i datorn. Så du ringer via datorn (alltså skype telefonen är har en slapp som du stoppar in i usb hålet..) haha jag är kass på att förklara... Sen betalar du med ditt visakort för att ringa.. fungerar i princip som ett kontantkort. Du får ett telefonnr så folk kan ringa till ditt nummer också... har du en iphone kan du installera skype i den och ringa via iphone...

• ENAOLINE

har en usb sladd ska det stå.. hehe

• ENAOLINE

om båda har skype så ringer man gratis till varandra har jag för mig... de jag ringer till har itne skype så det är inte ngt som jag vet helt säkert.. :)

• ENAOLINE

här kan du köpa telefon: (billigare än att köpa via skypes hemsida)

cgi.ebay.com/USB-LCD-VOIP-HANDSET-PHONE-TELEPHONE-FOR-INTERNET-SKYPE_W0QQitemZ390063755105QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A12%7C66%3A2%7C39%3A1%7C72%3A1234%7C293%3A1%7C294%3A50

cgi.ebay.com/USB-LCD-VOIP-HANDSET-PHONE-TELEPHONE-FOR-INTERNET-SKYPE_W0QQitemZ390063755105QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A12%7C66%3A2%7C39%3A1%7C72%3A1234%7C293%3A1%7C294%3A50

cgi.ebay.com/PHONE-TELEPHONE-USB-LCD-INTERNET-SKYPE-VOIP-HANDSET-008_W0QQitemZ370156790708QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A12%7C66%3A2%7C39%3A1%7C72%3A1234%7C293%3A1%7C294%3A50

cgi.ebay.com/USB-Internet-MSN-Skype-VoIP-Phone-Headset-Cable-CD_W0QQitemZ230352102504QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A12%7C66%3A2%7C39%3A1%7C72%3A1234%7C293%3A1%7C294%3A50

cgi.ebay.com/USB-2-4GHz-Wireless-Phone-VoIP-Handset-for-Skype-Yahoo_W0QQitemZ350174711351QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A12%7C66%3A2%7C39%3A1%7C72%3A1234%7C293%3A1%7C294%3A50

• ENAOLINE

man kan också chatta med skype och om du har webcam så funkar det också! :)

• ENAOLINE

TS som du kanske såg så finns det tydligen trådlösa skypetelefoner nuförtiden.. :)

• Kyle

Hej!
    Har använt Skype i 4,5 år nu och det fungerar mycket bra. Du kan välja mellan följande alternativ.

1) Installera Skype på din dator och använda den för att ringa till andra som har Skype. Dessa samtal Skype - Skype är gratis och fungerar till alla datorer som har Skype installerat

2) Sätta in pengar på ditt Skype konto för att få Skype Out. Med detta alternativ kan du även ringa ut till fast telefon och mobiltelefon. Pengarna dras från ditt Skype konto och det är inga fasta kostnader. När pengarna börjar bli slut kan du fylla på ditt Skypekonto med mer pengar. Fördelen är att du behöver inget telefonabonnemang för att få detta. Nackdelen är att ingen kan ringa upp dig om de inte har Skype själva.

3) Beställa ett Skype In abbonnemang. Med detta alternativ får du ett telefonnummer kopplat till ditt Skypekonto som gör att människor kan ringa in till ditt Skype abonnemang från en fast eller mobiltelefon. Det är en avgift för denna tjänst på ett antal kronor per år. Du får kolla på Skypes hemsida för prisuppgifer.

Vidare finns det även olika abonemang med Skype Out där man betalar olika mycket fasta avgifter per månad beroende på om man bara ringer inom Sverige, Sverige samt ett antal andra länder samt hela världen. Det ska inte tillkomma några avgifter utöver dessa. Även här, kolla på Skypes hemsida om vilka avgifterna är.

Vad gäller Skype telefon, finns det lite olika varianter av dessa. De billigaste kopplas in till datorns USB-port, men kräver att datorn är påslagen. De mest avancerade kopplas direkt till routern och man behöver inte ha datorn påslagen för att kunna ringa med Skype med dessa telefoner.

Ett tips är att börja med att ha Skype i datorn med ett headset som har inbyggd mikrofon. Skaffa därefter Skype Out för att kunna prova ringa ut till fast och mobiltelefon. Du kan då dels få en uppfattning om ljudkvalitén samt även se hur mycket du ringer för varje månad. En annan fördel är att du kan inte ringa för mer pengar än du har insatt på ditt Skypekonto.

När du sedan har testat och bildat dig en uppfattning om hur pass bra du tycker att det fungerar kan du sedan bestämma dig för om du ska avluta Telia helt och hållet eller inte.

Svar på tråden Skypetelefoni - någon som vet?