• Anonym (fru)

Fd missbrukare.. ordinerad Orudis retard?

Min man har haft problem med droger tidigare i sitt liv, men varit ren i några år nu.
    Han lider av smärtor i kroppen och misstäks att ha bechterews, nu har han ordinerats av reumatologen Orudis Retard. Jag är så rädd pga hans tidigare missbruk att han fastnar i något igen.
    Hur stor risk är det att han kan fastna i något missbruk om han börjar med dessa tabletter? Han har tidigare blivit beroende av smärstillanden som han blivit ordinerad.
    Har ni några erfarenheter av just Orudis Retard?
    Plus att min man har diabetes, vilket gör mig ännu mer rädd när han ska proppa i sig en massa piller..

• Svar på tråden Fd missbrukare.. ordinerad Orudis retard?
  • DreamBitch

Det är ett antiinflammatoriskt läkemedel och är inte beroendeframkallande så jag tror nog att du kan känna dig lugn.

• kramin

Det vanliga om man missbrukar receptbelagda värktabletter är att det är någon av de centralverkande medicinerna som verkar direkt i hjärnan och ryggmärgen och har likheter med morfin, tex citodon, treo komp eller dexofen.
    Orudis är en perifert verkande och inflammationshämmande medicin som fungerar på plats där skadorna är och liknar lite ipren, men starkare, och är ungefär lika svår att missbruka som ipren, alvedon eller andra receptfria smärtstillande, inte helt omöjligt, men mycket ovanligt.

• Anonym (fru)

Tack för era svar! Jag är totalt okunnig vad det gäller droger. Jag är orolig också för att han har diabetes som sagt och dessutom rökare, och med dessa tabletter så kommer en ökad risk för hjärtinfarkt och stroke, han har redan ökad risk pga sin sjukdom ju

• DreamBitch

Anonym (fru) skrev 2009-07-03 16:11:53 följande:

Tack för era svar! Jag är totalt okunnig vad det gäller droger. Jag är orolig också för att han har diabetes som sagt och dessutom rökare, och med dessa tabletter så kommer en ökad risk för hjärtinfarkt och stroke, han har redan ökad risk pga sin sjukdom ju
    Det har nog läkaren tagit i beaktan när han ordinerade detta så oroa dig inte.
  • Anonym (fru)
    DreamBitch skrev 2009-07-03 16:50:05 följande:
    Anonym (fru) skrev 2009-07-03 16:11:53 följande: Det har nog läkaren tagit i beaktan när han ordinerade detta så oroa dig inte.
    Jag var med, läkaren verkade allmänt nonchalant, så jag vet inte.
  • DreamBitch

Anonym (fru) skrev 2009-07-03 16:55:16 följande:

Jag var med, läkaren verkade allmänt nonchalant, så jag vet inte.
    Man behöver ju inte direkt genomgå en undersökning för det. Läkare brukar ofta läsa igenom nästa patients journal innan dom kommer in och vet på ett ungefär vad som gäller.
    Men som sagt...finns inget att missbruka i orudis retard.
Svar på tråden Fd missbrukare.. ordinerad Orudis retard?