• Lini M

Född lätt för tiden?

Jag hade samma med min lille (f 39veckor, 2241g),l han var jattesvag & dalig nar han kom ut, fick vara kvar pa sjukhuset flera dagar tills han blev battre.

Jag ar nu gravid med mitt andra barn. Ar radd att samma ska handa igen

• Lini M
    Livsglädjen skrev 2009-08-17 12:48:42 följande:
    Nu vid min andra graviditet får jag äta Trombyl (acetylsalicylsyra) för att underlätta för moderkakan att fästa. [...] moderkakan inte hade fäst ordentligt i livmoderväggen. Jag går på extrakontroller på spec.mödravården den här graviditeten.
    nar under graviditeten sker detta? Vet du det? Ar det tidigt eller?
    Ingen sadan diagnos stalldes pa mig men jag ar som sagt lite orolig over att samma kommer handa aven denna grav.. Jag ska fa extra UL etc under denna graviditet men ingen har namnt nat om medicin
  • Lini M
    hotten skrev 2009-08-17 14:01:24 följande:
    ja det är relativt vanligt även att om barnet är så litete/tidigt att den inte klarar sig så klarar man gå fulltid då man äter de nämda tabletterna, diock kan man ändå få lietet barn, vet flera som på detta sett (efter att först fölorat) fått ca 2300-2500 gr efter fulltid-
    hur menar du? Forstar inte riktigt..
  • Lini M
    hotten skrev 2009-08-18 19:20:16 följande:
    Risken finns att barnet slutar växa tidigt/växer dåligt så man förlorar barnet.
    nar kan detta ske?

ooh jag blir jatte-orolig nu. Under min forsta graviditet slutade bebben vaxa i manad 6 ungefar - alltsa under hela 3e trimestern hande i princip ingenting. Men jag gick fulltid & den lilla var valformad sa att saga, alltsa allt var utvecklat & "fardigt"men han var MYCKET klen, svag & dalig.

Nar menar du att man kan forlora barnet? Kanner du till nagon forskning som stoder just detta?
  • Lini M
    Livsglädjen skrev 2009-08-18 13:00:36 följande:
    Lini M skrev 2009-08-17 22:37:59 följande: Nej, jag vet inte alls när det sker. Jag gissar på att processen att få moderkakan att fästa är något som pågår hela graviditeten eftersom jag blivit tillsagd att jag ska äta Trombyl åtminstone till v 36. Jag fick börja med medicinen på en gång efter första extra läkarkontrollen (de kollar flödet med ultraljud varje gång jag träffar läkaren, ungefär en gång i månaden) som jag var på i ca v 12. Fråga och fråga och fråga! Det är ju enda sättet att få veta . Förstår du inte vad läkaren säger första gången, så be att han/hon förklarar det på ett annat sätt så att du verkligen vet vad som händer. Jag själv är ganska duktig på att fråga när jag inte förstår (fast min läkare bryter på finska och mumlar jättemycket så han ÄR jättesvår att förstå ). Han svarar och förklarar tills jag är nöjd med svaret. Lini M; du får gärna skriva i min inbox om du vill fundera mer med mig.
    tack for svar!

Jag vet inte om det ar precis samma som hande mig, eftersom analys av moderkakan inte visade pa nagonting sant forra gangen. Samtidigt blir jag orolig som 17! Du har ratt jag ska stalla massor av fragor nasta gang jag ar dar!!
  • Lini M
    Livsglädjen skrev 2009-08-17 12:48:42 följande:
    Analys av moderkakan (den skickas till patologen vid vissa speciella förlossningssituationer, fast läkarna hade inte berättat det för mig, utan jag upptäckte det när jag ett år senare begärde och läste i mina journaler) visade på några små infarkter som antagligen inte hade påverkat förloppet. Däremot kan det för mig varit så att moderkakan inte hade fäst ordentligt i livmoderväggen.
    Hur faststallde lakarna att det var just moderkakans faste (eller snarare brist darav!) som var problemet? Var det nagot i rapporten som visade pa detta?
  • Lini M

wow! Det var en liten en. Tack for svar.

Det var inte sa att moderkakan inte analyserades, utan att vid analys hittade man inget uppenbart som kunde forklara.

Som nasta steg har jag bestallt tid hos lakaren till mandag morgon. Far se vad de sager. Jag ska fa extra UL: vecka 28 & 32. Men tankte diskutera lite med dem & hora vad de sager. Ska forsoka att inte oroa mig for mycket tills dess (men det ar lattare sagt an gjort)

Hej sa lange, och tack igen :)

• Lini M
    hotten skrev 2009-08-20 10:29:01 följande:
    även små klarar sig, det har jag ju levande bevis på
    ja verkligen!

Tack for svar, jag ska forsoka ta det lilla lugna... :)
Svar på tråden Född lätt för tiden?