Marsvinstråd 4
En marsvinsuppfödare här! Har läst igenom alla marsvinstrådar och kände att jag var tvungen att bli medlem och dela med mig lite av mina marsvinserfarenheter.
Har registrerat uppfödarnamn i Svenska marsvinsföreningen och föder upp marsvin av raserna self och crested buff och saffron. Här har ni min blogg: www.luneas.bloggagratis.se och min hemsida (dock hemskt ouppdaterad): www.luneas.se.
Har sett att flera av er har haft hanar som bråkat och som ni då kastrerat för att få dem att kunna bo tillsammans igen. En nyfiken fråga - har kastrationen verkligen löst problemet? Enligt min erfarenhet och vad jag har hört från många så förändras inte marsvinshanars beteende efter en kastrering på samma sätt som t.ex en katt eller kanin. En kastrerad marsvinshane har kvar samma beteende som innan kastrationen så det enda som förändras är att han inte kan bli pappa längre. Om han får gå med honor så kommer han fortfarande att para dem även om det inte blir några ungar av det.
Förväntansfull 0406: Hur funkar det att ha kastrerad far och son tillsammans med en hona? I mina öron låter detta jätteavigt! Eftersom beteendet inte förändras av en kastration så borde far och son bli riktiga rivaler när sonen blir könsmogen. De ser ju båda två honan som "sin". Vore intressant att höra hur det har gått med det? Hur gammal är sonen nu?
Hoppas på många givande marsvinsdiskussioner! .-)