• amomentlikethis

Hur blir man vit?

Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden men det får bli här.

jag har en undran, hur blir man vit så som michael jackson?
    hur gjorde dom?

Rent teoretiskt så borde man väl kunna göra sig svart då också?

Vill inte se något som har med rasism att göra i tråden för det är inte det det handlar om.

www.sweetandsexy.blogg.se/ Mamma åt Tim 061208 & Isabelle 081010
  • Svar på tråden Hur blir man vit?
  • Schnooglewookiemush

sv.wikipedia.org/wiki/Michael_Jackson

Ett annat kontroversiellt ämne var också Michaels hudfärg som hade bleknat väldigt mycket efter 1986. Tidigare, under hans ungdom, hade hans skinn haft en mellanbrun färg men i början av 1980-talet blev skinnet gradvis ljusare. Olika tidningar påstod att han blekte huden själv för att han inte ville vara svart. I mitten av 1980-talet diagnosticerades han med sjukdomen vitiligo, en sjukdom som gör att man tappar hudpigmentet, och lupus (den senare var i tillbakagång hos Jackson) och båda sjukdomarna gjorde honom känslig för solljus. Behandlingen han använde för sina besvär gjorde att hans skinn fick en ännu ljusare ton och då han sminkade sig för att jämna ut oregelbundenheterna i färgen så framstod han som mycket blek.

• Schnooglewookiemush
    amomentlikethis skrev 2009-07-04 13:21:44 följande:
    förresten, någon som har länk där jag kan läsa om sjukdomen? Å varför ser man inga andra med den? extremt sällsynt eller?
    sv.wikipedia.org/wiki/Vitiligo

Vitiligo (även leukodermi) är en autoimmun sjukdom som visar sig som bortfall av pigmentering i huden. Den inträffar allmänt hos mellan 1 % och 2 % av en population. Sjukdomen är mer synbar på personer med mörk hudfärg.
  • LyckligtSlut

Hade en tjejbekant med vitiligo, som var vit från början, men hade extremt vita fläckar överallt. Hon sminkade sig HELA tiden, men använde mörkare puder än MJ, antar jag. Hon såg alldeles normal ut, men översminkad.

• bernhardina

bara en tanke:
    om han hade vitiligo och hade fläckar som var vita, skulle det inte då vara möjligt att sminka övriga huden i ansikte och på händerna vita för att det skulle se jämt ut?

• Saskia
    amomentlikethis skrev 2009-07-04 13:18:09 följande:
    må så vara. men hur ska man veta vad som är sanning när man aldrig hört något annat?
    Det vet man inte. Men får tro vad man vill. Själv tror jag att han använde kemiska medel.

"kemiskt blekt med hydroquinone, förbjudet i USA. Jackson säger att han har hudsjukdomen vitiligo, men experter hävdar att pigmentet då skulle vara ojämnt."

www.aftonbladet.se/nyheter/article105923.ab
  • Saskia
    puss skrev 2009-07-04 13:20:48 följande:
    myt?? han opererade ju bort alla "svarta" drag till förmån för "vita". eller hade han en nässjukdom och en läppsjukdom också?
    precis. och hårsjukdom?
  • amomentlikethis

Låter fortfarande inte som en hudsjukdom i mina öron.

Kanske han hade den och valde att bli helt vit istället och tog till kemiska medel. Kanske hade ha turen att bli helt vit utan flävckar-men ärligt, HUR troligt är det?

Jag köper inte grisen i säcken.

Det här är väl något man alltid kommer då undra över, men det går ju alltid att spekulera lite och sen får man väl tro på det som verkar vettigast i sina öron.

• fizz

Men brände han sig inte eller nåt, o gjorde plastikoperationer pga det? Tänkte mer på näsan o munnen..

• amomentlikethis
    fizz skrev 2009-07-04 13:44:19 följande:
    Men brände han sig inte eller nåt, o gjorde plastikoperationer pga det? Tänkte mer på näsan o munnen..
    Å samtidigt så passade han på att ta bort halva sin näsa?
  • Teskedsmamman
    fizz skrev 2009-07-04 13:44:19 följande:
    Det var handen som blev bränd, och hjässan, därför införde han modet med en vit hanske
    ☆ Mamma till 3 busiga killar ☆ Virkaholic ☆
  • fizz
    Teskedsmamman skrev 2009-07-04 13:52:02 följande:
    Det var handen som blev bränd, och hjässan, därför införde han modet med en vit hanske
    ha ha :)

Visste inte exakt var han brände sig, nu vet jag! Näsan var han kanske inte nöjd med ändå så passade han väl på o "fixa" till den ...vad vet jag? Annars kanske han satte eld på sig själv så att han kunde fixa till hela sig själv o ha nåt o skylla på...det kan man inte heller veta
  • Mrs Moneybags

Det finns medel man kan använda i stora doser för att ta bort pigmentet. Det är ganska farligt, men används ibland på t ex svarta människor som har vitiligo (är fortfarande inte säker på om just Michael Jackson hade det eller ej...).

Det är när man har haft sjukdomen ett tag och större delen av kroppen är pigmentsfri redan och patienten lider av färgkontrasterna.

Om Michael inte hade vitiligo, hade han nog ändå råd att bleka sig med vilka medel som helst...därav att han var så extremt vit = helt pigmentsfri.
    Inte ens vita människor är ju helt pigmentsfria om de inte är albino förstås.

• wildrose1971

Att Michael Jackson hade Vitiligo är lätt att konstatera, det syns tydligt.

När man har vitiligo är det lättare att sminka sig blek på resten av huden än att sminka sig mörk.

• wildrose1971

Om du söker lite på nätet och tittat på bilder av honom från 80-talet så syns svaga fläckar av vitiligo som med åren blir mer om mer utbredda och mer vita.

Vad du tror spelar kanske inte så stor roll?
    Vi som har vitiligo kan ju tydligt se att det var vad han hade.

Teskedsmamman skrev 2009-07-04 13:22:05 följande:
    Om MJ hade vitiligo så var han extremt lyckligt lottad att få det så jämt, annars blir man vanligtvis fläckvis vit i varierande grad. Har en person i min närhet som har det och det är INTE så jämt eller så stora ytor. Personen har handflatestora vita fläckar och han är också färgad och har blivit närmast blå på dessa fläckar istället för den färg som MJ hade, iofs kanske det var en del smink där också Personligen tror jag INTE han hade vitiligo, men jag tänker inte påstå att de som säger att han hade det har fel, JAG tror det inte.....
  • misspriz83

jag såg på nyheterna på cnn där dom diskuterade med de som kände michael, och han hade vitiligio, han hade fläckar både på armar händer och ansikte och den form, dom övervägde om hur han skulle behandlas och kom fram till att det enklaste var att behandla så att han blev vit än tvärtom...

har däremot hört att i vissa delar av afrika fins det dom sombleker sin hud så att dom blir vita för att det anses ha mer status... det är nått min man har sagt men jag vet inte riktig fakta till det, tror att det kan vara sant...

• Marlean

Senaste bilderna på MJ tyckte jag att han såg ut att ha fläckar i handflatan.

• Felicia6

Mitt ex som jag bodde ihop med har vitiligo. Dock inte ens i närheten av vad MJ har ifall det är vitiligo som MJ hade alltså...

Har gått ner halva migsjälv i vikt nu || felicia6.blogspot.com
Svar på tråden Hur blir man vit?