• Pia B

Öroninflammation..

Jag har dragit på mig en inflammation i ytterörat, klass värre. Höger öra är efter 5 dagars behandling vid läkaren nästan helt bra nu, all smärta är borta (har en örontampong med salva i ännu som ska tas ut på måndag) men nu händer samma sak i vänster öra istället. Samma dunkande smärta längre in i örat, hela örat är ömt och gör ont så fort man nuddar det.. Svårt att sova när man knappt kan ha något av öronen att röra i kudden. Läkaren åkte på semester i går, fredag, och han skrev ut örondroppar till mitt vänstra öra eftersom han såg början till inflammation även där. Hur länge brukar det ta innan man känner nån verkan av örondroppar? De ska användas upp inom 7 dagar står det på burken, så då borde det väl verka rätt snabbt också. Som det är nu käkar jag smärtstillande 3-4 ggr/dag för att alls kunna tänka på något annat än mitt onda öra. Också en annan sak jag började oroa mig för.. Det står att man ska avbryta behandlingen med örondropparna genast om trumhinnan skulle spricka. Hur vet jag om den gjort det? Det lär väl rinna vätska ur örat, men något annat? Natten innan jag åkte till läkaren med högra örat vaknade jag mitt i natten av att jag hade något fuktigt i örat. Det rann inte precis, men det verkade som om 2-3 droppar vätska fastnat nånstans i örat och det slog sen lock för det. Kan trumhinnan ha spruckit då? I så fall lär jag inte märka det om det händer i vänster öra också. Läkaren säger inte mycket eftersom han är utlänning och inte talar så värst tydlig svenska, därför har jag inte kunnat fråga så mycket av honom. Men om inte vänster öra blir bra av dropparna lär jag få åka till centralsjukhuset 4 mil bort, och pappa lär inte bli glad åt att skjutsa mig fram och tillbaka 8 mil per dag. :P Är det någon som haft öroninflammation här? Hurudan behandling fick ni och hur länge tog det att bli helt frisk?

Svar på tråden Öroninflammation..